Mina 15 bästa tips på DIY-julklappar

Gillar du som jag att ge bort julklappar och presenter du gjort själv? Jag tycker det blir så mycket personligare än att köpa någonting, och dessutom är det ju så mycket roligare att göra själv! Här kommer mina bästa tips på DIY-julklappar samlat i åtta underkategorier! Länkar till originalinläggen finns under varje bild om ni vill läsa mer om ett specifikt tips!
 
TEXTIL
 
 
Måla egna tygkassar med textilpenna...
 
 
...eller gör egna tryck med transferpapper och en skrivare! Vill man inte formge sina egna kan man också köpa mina tryck på tygväskor på min Society6-shop!
 
 
Det går också bra att måla eller trycka motiv på tröjor! Här har jag använt en textilpenna igen och bokstaverat MJAU med små katthuvuden.
 
KLOCKOR
 
 
Jag har gjort två sorters klockor med precis samma teknik, en måne och ett fotografi från min pojkväns familjs torp.. Ett urverk, en bit kartong, en bild och lite lim är allt som behövs! Klipp ut bilden och limma på den på kartongen. Klipp till kartongen så att allting har en bra form. Därefter är det bara att trycka piggen på urverket genom kartongen och montera dit visarna!
 
LERA
 
 
 
Kylskåpsmagneter är otroligt enkelt att göra av lufttorkande lera! Kavla ut leran och skär ut de figurer du vill ha, låt torka i ett dygn innan du målar (jag använde akrylfärg) och limmar på magneter. Klart!
 
 
Det finns ju massor av saker man kan göra i lufttorkande lera, ett annat exempel jag har gjort är en egen kaninkruka! Även den är målad med akrylfärger.
 
ÄTBART
 
 
Egenodlade "soltorkade" tomater är nog en present som går hem hos de flesta (såvida de nu inte hatar soltorkade tomater...), och extra fint är det när det är från ens egen trädgård. En annan egenodlad present vi gjorde förra året men som inte fångades på bild är en hemmagjord smaksatt olivolja. Vi hällde olivolja i en fin glasflaska med kork och la i några egenodlade chilis och lite vitlök. Den blev otroligt uppskattad och var tydligen supergod att ha till sallader!
 
EGNA LJUS
 
 
I det här inlägget visar jag hur man gör för att återbruka ljusstumpar till nya ljus, och då sätter bara fantasin gränser på vad man vill gjuta ljus i. Jag har gjort i burkar, koppar och cocktailglas bland annat!
 
DIY-TAVLOR
 
Man behöver inte vara duktig på att måla för att kunna ge bort personliga hemmagjorda tavlor i julklapp till någon! Den här rostavlan gjorde jag genom att sticka igenom pappersblommor med ståltrådsstjälar genom canvasen och forma ett hjärta.
 
 
Eller så kan man göra en Instagram-tavla genom att skriva ut de bästa bilderna i ens feed och limma på en svartmålad canvas.
 
 
Rama in växter är ett fint sätt att få in lite mera grönt i hemmet. För att göra en genomskinlig ram behöver du två stycken ramar, du använder nämligen glaset från båda ramarna och pressar växten mellan dem.

 
Om man kan tänka sig att måla något ändå så är det hyfsat enkelt att måla sig en rymdtavla. Stick sedan igenom LED-lysdioder från en ljusslinga för att bilda en stjärnbild så blir det en lysande tavla att ge bort. Min föreställer kräftans stjärntecken som hon som fick tavlan var född i.
 
MÅLAT PORSLIN
 
 
Med porslinspennor och porslinsfärg kan man göra otroligt mycket. Det går att måla på både porslin och glas och ska härdas i ugnen för att tåla diskning. Jag vet inte hur många muggar jag har gjort och gett bort, de här med löven är några av mina favoriter.
 
 
Men man kan likaväl måla på små skålar, de här brukar vi servera grönsaker i när vi äter tacos!
 
DEKORPLAST
 
 
Av dekorplast kan man göra hur mycket grejer som helst. Jag köpte en rulle med marmorplast som jag har klätt in massor av grejer med! En helt vanlig planka som jag hittade i mina föräldrars garage blev efter lite marmorplast en fin badkarsbricka!
 
 
Eller så kan man klä in botten på en vanlig tråkig vit bricka...
 
 
...eller klä in konservburkar och få snygga pennställ!
 
 
Vad är era bästa tips på julklappar man kan göra själv? Tipsa i kommentarerna, jag vill jättegärna ha nya tips inför årets julklappar!
 
Ruth | HungryHeart.se

Du har ju gjort precis hur mycket fint som helst!! Älskar särskilt tygkassarna och katt-tröjan!

Svar: Tack Ruth! Jag gillar verkligen också kattröjan, är nästan lite ledsen att det var en julklapp till min syster och inte till mig själv, haha.
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Alltså du är sååå duktig och kreativ!
Jag gillade verkligen rostavlan, den kanske kunde vara nåt för mig. Lät liksom som att det kunde vara nåt på min nivå :P

Svar: Tack Sanna! Ja, men absolut, den var verkligen jätteenkel att göra! Och snabbt gick det också, vilket jag gillar ;)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Nu såg jag ju det här med brickorna också förresten (lite senare, haha). Jag har tänkt köpa två sängbrickor från IKEA, de heter Djura. Sen tänkte jag lägga dekorplast på själva brickan, och måla om den vit. Tänkte för en gångs skull prova den svarta marmorplasten. Tror det kan bli fint! Vart köper du din? Är det Panduro? För din ser mer life-like ut än de på Panduro typ :P Och när jag ändå är här, om jag ska måla den, vad skulle du rekommendera för färg? Tänker att Panduros akrylfärg inte riktigt passar för ändamålet kanske... ;) hahaha

Svar: Vad kul! Jag har en bricka i trä jag gjort likadant med, den var grön från början men jag målade den vit. Jag har för mig att jag använde akrylfärg faktiskt, men annars hobbyfärg, väggfärg eller panduros nya möbelfärg kanske? Så länge det täcker tycker jag inte det är så noga, sedan kan du ju lacka för ett mer hållbart resultat. Det finns matta lack om du inte vill ha ett glansigt!
Dekorplasten har jag köpt på Bauhaus eller om det var Byggmax, någon av de störra byggvaruhandlarna i varje fall. Vet att Hornbach har ett stort utbud av dekorplaster! Dessutom är de definitivt billigare än Panduro som tyvärr är rätt dyra på det mesta! Hoppas du postar resultatet på bloggen, vore kul att se! :)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Alltså vart köper du din dekorplast* ;)

Pernilla

Åh vad roligt! Så mycket fint, tycker rymdtavlan är hur häftig som helst och klockorna kan man ju verkligen göra personliga. Förra året sydde jag massa tygkassar och gav bort. Det var väldigt uppskattat! Annars brukar hemgjort godis alltid gå hem. Gillar man att baka kan man göra ett bröd i en brödform och ge bort med formen + receptet på brödet.

Svar: Vad kul att du gillar inlägget :D Verkligen, det är bara att ta vilken bild som helst som man gillar till klockorna! Såg någon som hade gjort med sina husdjursansikten, de var jättesöta! Åh, vad bra tips, tack!
Mikaela Puranen

Emely

Vilka bra tips! Badkarsbrickan gillar jag skarpt! :)

Svar: Tack, kul att du gillar det! :)
Mikaela Puranen

Sandra

Alltså shit så mycket du hunnit göra sen jag började följa dig. Grym är du!

Svar: Du kan va! <3
Mikaela Puranen

Snygga grejer!

Wilda

åh, jag älskar såna här inlägg! så himla mycket fint! gillar badkarsbrickan och textiltrycken mest. jag ska försöka att i så hög utsträckning som möjligt köpa julklappar på second hand eller göra egna i år så det här var verkligen bra för inspirationen!

Svar: Jag ska också försöka göra det, men känner mig lite inspirationslös själv eftersom det här är mest grejer jag redan har gett bort till de i min närhet ;) Får fundera lite på det, för det är så mycket roligare hemmagjorda presenter!
Mikaela Puranen

Alicia

Så himla kul och bra och inspirerande inlägg! Jag har fortfarande inte fotat av alla julklappar jag gav bort förra året = flera som inte synts på bloggen trots att det gått ett år. Så himla synd, för det hade varit kul att själv slänga ihop ett sånt här inlägg - mina fjolårsklappar och tips, liksom. Aja, jag får inspireras av dig till nästa jul, haha.

Svar: Det är inte för sent än skulle jag säga bar du har tid att fota grejerna :) Men kör nästa år annars! :)
Mikaela Puranen

Helena

Så många fina julklappstips! Av återbruk. Det gillas. :-)
Tack för ditt besök hos mig. Som svar på din fråga om apelsinlykta så brann den i inlägg ca två timmar.
Önskar dig en riktigt fin luciahelg!/Helena

Svar: Återbruk är bäst! Tack för svaret om apelsinlyktan! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?