Tv-serie tips: The Knick

 
Jag måste bara tipsa om den här serien som jag kollat på senaste tiden! Den heter The Knick, har Clive Owen i huvudrollen (han är så bra i denna!) och handlar om sjukhuset The Knick i New York i början på 1900-talet. Clive Owens rollfigur John Thackery är en framstående kirurg på sjukhuset och en av de stora innovatörerna inom medicin. Det är sjukt hur långt vi kommit inom medicinforskning idag, det här utspelar sig för bara ungefär ett sekel sedan och det är så mycket man inte visste. I första avsnittet försöker Thackery och en kollega utföra ett kejsarsnitt, något som aldrig lyckats tidigare. 
 
Det medicinska är verkligen jätteintressant, men om man är jättekänslig för blod så kanske detta inte är rätt serie för en. Det är mycket hemska elände och misär, det är en ganska mörk serie, men väldigt sevärd. Bra skådespeleri, intressanta storys, coola medicinska upptäckter, spänning och så är jag lite svag för kostymdraman... Det sämsta är att det än så länge bara finns en säsong och jag har hunnit kolla på alla avsnitten redan. Men jag rekommenderar verkligen! Fler än jag verkar gilla den då den har 8,6 i betyg på IMDB så om ni inte litar på mitt omdöme så lite på IMDB, det brukar sällan slå fel :)

Kom ihåg mig?