Balkongodlingen

 
Ärligt talat så är jag ganska less på alla odlingar just nu. Tomaterna bara fortsätter att skjuta i höjden och producera flera blommor istället för att fokusera på att de frukter som redan finns ska bli stora och mogna. Vad ska man göra, plocka bort de nya blomkvistarna? Å ena sidan så är det ju trevligt att de producerar massor av frukt, men desto tråkigare om ingenting hinner mogna. Jag tror min frustration mestadels ligger i att jag verkligen ansträngde mig i år med att plantera frön jättetidigt, köpte en extra lampa till växterna innan solljuset var tillräckligt och har verkligen skött om dem, å ändå så blir resultatet inte bättre än förra året då jag satte fröna i typ april. De där 2-3 extra månaderna de hade på sig att växa till sig har inte gjort någon skillnad alls.
 
 
Men! Allt är inte skit, det händer lite grejer i alla fall! Jag har kunnat skörda mina vita jordgubbar, de smakar ungefär som vanliga jordgubbar fast kanske lite syrligare och en svag hint av ananas samtidigt. Märklig beskrivning, men goda är de i alla fall! Den plantan bara fortsätter och fortsätter att blomma så det hinner nog bli en hel del fler gubbar innan säsongen är slut!
 
 
En gurka håller också på att bli färdig! Och den fortsätter att blomma på så förhoppningsvis blir det ett gäng till. Det knepiga med gurkor är att deras blommor är antingen hon- eller hanblommor. Och hanblommans pollen måste alltså pollinera honblommorna som bildar gurkan. Men då måste de ju blomma samtidigt, vilket mina inte riktigt gjort. Så ett par honblommor som hade kunnat bli gurkor har bara blommat ut och vittrat bort :( Men nu har jag två som blommar samtidigt så jag går med en liten pensel och handpollinerar honblomman så att det ska bli någonting!
 
 
Några chilisar är på g också, men det går himla trögt. Både chilisarna och paprikorna har varit jätteangripna av bladlöss i år, vilket förmodligen hämmat deras tillväxt rätt mycket. Men om det fortsätter att vara varmt och soligt så kanske det hinner bli en bra skörd här med, jag hoppas det! Särskilt paprikorna hoppas jag på, det är en sorts minipaprika jag köpt i år som jag är jättenyfiken på nämligen.
 
 
Men jag har å ena sidan kunnat skörda sallad och kryddor i princip hela sommaren vilket är rätt härligt det med! Tråkigt bara att allt annat går så himla långsamt. Inte en aning till röda toner i en endaste tomat i mitten av augusti liksom. Nu får det banne mig fortsätta vara fint väder så att det händer lite mer på balkongen!
Jos

vad mysigt med egen odling!

My och Klara

Åh,spännande att få följa din odling! Önskar jag hade en balkong! /My

Svar: Nu börjar det hända lite mer grejer! Den första tomaten börjar skifta färg nu! :D Och så har jag fått ärtor som jag bara sådde som ett test typ!
Mikaela Puranen

Molly Rodin

Jag tänkte i år att "jag ska så tomater nu så har vi det hela sommaren" typ, och sådde i februari... men har fått typ fem röda tomater hitills, plus att plantan är grå/grön istället för sådär grön som den ska vara... Dock kommer det lite mer frukt nu, men det är ändå väldigt lite tycker jag :(

Svar: Det är nog pga det dåliga vädret i sommar :( Jag är så besviken på årets odlingar fortfarande... Men det börjar ta sig lite grann nu efter några soliga veckor! Att plantan är grå kanske beror på näringsbrist? Har du gett extra näring?
Mikaela Puranen

Molly Rodin

hm.. vid närmare eftrtanke tror jag inte jag gjort det.. Har du något förslag på något bra jag kan ge den? :)

Svar: Enklaste är typ att köpa växtnäring på vanliga mataffären, annars funkar äggskal, benmjöl eller guldvatten (som är urin och vatten, haha. Enkelt att blanda själv ;) inte provat det dock!)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?