Orchid Mantis

 
Det här måste vara den finaste insekten som finns? Jag är inte så förtjust i just insekter, och tycker att just bönsyrsor är ganska obehagliga, men den här tycker jag är fantastisk! Den kallas för orchid mantis eller flower mantis. Som man kan ana på namnet så försöker den efterlikna en orkidé, och den lyckas ganska väl. Kamoflaguet att se ut som en blomma fungerar både som ett skydd mot predatorer och för att obemärkt kunna jaga. De sitter på en blomma helt orörliga och väntar tills en stackars pollinatör till insekt kommer förbi, och då är de blixtsnabba på att fånga in den med sina framben. En del bönsyrsearter kan till och med äta små fåglar som kolibris... En lite obehaglig video på det finns att se här. Så de är ganska läskiga faktiskt, men just den här arten är fin att se på i alla fall!
 
Sandra

Alltså WOW, vilken himla insekt! Den liknar ju verkligen en orkidé. Tycker ocksså att syrsor och gräshoppor är lite läskiga för de är så oberäkneliga i sina rörelser :P

Jag har inte testat innan så jag hoppas att det ska funka utan växthormoner men vi får väl se! Trist att de inte vill leva hos dig, men pelargoner känner likdant hos mig så man kanske får välja ;)

Svar: Ja, usch gräshoppor gillar jag inte heller. Eller i teorin gör jag det, men de senaste gångerna jag sett en så har de envisats med att hoppa på mig :( Men jag tar hellre en gräshoppa än en bönsyrsa alla dagar i veckan! Bönsyrsor kan äta kolibris!?!
Mikaela Puranen

Thea

Men åh vilken härlig färg de har! ;)
Kolla gärna in på min blogg med foton på allt från åsnor till Paris :)
//Thea

Svar: Fina bilder, särskilt åsnorna!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?