Tips på naturfilm!

 
 
Jag kollar ganska mycket på naturdokumentärer, oftast brukar jag kolla på det när jag ska sova. Just nu finns det en väldigt intressant serie på SVT Play jag måste tipsa om! Eller egentligen så är det två stycken, som båda handlar om evolution. Den första heter "Den pågående evolutionen" och handlar om hur evolutionen inte är slut utan pågår hela tiden, och hur man kan se exempel på det i naturen idag. Det är en serie om 3 avsnitt, varav 2 har sänts. Det första handlar om babianer i ett fåtal områden nära städer i Saudiarabien som har börjat hålla katter och hundar som husdjur. Det är verkligen hur intressant som helst! De lever ihop i en blandad grupp, hundarna försvarar babianerna mot faror som tex andra hundar som inte hör till gruppen. Att de försvarar en annan art framför sin egen är oerhört intressant. Jag vill inte säga för mycket, men de pratar med olika forskare om hur det kan komma sig att babianerna adopterat hundar och katter till sin grupp. Mycket intressanta teorier! Ni hittar avsnittet här och det finns tillgängligt på SVT Play fram till 9 december! Avsnitt två handlar om schimpanser som blir mer och mer människolika om jag förstod det rätt, har inte hunnit se detta avsnitt än, det verkar också jätteintressant!
 
 
 
 
Den andra serien heter "Naturens drivkrafter" och har sänts färdigt så det är lite mer bråttom om man vill hinna se det! Det är bara tre sista avsnitten som finns kvar som tillgängliga, varav ett avsnitt är bara kvar 1 dag till, ett till 25 nov och ett till 2 dec. Det handlar i alla fall om olika miljöer, av de som finns kvar så är det tibetanska högplatån, Namiböknen och Costa Rica, och om vilka anpassningar djur och växter har behövt göra för att kunna leva där. Tex olika sorters värmeanpassningar i öknen, anpassningar mot kyla på högplatåerna etc. Jag tyckte den var väldigt bra och förklarade på ett intressant sätt hur evolutionen format livet på de här platserna! Visste ni att det har funnits jättesengångare som var över sex meter långa?! Det och mycket annat intressant, tex om varför det är så otroligt hög biodiversitet i Costa Rica berättar de om i sista avsnittet om Costa Rica! Fast jag tror ändå att jag gillade det om Namiböknen bäst! Serien hittar ni här!
Louie

Låter intressant, älskar naturdokumentärer :D

Svar: Jag med! :D Särskilt den första "Den pågående evolutionen" är verkligen jätteintressant!
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt

Åh, jag älskar naturdokumentärer. Så fort jag börjar jobba igen efter att min utbildning är färdig så tänker jag investera i en TV-box så att jag kan se Nat Geo Wild - det är den absolut bästa kanalen tycker jag :)

Svar: Jag gillar också Nat Geo Wild! Och så typ ALLT med David Attenborough!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?