Snapshots från mammas trädgård

 
För två veckor sedan var jag hemma hos mina föräldrar en halvregnig helg, och nästan allting i trädgården blommade. Jag var där nu i söndags också och då stod pionerna i full blom men nästan allt annat hade blommat ut. Det är den största anledningen till att jag inte prioriterar blommor på vår balkong framför ätbara grejer, det är så himla kort tid det mesta blommar. Tips på växter som blommar hela sommaren? Förra året hade jag en hortensia som blommade om och om igen, men den har inte riktigt återhämtat sig efter vintern nu i år, den har bara lite små gröna blad.
 
 
Daggkåpor fångar regndropparna så fint. Sommarregn alltså.
 
 
Den här rosenbusken har mamma tagit en stickling av från sitt barndomshem i Finland, där hennes mormor först planterade den. Tycker det är så himla fint med en växt som går i arv i generationer såhär och jag vill definitivt ha den när jag har hus eller en större uteplats att ha den på. Den behöver dock trimmas ner lite för den har tagit över en plätt på säkert 8 kvm nu. Men vacker är den!
 
 
Maja är den mest icke-fotogeniska katten jag vet. Hon ser alltid jättesur och ond ut, om hon ens blir skarp på bild. Det beror mest på att så fort man är i närheten så kommer hon till en och ska stryka sig mot ens ben och bli klappad. Men det är en helt legitim anledning tycker jag för att inte posera fint!
 
 
Jag är inte så förtjust i smaken av gräslök men de blir väldigt fina på bild i alla fall!
 
 
Fördelen med att ha balkong på andra våningen och inte odla på markplan eller i trädgård är att jag slipper såna här besökare helt. När det regnade den där helgen var det helt fullt med sniglar i trädgården. Massvis av den här arten satt i alla träd av någon anledning, flera meter upp hade de klättrat. Men mest var det fullt med mördarsniglar som varken är trevliga att se på eller att ha på besök.
 
 
Löjtnatshärta <3
 
 
En pilfink sjöng på grannens tak och ett par skator har byggt bo bredvid vårt körsbärsträd. Dock såg jag ingen skatbebis! När jag var hemma i Väsby nu den här helgen så hann jag göra allt annat än att ta kort, men jag invigde gjutsäsongen istället! Så nästa gång jag hälsar på kommer jag ha ett gäng krukor och annat i betong som väntar på mig!
 
 
Sandra Lundin

Nästa år ska jag banne mig skaffa mig pioner och sluta skaffa mördarsniglar. Låter som en bra plan faktiskt :D Superhärliga bilder! Älskar när du leker med kameran och utforskar din omgivning.

Svar: Haha, låter som en jättebra plan att sluta skaffa mördarsniglar ;) Tack! :)
Mikaela Puranen

Sandra

Nej, attsingen måste ju lära mig att kommentera med min nya adress ju. Så här kommer en kommentar till!

Svar: Ja men så kul med nya bloggen :D :D
Mikaela Puranen

Silje

Løytnantshjerter er jo bare så himla fine! Og peoner også! Nydelige bilder, og regndråper gjør det hele mer magisk ^^

Svar: Tycker verkligen om båda växterna! Men är osäker på om de går att odla i kruka? Det vore ju fantastiskt om jag kunde ha det på balkongen nästa år :D
Mikaela Puranen

ɑ n n i k ɑ

Fina bilder :D

Sanna | Beauty & Design

Åh vad vackra bilder :)

Svar: Tack Sanna :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?