Fjärilsstigen

 
Jag känner mig totalt dränerad på energi just nu, därav att det varit lite dålig uppdatering här. Jag har bara inte orkat göra något annat än att komma hem och lägga mig på soffan ungefär när jag kommit hem. Noll lust, ork eller tid att skapa något och har inte velat klämma ut inlägg här bara för att uppdatera med någonting. Nu när jag börjat pendla till Stockholm så har jag i princip fyra-fem timmar vaken tid hemma och noll energi. Men här kommer i alla fall ett fotoinlägg från en promenad i sensommaren!
 
I naturreservatet som ligger precis där vi bor finns det en fjärilsstig som är en av de artrikaste fjärilsmiljöerna i Sverige. Hela 58 arter av dagfjärilar kan man se i området. Vi tog en promenad förra veckan i reservatet och trots att vi inte gick den riktiga fjärilsstigen så såg vi en massa fjärilar (men det blev inte bra bilder på alla). Snart snart innan sommaren är slut tänker jag att vi ska ta en promenad på den riktiga fjärilsstigen också och se vad som finns där! För snart är fjärilssäsongen slut. Men just nu kan man fortfarande se en massa påfågelögon vilket är en av mina favoritfjärilar i Sverige!
 
 
Men först, en vårtbitare! Hela fältet måste ha varit fullt med dem, för det lät så mycket vart man än gick!
 
 
Den här synen är ett minne blott nu, för nu har traktorerna varit framme och skördat! Men så fina fält med... är det råg? Havre? Pinsamt, jag borde ju kunna efter att ha läst floristik, hehehe... Påminn mig gärna om vilket sädesslag det är, men fint med sådana här fält är det i alla fall!
 
 
Och så lite fjärilar! Den första är jag osäker på vad det är, men den andra är någon art av pärlemorfjäril och den sista tror jag är en mindre tåtelsmygare. Det finns en del lite kul fjärilsnamn, som smultronvisslare eller blomvisslare, busksnabbvinge eller bastardsvärmare och ängssmygare. 
 
 
Vi tog en annan väg hem än vanligt och stötte på lite andra djur. Kråkor, en flock duvor och så ett fårgäng i en hage. Den här sista bilden på det svarta håret får mig att skratta, jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är en "bitch I'm fabulous-blick" eller om det är en blick som försöker önska livet ur en? Den såg lite sur ut i övrigt så det kanske var det senare, de andra fåren kom fram och lät oss klappa dem i alla fall.
 
Och det var den promenaden! Hörrni, glöm inte att Beatrice postat sitt bidrag till månadens Monthly Makers nu och att man kan lämna sitt bidrag i kommentarerna där! Jag har verkligen inte hunnit med att skapa något bidrag ännu, men hoppas verkligen jag hinner innan den här månaden är slut för jag vill så gärna!
Sandra

Vad tråkigt att vi hade samma idé men jag hoppas att du vill göra en egen variant av en sittpuff ändå. Det brukar ju bli rätt olika trots att man tänker på samma grej från början.

I övrigt så älskar jag att läsa dina uppdateringar men tycker det är mycket mer rimligt att vila och ta det lugnt än att knäppa på datorn och försöka presetera bara för att. Förstår att en så lång pendlingsväg gört att mycket av din tid försvinner. Men snart anpassar du dig nog och vet hur du ska göra för att orka göra sånt som du älskar också!

Svar: Äsch jag tyckte mest det var lite kul att vi tänkt likadant :) ska absolut göra en när tillfälle ges! Ja hoppas det går hyfsat fort att vänja sig för jag funderar redan på om man inte ska flytta närmare!
Mikaela Puranen

Jess

Önskar så att jag hade något bra tips att dela med mig av angående pendlingen, men jag är precis som du helt dränerad just nu. Egentligen har jag nog varit det i flera månader men vill inte riktigt erkänna det för mig själv... Svårt att hitta någon balans och få energin att räcka till. Kram på dig och så hoppas jag du hittar tid och inspiration till att skapa något innan månaden är slut!

Svar: Jag är redan nu efter en vecka sugen på att flytta närmare, hur ska det gå i två år? Hoppas verkligen att man vänjer sig och lär sig utnyttja tiden vettigt, för 3,5 nästan 4 timmar är mycket av ens dag! Men jag hann i alla fall skapa idag så det var toppen! :) Kram tillbaka!
Mikaela Puranen

Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf

Åh vad fint! Jag tycker det är svårt med fjärilar, de är så fina på hål och när man kommer nära så ser man hur lurviga och äckliga de är genom kameran haha.

Ang pendligen kan jag inte heller hjälpa så mkt. Bytte nyss jobb för att jag pendlade 3h40min varje dag och höll på att gå under kändes det som. Men det var pga andra faktorer också. Sålänge man trivs på jobbet och det är kul där och bra kollegor så tycker jag pendling funkar faktiskt. Jag lyssnade på 1000 podcast och sov rätt mycket så gick det snabbare. :)

Svar: Haha jag tycker de är fluffiga och gulliga på nära håll!
Fan, 3h 40 m är väääldigt mycket alltså. Förstår att du inte orkade det! Jag har lyckats få ner min pendlingstid till närmare 3 timmar än 4 och det känns bättre åtminstone, men önskar att man inte behövde göra så många byten så man kunde slappna av och kanske få något gjort en längre stund! Eller sova! Det tycker jag är svårt på så fullproppade tåg som det oftast är på morgonen, kan inte riktigt slappna av med så mycket människor omkring :P
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?