Odlingstips: Hjälp pollineringen på traven

 
Som jag skrev i det här inlägget så behöver blommor bli pollinerade för att det ska kunna bli någon frukt (läs inlägget om ni vill veta mer ingående hur det går till!). Det sker oftast med hjälp av insekter som kommer till blommorna för att få i sig lite nektar. Men om man odlar inomhus eller på platser där det inte finns så mycket insekter så kan man själv hjälpa till att pollinera växterna. Det funkar olika för olika växter beroende på hur de är uppbyggda, men det här tipsen funkar åtminstone för tomater, men säkert för många andra växter som inte har separata han- och honblommor (som t.ex. gurka). 
 
Så här kommer en liten video där jag visar hur man gör för att själv pollinera tomater. Både ståndarna och pistillen hos tomater sitter inne i den gula konformade delen i mitten av blomman så om man rör på blomman så att pollen trillar från ståndarna till märket på pistillen som sitter i öppningen av konen så får man en befruktning. Exakt hur man kan göra kan ni se på filmen, men jag tror inte det krävs så mycket rörelse egentligen, att flytta runt plantorna, ta tjuvar och plantera om skakar nog om dem tillräckligt oftast! Det är den första film jag någonsin har gjort så den är ärligt talat ganska ful och dålig, men det framgår i alla fall hur man gör och det är det viktigaste! Filmskapandet kan ju bara bli bättre i alla fall ;) 
 
ISA

SVAR: ja men precis, det är nog laddat ämne så jag tycker det är alldeles för riskabelt att uttala sig öht. Även om man själv tar förgivet att det är en positiv grej man säger. Att istället säga något om ens personlighet känns mycket mer ärligt och genomtänkt och ÄKTA och såklart blir man mycket gladare för det. Så mer sådana kommentarer tycker jag :)

Hmm, jag kan absolut förstå vad du menar, men enligt min uppfattning anses det, generellt sätt, mer okej att kommentera en smal kropp än en överviktig. Åtminstone till personen i fråga.. lite som att smalhet inte kan vara ett komplex, men det är mer förståeligt att övervikt är ett komplex. Förstår du hur jag menar? Tack för din kommentar iaf :) kram!

Matilda Holmqvist

Vilka bra tips! Tack!!

Klara

Åh! Jättebra ju! ska testa på mitt citronträd snart! :)

Svar: Hoppas det funkar! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?