Hemmagjord lera

 
Så, jag utlovade ju en recension på leran jag försökte göra hemma efter ett recept på silkeslera jag hittade i en facebookgrupp. Det innehöll bara två ingredienser så jag tänkte att det måste ju nästan vara för bra för att vara sant. Det enda man behöver är majsstärkelse och vanligt hårbalsam. Dessa skulle man blanda i ungefär lika delar, jag höftade till det lite så proportionerna var inte exakta. Men jag tror inte att det hade påverkat resultatet ändå om jag hade varit noggrannare. I början var det väldigt kladdigt innan man arbetat ihop ingredienserna, tänk er en bulldeg innan man fått i tillräckligt med mjöl. Det fastnade på fingrarna och sådär, men till slut så tyckte jag att jag nog fått fram en rätt bra konsistens! 
 
Silkesleran var äldigt lätt att forma till saker med, och det blev alls samma sorters sprickor som lätt uppstår när man håller på med annan sorts lufttorkande lera. Blev det sådana var det otroligt enkelt att släta över de med fingret. Så det var det positiva. Inspirerad av lammen i mitt tidigare inlägg så försökte jag forma ett litet liggande lamm. Men kanske skulle man ha haft i mera mjöl eller så var det bara så leran var, men den sjönk ihop väldigt mycket. Huvudet blev lite tungt och sjönk bara längre och längre ner. Till slut satte jag en tändare under hakan på den för att hålla det uppe medan den torkade. Torktiden var ca ett dygn. 
 
 
So far, so good, den såg fortfarande okej ut där den låg och torkade, om än något ihopsjunken. Men så skulle jag känna på den om den hade torkat färdigt och så råkade jag bryta av båda öronen (innan jag hade fotat så på första bilden ser ni den öronlösa varianten). Den känns väldigt porös och när jag klämde lite på den så lossnade hela baken (på andra bilden). Som man kan se där så är den också väldigt smulig. Så betyget blir tyvärr inte så bra. Men det var så synd att den inte hade bättre hållbarhet för jag tyckte så mycket om att den var så lättarbetad och gick att forma utan att få massa sprickor. Och så doftar den godare än vanliga leror! Men hellre lite sprickor, oparfymerat och att göra något som håller än tvärtom... Jag rekommenderar nog att man köper lufttorkande lera ändå. Det är värt de ca 70 kr eller vad nu ett 1 kg kostar på Clas Ohlsson.  
Linnéa Elisabeth

Jag testade också att göra egen lera, fast med ett annat recept! (det här: http://www.rebeccas.se/diy-porslinslera/) Men det funkade inte heller något vidare. Ägget jag gjorde klarade sig eftersom att det är så solidt utan en massa saker som sticker ut, men kaninen jag gjorde fick döden dö. Kom fram till samma sak som du: det funkar bättre att köpa!

Svar: Ditt ägg var så fint! Men trist med kaninen :( Det är så tråkigt när man tar sig tid och lägger ner sin själ på att skapa något och så får det för sig att spricka? Inte ok!
Mikaela Puranen

Alicia

Detta ÄR så konstigt. Hur kan det finnas så många recept men alla som provat nu genom MM har misslyckats? Så himla märkligt. Har ingen som lagt upp recepten provat utan bara delat andras information? Jag tänkte först att leran kanske behövde torka långsamt under plast som med ler- och stengodslera men här verkar ju liksom hela konsistensen vara lite ohållbar. Supertrist. Men jag är impad att du provade, väldigt glad att du utvärderade och kanske kanske att jag gör ett eget försök någon gång!

Svar: Den som skrev ut receptet jag provade hade testat och tyckt det var bra. Men kanske hon hade andra proportioner, vet inte om jag hade direkt hälften/hälften och kanske gjorde mer platta saker eller något som inte blev lika skört. Jag vet inte, det funkade sådär med just det här recepetet i form av ett lamm i alla fall!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?