Athens skyline

 
En till handgjord julklapp är den här akvarellmålningen till min pappa. Han är född och uppväxt i Aten, så jag målade av Atens skyline med Akropolis uppe på berget. Jag tror att han tyckte om den. Jag hade tänkt försöka hitta någon bra bild av hur Aten såg ut på typ 50-talet när han var liten och måla av det, men jag hade inte tillräckligt med tid för att hitta något bra. Ett par enkla googlingar gjorde mig inte klokare. Så det fick bli en stadssilhuett istället! Han har redan en massa tavlor med "typiska" Greklandsmotiv, vita stenhus som blickar ner mot havet, så jag tänkte göra något som passar in i temat men ändå bryter av lite. Och så med en färgskala som påminner om havet! Det var också sista målningen för 2014!
Beatrice

Åh, men så fint! Måste på många sätt vara härligt att ha upplevt att bo i mer än ett land. (samtidigt som det på många sätt måste vara rätt jobbigt, såklart.)

Svar: Tack :) Ja, det är nog ganska tudelat skulle jag tro. Jag menar om jag känner mig rotlös och splittrad ibland (som ändå är född och uppvuxen här), hur måste inte de som faktiskt lämnar sitt liv i ett land för ett annat känna? Kanske ska fråga hur pappa tänker kring det.
Mikaela Puranen

Beatrice

Ja, det låter som en sån sak man skulle vilja veta om sin pappa. :)

Svar: Jo absolut, men vi brukar inte riktigt ha den typen av samtal... Vi har haft en lite ansträngd relation till och från så att säga :P Men det känns som det håller på att bli bättre!
Mikaela Puranen

Sandra

Åh, vilka vackra färger!

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Louie

Väldigt fint, så vackra färger :D

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Så himla fint och vilken omtänksam present!
Tyckte Aten var en så himla märklig stad när jag var där. Typ en gata med bara dörrar och en gata med bara läder osv. Vet inte om det bara var intrycket jag fick eller om det faktiskt är så!

Svar: Nu var det ett tag sen jag var där (2008 kanske?), men mitt intryck är mera enorma stora bilvägar, halvhöga hus som skulle må bra av en fasadrengöring, Akropolis och berget, stor modern shoppinggata som jag tror heter Ermou (?) som man ändå knappt hittar något fint på och sen små slingriga gator med små butiker och caféer. Fast mest så har jag sett insidan av mina släktingars lägenheter. Vi spenderar alltid enormt mycket tid med att bara sitta hemma hos dom när vi är där, vilket jag tycker är trist. Det vore ju mycket roligare att umgås ute på stan! Men mest stora bilvägar, tutande och folk som åker moppe utan hjälm! Blir lite nyfiken på exakt var i Aten du var och hittade de där roliga gatorna :D Drömmer lite om att åka tillbaka dit i sommar och sen därifrån ut och öluffa lite!
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Antar att jag var på en massa turistgator där dina släktingar inte ens sätter sin fot :P Brukar väl bli så för lokalbefolkningen antar jag! Förstår vad du menar men tycker att det låter mysigt det du beskriver också.

Jag och en kompis åkte till Alanya för en herrans massa år sedan. Vi åkte i Januari och hade en helt fantastiskt fin vecka med riktigt varmt väder och sol. Men eftersom det inte var säsong var allt stängt och vi hängde mest hemma hos de som jobbade på vårt hotell. Så roligt att du uppleva ett land på riktigt och inte som turist måste jag säga! Men som sagt, förstår att du vill uppleva lite också :)

Svar: Jo det blir ju två helt olika sätt att resa på, båda med för- och nackdelar antar jag! Men jag känner typ att jag inte kan någonting alls om staden, trots att jag varit där i alla fall minst 10 gånger. Och det känns ju lite skevt... Det enda jag har starka minnen från utanför deras hem är Akropolis och den stora shoppinggatan. Det är väl mest det som stör mig :P Jag skulle nog vilja ha en mix helst, både turistigt och hur folk lever där på riktigt! När jag bodde i Egypten så fick jag båda, jag bodde ju faktiskt där i en lägenhet i 5 månader och okej, levde kanske inte som vanliga egyptier men hade ändå någon slags annan tillvaro en charterturisten. Men samtidigt fick jag dyka varje dag och på så sätt plocka det allra bästa ur turistdelen, varje dag! :)
Mikaela Puranen

Annica

Men vad fin den är!! vad sugen jag blir på och göra nån akvarellgrej när jag ser dina! :)

Svar: Tack :) Ja, men vad kul, kör på! Den här sortens är jätteenkla att börja med om du inte målat så mycket med akvarell förut! Tror det tog mig max en halvtimme att göra denna!
Mikaela Puranen

Alicia

Skiiiitfin ju! Tycker verkligen om hur du fått färgen att flyta ut. Väldigt läckert!

Svar: Tack! :) Jag tycker mer om den ju mer jag ser på den, först var det lite "ääääh" men den växer lite varje gång jag kollar på den :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?