Fågelprojektet (fast mest gulliga bilder på fåglar)

En ung blåmes som inte riktigt fått sin blå färg ännu.
 
Nu har vi äntligen lämnat in första versionen av rapporten på fågelprojektet min grupp gjorde under fältkursen förra veckan. Vi hade alltså i princip fått fria händer att genomföra en ekologisk studie av något slag. Det är inte det lättaste att utforma en studie från scratch, först ska man veta vad man vill undersöka, vilken fråga man är intresserad av. Men det är nog den lättaste biten, det svåraste är att utforma själva testen. Hur ska man testa sin fråga? Vilka statistiska tester ska man använda? Vilka slags data måste man ha för att kunna utföra de testen? Osv osv osv... Vi trodde vi hade en ganska klar idé över hur vi skulle göra innan vi åkte iväg, men vi fick omarbeta vår plan flertalet gånger.
 
 
Till slut landade vi i alla fall i en fältstudiedesign. Vi skulle testa småfåglar riskbeteende vid födosök (gud vad konstigt det känns att skriva det här på svenska efter att ha pratat och skrivit om det här nästan enbart engelska). Vi hade fågelbord som en i min grupp byggt (!) eftersom vi skolan inte hade några. Vid varje observationsplats hade vi två bord, ett "säkert" och ett "osäkert". Huruvida borden var säkra avgjordes med avståndet till skydd (i form av buskar och träd), det säkra var precis vid vegetation och det osäkra 2 meter ifrån.
Som man kan se på bilderna ovanför så fick vi besök av hungriga talgoxar, här på ett av de säkra borden.
 
Rödhake.
 
Blåmes.
 
Vi fick låna en kamera av Hanna i min klass - utan den hade jag aldrig kunnat ta de här bilderna, min egen kamera har värdelös zoom. Så tack tack för lånet!
 
 
De här fina bilderna på en nötväcka har Caroline i min grupp tagit. Nötväckor är lite speciella eftersom de kan klättra "upp och ner" på trädstammar, som på de här bilderna. 
 
Bullig blåmes.
 
Entita. 
 
Eftersom småfåglar är mest aktiva på morgonen så var vi tvugna att gå upp 05.30 för att fågelskåda... Den biten var lite tung, men det var kul så fort man kommit ut! Särskilt när vi fick låna kameran och kunde ta ordentliga bilder! Vi observerade våra bord 20 min på varje plats och noterade hur många besök de säkra och osäkra borden fick, och hur länge fåglarna stannade. Det var i princip omöjligt att ta tid på fåglarna när det kom fler än två åt gången på bordet! Så vi fick ta och ställa en kamera vid borden och filma för att kunna kolla i efterhand hur länge varje fågel satt på bordet. 
 
Det här är min absoluta favoritbild! Nötväcka på ett av våra fågelbord.
 
 
Våra resultat visade att de säkra borden fick markant flerbesök, vilket också stämde med vår hypotes. Däremot skiljde sig inte längden på besöken mellan borden, vilket vi hade trott. Så det var lite intressant, vi tänker att det kan bero på att när fågeln väl har bestämt sig för att ta risken att äta från det osäkra bordet så beter den sig som den hade gjort på det säkra bordet. Så, det är lite sammanfattat vad jag sysslat med de senaste veckorna, och vad min grupp gjorde under fältkursen! Kul, väldigt lärorikt och enormt tidskrävande projekt!

Kom ihåg mig?