Mitt 2015

 

Det börjar bli dags att sammanfatta år 2015 på olika vis. Om ni vill läsa min årssammanfattning från förra året i form av en annan lista hittar ni den här

 

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Började plugga på masternivå, fick mitt första samarbetserbjudande på bloggen (fast jag tackade nej), var med på en utställning med mina illustrationer, startade Monthly Makers och jobbade på museum där jag gjorde massor av nya saker, bland annat att nåla insekter och damma spritfyllda burkar med djur i. 

 

Genomdrev du någon stor förändring? Ja, drev igenom att vi äntligen tapetserade om här hemma. Det var en currygul ful tapet i både vardagsrummet och köket när E flyttade hit för 5 år sedan och jag har levt med dem i ca 3 år och hatat dem innerligt. Så ÄNTLIGEN blev det av att vi gjorde om. Allt är inte riktigt i ordning än (trots att vi tapetserade i oktober tror jag....) så därför har ni inte fått se hur makeovern blev ännu, men det känns som ett helt nytt hem! 

 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Nej, men flera blev gravida och får barn nästa år.

 

 

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? 30 mars när E kom hem från en månads turnérande i Tyskland.

 

Dog någon som stod dig nära? Nej, tack och lov.

 

Vilka länder besökte du? Finland, när jag var på Åland på fältkurs. Men det känns som det knappt räknas eftersom alla var svenskspråkiga ändå :P

 
En av mina första fågelbilder. Jag gillar förvisso ljuset och kompositionen i bilden, men var är skärpan? Inte på nötväckan i alla fall...
 
En lite skarpare nötskrika i maj.
 

Bästa köpet? .Min systemkamera. HUR kunde jag leva utan den i mitt liv? Nu är det förvisso inte ens jättebra kamera utan den billigaste på marknaden, en Canon 1200 D. Valet föll på denna av två anledningar: 1. jag har bara CSN som inkomst och 2. jag visste inte hur mycket jag skulle använda den. Men jag funderar på att uppgradera kamerahuset nästa år... 

 

Gjorde någonting dig riktigt glad? Att vara ute i naturen och öva mig på att fota med min nya kamera. Samt att känna att man faktiskt blir bättre på någonting, jag jämförde fågelfoton jag tog i februari med några jag tog i maj och oj, vilken skillnad (se ovan). Och sedan dess har det nog blivit ännu lite bättre. Kul!

 

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? Inspiration. Det känns som inspirationen till att skapa bara har gått ur mig stora delar av året, kanske för att jag mått dåligt stora delar av året eller för att jag producerade så mycket 2014 att det tog stopp. Det känns som den är på väg tillbaka i alla fall, det är hur mycke saker som helst jag vill skapa just nu när jag såklart inte riktigt har tiden till det. Näst på tur på min att göra-lista är att göra egen tvål igen (inte gjort det sen 2013), måla en förbättrad version av "Feminist flower" (för övrigt mitt mest sålda motiv!) och göra en remake på några krukor!

 

Vad önskar du att du gjort mer? Skapat, särskilt målat mer. Och tagit fler promenader!

 

Vad önskar du att du gjort mindre? Legat på soffan samt ältat grejer.

 

 

Favoritprogram på TV? Narcos, Orphan Black, Sherlock, Peaky Blinders, Better Call Saul och House of Cards var några nya serier jag började se i år. Några gamla favoriter är Game of Thrones, Orange is the new black och Grey's Anatomy.

 

Bästa boken du läste i år? .Jag tror att jag bara har läst tre böcker i år, och de var i samma trilogi. 1Q84 av Murakami, så jag får väl säga att dem var bäst. Fast ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag tyckte, de var ganska sega från och till, väldigt flummiga men det fanns ändå någonting som fick mig att fortsätta läsa eftersom jag läste klart hela trilogin. Jag vet inte, jag blev inte Murakami-frälst i alla fall. 

 

Största musikaliska upptäckten? Jag kan inte komma på något nytt som jag har lyssnat på, har nog mest lyssnat på podcasts i år. Men några av mina mest spelade artister är Bon Iver, Lykke Li, The National och First Aid Kit.

 

Vad var din största framgång på jobbet 2015? .Att jag fick ett biologjobb i somras på evolutionsmuseet och att Monthly Makers har varit så bra <3

 

Mitt kontor på museet!
 

Största framgång på det privata planet? Oj, vad jag har lärt mig grejer på det personliga planet men jag vill inte gå så djupt in på det. En lite sammanfattande grej är att jag har blivit bättre på att analysera mig själv, varför jag reagerar som jag gör i vissa situationer t.ex.

 

Största misstaget? Att inte skriva klart min kandidatuppsats på en gång. Fan vad mycket svårare det var att ta upp den igen efter att ha haft en paus.

 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Otroligt mycket ledsnare, det är först nu det börjar kännas som jag på riktigt kan känna mig glad igen.

 

 

Vad spenderade du mest pengar på? Förmodligen något så tråkigt som mat.

 

Något du önskade dig och fick? Tid. Vilken lättnad det har varit att "bara" plugga 100%. Däremot har jag kanske inte utnyttjat den tiden som jag hade önskat. Trots att jag varit mer ledig har jag haft noll ork till att göra saker, men jag behövde nog tid att återhämta mig och försöka bli mig själv igen. 

 

Något du önskade dig och inte fick? Möjligheten att resa någonstans i somras.

 

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Det var nog min minst händelserika födelsedag någonsin, jag bodde hemma hos mina föräldrar någon vecka eftersom E var på turné i Tyskland och lägenheten var så himla tom. De jobbade så jag var ensam hemma hela dagen och skrev på min uppsats och sen åt vi tre en middag och fikade. 

 

Kandidatexamen!

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Ja. Det hade nog varit betydligt enklare utan en viss persons inblandning, men å ena sidan gav det viktiga, men smärtsamma, insikter så allt dåligt för något gott med sig också kanske?

 

Vad fick dig att må bra?  Långa kramar och fina, fina vänner som bryr sig om mig. Och att ha en kandidatexamen!!!

 

Vem saknade du? E när vi var ifrån varandra.

 

 

De bästa nya människorna du träffade? Monthly Makers-gänget!

 

Mest stolt över? Att Monthly Makers gått så bra, och ännu bättre kommer det att bli förhoppningsvis! Apropå det så missar ni väl inte slutspurten på julkalendern? Idag öppnar Anna María en lucka!

 

Högsta önskan just nu? Att hitta lust och inspiration både till kreativa ting men framförallt skolrelaterade grejer just nu.

 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  Jag tänker vara gladare och försöka se mer positivt på saker. Ibland blir jag verkligen jättegnällig och ser bara det negativa i allt och det känns ju sådär kul. 

 

 
Vad har du för mål och drömmar för 2015?
  • Måla mer, det har verkligen hamnat i skymundan i år
  • KERAMIK! Jag måste få hålla på med det i år annars dör jag tror jag. Det blev inte av i år heller trots en innestående keramikkurs jag fått i present.
  • Jag kanske ska våga ta tag i att starta ett företag
  • Hitta ett kul och intressant examensarbete och skriva en sjuhelvetes bra uppsats
  • Ta körkort var ett mål för förra året, men eftersom typ allt hamnade på paus så tar jag med mig det målet till nästa år.
  • Bli lite klarare i tankarna på vad jag egentligen vill jobba med efter examen
  • Äta mer vegetariskt (hade det målet förra året också och uppnådde det väl det, men nu tänkte jag ta det ännu en nivå till)
  • Chilla lite grann med odlingen så att man kan ta sig fram på balkongen utan att riva ner en växt. Det kanske var en överdrift att ha typ 10 tomatplantor i år och lika många chili/paprika-plantor, två gurkor, 5 jordgubbsplantor, massa kryddor och så pelargoner på en balkong på 8 kvm.... Så årets mål är att odla mer koncentrerat och effektivt!
  • Röra på mig mer, jag är så himla stel och så har jag världens sämsta kondition för att jag tycker att träning är typ det tråkigaste som finns (får man säga så i det här träningsbesatta samhället?)
  • Hitta ett lugn, trygghet och balans i mitt liv. Om jag 2015 återhämtade mig fysiskt från att ha pluggat 150 % hela 2014 så behöver jag tid nu att återhämta mig mentalt lite från det här tuffa året. 
  • Bli bättre på att ta kritik och inte ta åt mig personligen jämt.
  • Prokrastinera mindre.
  • Och så önskar jag så innerligt att få resa någonstans.
 
Clara Edvinsson

Vilket fint år du verkar ha haft och otroliga mål för nästa år, jag tror det kommer bli grymt också!

Jess

Inspirerande att läsa dina mål för nästa år, delar en hel del av dem och instämmer helt i att träning är så jäkla tråkigt, haha.

Svar: SÅ tråkigt! :P Blir så irriterad på folk som bara "men du har inte hittat rätt träningsform", näe jag tycker bara att det är tråkigt :P
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?