Vaniljpannacotta med hallongarnering

 
I lördags hade jag en liten middag här med några vänner och serverade pannacotta till efterrätt. Jag hade faktiskt aldrig gjort det själv förut, men det var så himla enkelt? Det känns som det kommer att bli en standard-efterrätt här numera! Jag tror det hade blivit ännu godare om man hade adderat kanske lite vit choklad i pannacottan eller något mer syrligt, lime eller citron kanske? Det är ju verkligen en rätt som går att variera oändligt mycket, så det är bara att testa sig fram! Den här gången gick jag efter detta recept som är för 4-6 personer.
  • 5 dl vispgrädde
  • 1 vaniljstång (går också bra med 1 tsk vaniljsocker
  • 0.5 dl socker
  • 3 gelatinblad
  • Hallon eller valfria bär till garnering
Jag började med att lägga gelatinbladen i blöt. Därefter skar jag upp vaniljstången och försökte få ur så mycket frön som möjligt. Både fröna och själva stången lades i en kastrull och jag hällde också på grädden och sockret. Det fick koka upp och puttra lite under omrörning. Sedan tog jag av kastrullen och lät det svalna lite för att därefter lägga i gelatinbladen och vispa ner dem i blandningen. Då var det redo att hällas upp i någon typ av form, ju festligare glas desto snyggare tycker jag! Det behövde stelna i kylen i ca 2 timmar och slutligen var det bara att garnera med upptinade hallon. Färdigt för servering! 
Robex Lundgren

fint

ISA

det där såg väldigt gott och väldigt lyxigt ut. Bra för finmiddag ;)

SVAR: hahah har du bott i floggan!? var där hos ett par vänner i deras korre en gång, blev så jäkla avtänd. Köket var en sanitär katastrof!! Men det varierar väl från korre till korre. Alltså det störde inte mig att hitta så mkt bråte måste jag bara förtydliga. Det var bara lite kul! haha. kram

Oslofru

Å så gott det ser ut :)

ISA

Uppsala snacket fortsätter: Ja men huh, skulle aldrig kunna vänja mig vid det där vrålet tror jag. haha. skräck varje kväll, när var det.. 21? ;O
Du verkar precis som jag flyttat runt lite där i Uppis. Jag hade dock väldig tur med boenden, bodde först andra hand i en liten etta i salabacke och sen fick jag faktiskt första hand (!!) på kungsgatan. Precis vid tågstationen. Aldrig varit så stolt över ett boende någonsin ;) Jag är icke från Uppsala utan bodde där i kanske 1,5 år totalt bara :) lite till och från pga massa krångel, hehe! Skönt att ni hittat ett mycket bättre place nu. Eriksberg ska ju vara himla fint!

Annica

men åh vad gott! Det här måste jag göra, äter helst inte gelatin dock, men det borde ju funka med sånt vegosubstitut :)

Sandra Lundin

Det här kändes som en perfekt sommarefterätt :) Ska genast lägga i receptlistan!

Sanna | Design & Beauty

Men muums vad gott! Detta måste jag definitivt prova när tillfälle ges :)

linda

wow va gott.

Johan

Låter mycket gott.


Kom ihåg mig?