Virkad matta

 
Här kommer ett DIY-tips på en virkad matta. Det är dock inte jag som har gjort den, utan min mamma har virkat den till mig. Hon använde sig av zpaghetti-garn som finns att köpa på Panduro. Det garnet kan skifta ganska mycket i färg som ni kan se på kanten som är ljusare. Det är precis samma garn, men olika nystan. Ett nystan är på 60 m och det gick åt lite mer än 8 stycken till hela mattan. Hon hittade ett mönster på någon finsk sida, men kan kolla om jag kan leta upp det och eventuellt översätta om någon är intresserad. Hojta i sådana fall! 
 
Update: Mönstret finns HÄR, på svenska!
 
 
Min kära katt Maja som bor kvar hos mina föräldrar godkänner mattan. Jag gillar den också massor! Jag måste verkligen lära mig virka jag med, är lite sugen på att göra sådana här korgar. Nu ska jag bara fundera över vart i lägenheten jag ska placera den!
Vajb

Vilken fin! :) När jag ser vilka underbara saker man kan virka så känner jag också att det är läge att lära sig den konsten.

Svar: Eller hur, jag vill verkligen lära mig det i år!
Mikaela Puranen

Jess

Jisses så fin! Så imponerad över folk som kan virka såhär, själv är jag helt hopplöst dålig och har helt gett upp tanken på virkning :P Men det är kul att se andras skapelser!

Svar: Enligt mamma var den här inte svår alls att göra (men eh, jag skulle nog tycka det som aldrig har virkat)!
Mikaela Puranen

Alicia

Men hallå vad fin!!! Inser att jag verkligen måste experimentera mer med mitt mattvirkande. Hem och klipp t-shirtremsor, Alicia!

Svar: Jag önskar jag hade t-shirtar att kassera, men jag har rensat ur min garderob alldeles för nyligen :(
Mikaela Puranen

Jessica

ÅHH älskar ju virkade mattor! Som gigantiska spetsdukar <3

Svar: Ja!! Måste bara hitta den perfekta platsen att ha den på!
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt

Wow, guud vad duktig du är! :) Vill också lära mig sticka och virka :) Kunde det när jag var liten, men inte längre.

Svar: Vad duktig min mamma är i detta fallet, inte jag som virkat :) Men jag vill verkligen också lära mig igen!
Mikaela Puranen

Ingela forsberg

Hej!
Har sett din snygga virkade matta,skulle jag kunna få ta del av ditt mönster på denna.
Hälsningar Ingela

Svar: Hej Ingela! Det är min mamma som har virkat mattan, mönstret finns bara på finska vad jag vet. Men om du kan finska eller om det går att använda google translate kanske så finns det här: http://www.lankava.fi/epages/esito.sf/fi_FI/?ObjectID=4686317&ViewAction=ViewProduct Hoppas det funkar! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?