Förälskat mig i korta skärpedjup

 
Jag har en dum omtenta så jag har inte hunnit använda min nya kamera nästan alls än. Men har haft lite tid att prova här hemma bara, men har lite brist på intressanta motiv här. Så det har mest blivit mina växter och julgransdekorationer. Något jag har blivit lite förälskad i är korta skärpedjup, det känns som väldigt många blir det när de köper en systemkamera :) Så även jag! Så här är massa närbilder på några av mina vinterlevande växter. 
 
 
Minns ni inlägget jag skrev om apikal dominans? Och det här inlägget jag skrev i november om att jag ville få min palettbladsplanta mer buskig istället för att den bara skulle växa uppåt? Nu kan man se att det faktiskt funkar! Små sidoskott har utvecklats i flera av bladvecken på palettbladet! Hurra!
 
 
Det här är en tändstickskaktus jag fått av min mor. Hennes är dock mycket större och finare än min, men jag hoppas att den växer till sig lite mer i år! Det är nästan bra att våra fönster är så skitiga så att det gav lite extra dimma på ljuset, haha.
 
 
Och så den lilla kameuforbian jag fick av Sandra när hon hade sticklingsbyte på bloggen. Jag föreslår en repris på det inlägget när det blir lite närmare våren! Det var ett så himla bra inlägg! Den här lilla växer till sig sakta men säkert, två nya blad har den fått sen den flyttade hit. Jag tror att i takt med att solen kommer tillbaka så kommer det gå i rasande takt för den lilla.
Beatrice

Jag missade i princip helt det där inlägget med sticklingsbyte, men det är ju ett jättebra koncept!? Känner att vi får prata lite mer med henne om det där, haha.
Kul att kameran fungerar bra, förresten! Vad är det för objektiv du har på den? Känns som bättre kvalitet än kit-objektivet, men det kan ju ha blivit bättre på de snart 5 åren som gått sen min första kamera... :)

Svar: Ja, det är jättebra! Men vet inte hur aktivt det gamla inlägget är, därav att det kanske är dags för repris snart :) Jag har inte hunnit köpa något objektiv än, så det är fortfarande kitobjektivet! Ja, det är väl möjligt, 5 år är väl rätt mycket i kameraår :P
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Vill också ha repris på det inlägget i vår när det är bästa tiden att ta sticklingar :D

Svar: Hurra :D Ser fram emot det!
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Tänkte också tillägga att det är jättekul att du gillar din nya kamera så mycket! Bilderna blir verkligen helt annorlunda, ska bli roligt att se dig utvecklas med den :)

Svar: Åhh jaa, jag blir helt glad bara av att titta på den! Måste bara bestämma mig för vilket objektiv jag ska börja med att köpa :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?