Tv-serie tips: Marco Polo

 
Vi fortsätter att se på serier i rasande takt här hemma, den här senaste betade vi av på två dagar bara. Serien heter Marco Polo och handlar om just honom. Jag hade ingen historisk koll på honom alls förutom att han var en upptäcksresande, så den här serien är lite lektioner i historia för min del. Självklart är serien säkert inte helt korrekt, men i stora drag så stämmer det jag kollat upp. Jag tycker det var väldigt intressant att lära sig lite mer om österländsk historia, våra historieböcker tenderar ju att vara en aning fokuserade på Europa och västvärlden. 
 
Marco Polo är alltså en ung man från Venedig som följer med sin upptäcksresande far österut. De hamnar i Kublai Khans rike, en mongolisk ledare och barnbarn till Djingis Khan. Här lämnas Marco Polo av sin far (avsnitt ett så no spoiler) och han får lära sig deras seder och kultur. Utan att säga för mycket är det sedan mycket maktspel, intriger, spänning, relationer och en del krig. Ibland är det ganska äckliga våldsscener. Om man gillar Game of thrones så är det här lite som en asiatisk variant på det, minus det övernaturliga med drakar och white walkers. Jag gillade den verkligen och som sagt så var den så spännande att vi såg klart den första säsongen på två dagar. Andra bra saker är att skådespelarna inte är vita om de inte spelar en vit roll, vilket nästan bara är Marco Polo (till skillnad mot exempelvis Exodus där flera rasifierade roller spelas av vita). Kvinnorna hade inte så mycket frihet på den här tiden (1200-talet), men det finns ändå flera så kallade "starka" kvinnor (har lite svårt för det uttrycket) i serien som påverkar handlingens gång. Även om det, likt Game of thrones, hängs mycket på bordeller och kvinnornas största värde är mest deras kropp. Men jag gillar serien som sagt! Plus i kanten för att serien finns på Netflix!
Sanna Preifelt

Jag är väldigt sugen på att börja kika på denna, ska nog ta mig tiden snart faktiskt :) Tack för påminnelsen!

Svar: Gört! Förberedd dig på att sträckkolla, jag tycket det var sååå svårt att sluta. Särskilt med Netflix som automatiskt startar nästa avsnitt inom 15 sekunder eller vad det är. Så lätt att man bara aaaaaah men en till då!
Mikaela Puranen

Sandra

Alltså TACK för tipset!!! Hade aldrig börjat titta på denna om du inte tipsat.
Den är så uppfriskande att se. Allt är annorlunda mot vad en är van vid. Kroppsspråken, miljöerna, musiken. Jag älskar den och har lyckats se 5 avsnitt på två dagar nu. Hade jag varit ledig hade det blivit maraton.

Svar: Åh, vad kul! JA men eller hur, så himla bra! Jag hade nog inte heller sett den om jag inte själv fått tips om den från en kompis. Så jäkla trist att säsong två inte kommer förrän i december bara! :P
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?