Så kom hösten

Nu har hösten kommit på riktigt, det är frost på nätterna. Det innebär också slutet för balkongodlingen för i år. Så jag har plockat in alla tomater och paprikor nu i veckan. Jordgubbarna ska jag försöka övervintra - lyckades med ca hälften av plantorna förra året, så får hoppas att det går lika bra den här vintern. Pelargonerna har jag tagit in, men de kräver också någon sorts övervintring, i ett ljus och svalt rum, vilket jag inte har. De skulle kunna stå svalt i vårt förråd, men det är inget ljus där alls. Det ska tydligen gå i rumstemperatur också, men jag lyckades inte förra året tyvärr...
 
 
Det blev bara sex stycken paprikor. Jag tror man måste sätta de betydligt tidigare än vad jag gjorde, och helst ha ett växthus. Jag gav bort en till en vän som haft den i sitt soliga fönster, hon både fick paprikor tidigare än mig och så blev de röda. Mina har inte ens ett uns av röd färg än. Men de får ligga här i köksfönstret ett tag så får vi se om det blir någon röd paprika. Annars kan man ju äta de gröna också!
 
 
Tomatskörden. Några har vi redan ätit upp som mognade tidigt. Men de här får ligga på det här betongfatet och få färg. Det är lite roligt att de ser så olika ut, det är samma sort allihopa (fast jag minns inte vilken). 
Jennifer

Annars är stekta gröna tomater väldigt gott!

Svar: Spännande, ska googla detta :) Tack för tips!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?