Att skapa tillsammans

 
 
Även om jag tycker om att sitta själva och skapa så är det så mycket roligare att göra det tillsammans med någon! Oftast får min mamma vara denna någon då hon tycker det är lika kul som jag. Dock ses inte vi lika ofta som lusten att skapa något faller på, så det kräver lite planering. Men förra veckan så hade vi en liten pysseldag hemma hos oss med några från klassen. Jag fick lära mig hur man stickar, det hade jag totalt förträngt sedan syslöjden. Så nu är jag jättesugen på att skaffa mig stickor och garn och sticka en halsduk! Frågan är väl bara när jag skulle hinna med det... En annan blev visad virkning och några specialmaskor. Jag visade hur man blandar betong och så gjorde vi sådana här enkla ljusstakar. Superenkla men fina, tycker jag. Som bilden nedan visar så är det bara att sleva i betong i en läskburk man klippt upp och så trycka ner ett värmeljus! Gjorde ett litet test och blandade betongen på olika sätt, den översta var mer torr och den andra mer fuktig. Båda skakades lika mycket, så antalet luftbubblor beror också på hur blöt betongen är. Är det för blöt är det inte heller bra, blir en konstig ful yta och så tar det mycket längre tid att härdas. 
 
 
Och så fikade vi massor. Det var så kul att alla kan så olika saker och delar med sig av tekniker! Jag tänker att det här måste bli en regelbunden träff, kanske inte månadsvis för det har vi inte riktigt tid med, men kanske varann månad eller så? När jag och min kille umgås med en av hans vänner och hans flickvän så brukar hon och jag ibland sitta och teckna tillsammans medan killarna spelar tv-spel. Det ger så mycket att ibland prata med någon annan om det man sysslar med och få input och idéer! Sedan så gillar jag att gå in i min egna bubbla och sitta i ensamhet och göra saker också, men att få lite av båda då och då känns superbra för min del!
 
Brukar ni umgås samtidigt som ni skapar eller föredrar ni att vara själva?
Sandra

Hej

Vill börja med att säga att jag hittade din blogg via Atilio. Så härligt att hitta en inspirerande, fin, mysig och intressant blogg som denna! Här kommer jag att hänga känner jag :)

Vad gäller skapande i grupp så har jag märkt att det kan bildas en speciell energi när människor skapar tillsammans, man liksom ger varandras skapande en extra skjuts.
Att skapa själv har ju också sin charm, kan bli meditativt ibland.
Jag tror ändå att sitta tillsammans är favoriten.

Svar: Åh, tack för din fina kommentar, blir så glad :) Ja, du har helt rätt i det där med energin! Men för min del känner jag också att jag måste ha en viss "grundenergi" från början, att man redan känner sig lite inspirerad och har lust att skapa, annars spelar det ingen roll, det blir inte bra ändå.
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?