Tankar om bloggande

Bloggen Atilio har skrivit två superbra inlägg om hur man organiserar sitt bloggande bättre. Jag har gått och funderat på samma sak lite. Eller inte bara organisering, men vad jag vill med den här bloggen generellt. Just nu är ju den här bloggen ganska opersonlig, det är ganska strikt pyssel, konst, betongande och balkongodling. Inte så mycket annat. Inte så mycket av min person. Det var det som var min originaltanke med bloggen också, att den inte skulle vara så personlig. 
 
Men jag vet inte om jag vill ha det precis så längre? Dels så uppdaterar jag inte jätteofta, det blir ett par gånger i veckan, men verkligen inte dagligen. Och det kan väl vara okej, för det tar TID att producera den typen av inlägg. Men det är ju också lite tråkigt kanske. Dels så tycker jag att det känns lite platt och själlöst? Jag kommer aldrig mer att driva en dagboksblogg (hade en när jag gick i gymnasiet, som inte finns kvar tack och lov) så det är ingen risk att bloggen kommer förvandlas till det, men jag tycker personligen det är mycket roligare att följa en blogg om man lär känna personen i alla fall lite grann. Så jag tänker att jag kanske ska börja vara lite mer personlig, lite mera jag, men ändå verkligen i huvudsak ha fokus på de ämnena jag nämnde ovan.
 
Jag har ju till och med en kategori som heter "Feminism och annat viktigt" som jag hade tänkt skriva mer reflekterande inlägg om feminism, rasism, miljöfrågor och annat viktigt som jag tycker är skitviktigt. Men jag har så dåligt självförtroende när det kommer till skrivande, vet inte var det har kommit ifrån på senare år, så jag vågar aldrig posta någonting där. Jag tänker att det finns så många andra smarta personer som skriver så mycket om sådant redan, vad skulle jag rimligen ha att säga som de inte redan sagt? Jag vet inte, kanske vågar jag skriva någonting där nästa gång jag får en idé, ser något som berör mig etc. Vi får se. 
 
Men, vad tycker ni som läser? Mera personlighet? Eller är det bara pysseltips, betongidéer och konst ni vill se? För mig krävs det rätt mycket för att jag ska vilja verkligen följa en blogg och inte bara klicka in då och då för att skrolla runt. Jag läser ganska mycket bloggar så kraven för att jag ska orka hålla intresset uppe har ökat rätt rejält. Jag tycker också att det krävs mycket mer för att jag ska börja följa någon som skriver mycket dagboksinlägg, då ska det antingen vara en superintressant person eller att bloggen har mycket annat innehåll jag tycker är mer intressant, tex om det är massa bra DIY tips. När man väl börjat följa någon och lärt känna hen mer så tycker jag även att dagboksinläggen är intressantare. Därför tänker jag att jag inte vill ha så mycket (eller kanske inte alls) den typen av inlägg (för jag är inte så intressant haha), utan mer vara personlig i samband med att det handlar om något annat. Så funkar jag i mitt bloggläsande i alla fall. Vad tänker ni?
 
sandra

Tack för dina fina ord! Tycker att det låter som att du har många smarta tankar kring ditt bloggande. Ibland behöver man liksom bara tänka högt för att komma på rätt spår. Det enklaste sättet att dela med sig av sig själv och sitt liv tycker jag sker genom bilder. Ifall man samlar ett gäng bilder från den senaste veckan ger man ju läsarna nästan samma historia som om man skulle skriva några "dagboksanteckningar" varje dag, men man behöver inte exponera sig själv så mycket.

Innan hade jag alltid en känsla av att min blogg skulle vara perfekt när jag väl vågade visa upp den för andra. Men nu tycker jag det fina är att man hela tiden kan ändra innehåll efter hur man känner för tillfället och att man kan se att man ständigt utvecklas. Det är nog bra att ha mycket "pinsamt" material långt bak i arkivet, för då vet man ju att man kommit någonvart. Hur som helst så tycker jag du ska testa dig fram för att se vad du vill lägga till, jag personligen är intresserad av att läsa dem vad det än är :)

Svar: Tack för dina tankar och idéer! Och för superbra blogginlägg :) Jag ska fundera lite på hur jag ska göra, men att skriva ner idéer i en fysisk lista var en så bra idé, har en tendens att glömma saker om jag inte får ner det i skrift. Jag känner redan hur idéer börjar formas när jag inte känner mig så låst i vad jag ska skriva om... :)
Mikaela Puranen

Vintage Johanna!

Absolut lite mer om dig som person också, hade vart kul att läsa, behöver ju inte skriva om allt i din vardag heller för det :)

SV: Åh tack! Ja alla hem borde ha minst en stringhylla ;) Hur ser köket ut då?

Svar: Näe, precis, det blir nog inga inlägg där jag i detalj redogör vad som hänt den dagen, men lite mer personlighet och vad som händer i mitt liv tänker jag! tack för din kommentar! :)
Haha alltså vårt kök är så fult så jag vill typ inte visa... Men det är långsmalt, skitfula ljusgula tapeter (hyresrätt och de vill inte byta ut dom förrän 2016......) och så har vi ett fult furubord med stolar till. Jag tänkte att hyllan ska sitta på väggen som bordet utgår ifrån. Men jag vill tapetsera om, byta ut bord och stolar och de ljusgula köksluckorna. Det känns som att det inte går att få riktigt fint med de väggar och luckor som sitter uppe nu. Eller i alla fall inte i min smak, gult är inte riktigt min färg... :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?