Hornborgasjön

 
Så jag har befunnit mig på resande fot de senaste veckorna, vilket också har påverkat den låga aktiviteten här inne. Jag läser just nu en kurs i marinbiologi och en stor del av kursen är vi på fältkurs i Fiskebäckskil på västkusten. Men innan vi kom ner dit så gjorde vi ett stopp på vägen ner vid Hornborgasjön medan det fortfarande var fullt av tranor! Jag tror det var runt 11 000 tranor när vi var där i mitten av april, helt sjuka siffror egentligen?
 
 
 
De flesta tranorna var inte precis där vi var, ett ställe som heter Trandansen, men ett par tusen kunde vi allt se! Hornborgasjön är en fågelsjö som inte bara tranor stannar vid utan en mängd andra fåglar också. Vi såg bland annat en jäkla massa grågäss, kajor, svanar, kanadagäss och olika måsfåglar. Men det är ju lite tranorna man åker dit för, i alla fall den här tiden på året!
 
 
Många vill gärna se tranorna dansa och det fick vi se flera gånger. De gör det inte för att slåss om partners eller liknande som man kanske kan tro, det är snarare tvärtom inte alls ett aggressivt beteende. Det är för att stärka relationerna inom gruppen eller för att bilda par.
 
 
 
Vi stannade kanske bara i en halvtimme, men det var klart värt omvägen på en timme eller vad det blev! Jag har velat åka till Hornborgasjön ett tag nu så var kul att äntligen få göra det. Nog för att jag sett tranor förut, men då har det varit max ett tiotal (och oftast inte fler än ett par) så det var kul att få se såhär sjukt många på en gång.
 
 
 
Därefter fortsatte vi färden mot Fiskebäckskil där jag hängt de senaste veckorna, men det och vad vi har sysslat med här egentligen tar vi snart!
 
Beatrice

Åh, Hornborgasjön! Har varit där ett par gånger, men då var jag 15 och kanske 17. Så det är några år sen nu, men lika häftigt för det! Jag önskar såhär i efterhand att jag kanske hade varit lite mer intresserad bara, haha. Andra sidan är också fin, där finns ett Naturum och en riktigt fin byggnad där man kan titta i kikare och läsa om alla fåglar som finns osv, osv, om du någonsin åker dit igen! För jag är rätt säker på att det här är den södra sidan där vi också stod mest, har jag rätt?

Svar: Hm, jag vet faktiskt inte? Det hette Trandansen i alla fall tror jag, det området! Man gick uppför en liten backe från parkeringen för att komma till staketet där man fick stå och kolla. Det fanns en byggnad, men osäker på om det är den du syftar på, den var mörkbrun och jag gick aldrig in i den (eller ens kollade särskilt noga på) för jag var så upptagen med att försöka få till några okej bilder :P Kanske skulle ha kollat noggrannare då! Nästa gång ;)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?