Vad jag sysslat med den senaste månaden

 
En väldigt stor bidragande anledning till att det har varit så tyst här på sistone är för att jag befunnit mig på den här platsen i ca tre veckor. Visserligen med internetåtkomst men med ytterst begränsad tid för mycket annat än plugg. Jag läser just nu en kurs i marinbiologi (den kurs jag längtat efter att läsa i typ 3 år sen jag började utbildningen) och i den ingår en fältkurs med fokus på att lära sig identifiera marina evertebrater (ryggradslösa djur). 
 
 
Fältstationen ligger i Fiskebäckskil vid Gullmarsfjorden och det är så jäkla fint där alltså. Tänk att bo på en sån här plats permanent? Eller okej, jag tror inte att jag skulle trivas så värst bra vintertid med kalla havsvindar men under sommarhalvåret måste det ju vara helt magiskt! 
 
 
Det är tredje gången jag varit där på kurs nu, tidigare har det varit med kurser i organismernas evolution och mångfald samt ekologi och populationsgenetik. Fast med de två kurserna så har vi alltid haft något eget projekt att syssla med, tex så studerade min grupp kantnålars val av habitat på första kursen och andra gången kollade vi på fenotypisk plasticitet hos enar (hur mycket de anpassar sig efter sin miljö, ex att de växer mycket lägre och plattare på ställen som är utsatta för hård vind). Men den här gången har vi inte gjort något sådant alls. Vi har haft en del föreläsningar, men största delen av tiden har vi suttit vid mikroskop och försökt lära oss nyckla fram olika marina arter. Och svurit en del över en del karaktärer som är typ omöjliga att se... Men det blir nog ett eget inlägg om det snart!
 
 
 
Jag har försökt hinna med att fotografera en del i alla fall, och försökt bli bättre på att fota fåglar. Det är mest trutar och måsar som har velat ställa upp som modeller, men har också sett årets första stare, en miljard ejdrar, svanar och olika gäss. Gullmarsfjorden är bra fin alltså. Men också förrädisk. Dag ett på kursen när vi kom ner till västkusten så bestämde sig min mobil för att den ville ta en simtur och föll ut ur min ficka. Ångesten på det... Ännu värre var det i och med att jag hade en sån där "smart" mobilplånbok så att jag hade mitt bankkort, leg, kårleg och passerkort där i också. Men den försvann snabbt ner bland algerna i djupet och återsågs aldrig mer. Båtsmannen som jobbade där berättade att de en gång tappat en kamera på precis samma ställe och aldrig hittat den igen. För tio år sedan. Vi försökte snorkla efter den men det gick inte att hitta den. Så fruktansvärt irriterande. 
 
 
Vi har varit ute en hel del med båten som ni såg på första bilden och trålat efter djur att studera på labbet. Det finns inte mycket bättre än att vara ute på en båt i solen tycker jag. Den allra bästa båtturen var första dagen, då jag tyvärr bestämde mig för att jag inte vågade ta med mig kameran på båten efter att precis ha tappat mobilen i djupet. Vi såg nämligen huuur många knubbsälar som helst. Jag har aldrig tidigare sett vilda sälar, bara de på Skansen. De var så himla fina och säkert ett 20-tal låg uppe på ett par klippor och solade och ca 10 till plaskade omkring i vattnet. OCH JAG HADE INTE MED MIG KAMERAN. Efter det tog jag med mig den varje gång men såg såklart ingen mera säl. 
 
 
På kvällarna har vi njutit av fantastiska solnedgångar (utlovar bildbomb senare!) och lagat god mat. Förutom den här måltiden har min grupp ätit enbart vegetariskt eftersom en i vår grupp var vegetarian, och det har varit så himla nice! Vi har ätit så gott och framförallt så billigt! Den sista veckan handlade vi mat för ca 300 kr för fyra personer. För en vecka? Jag förstår fortfarande inte hur det var möjligt. Vi hade alltså olika grupper för att laga mat tillsammans med, att 16 personer står och lagar mat till sig själva i ett litet kök med två spisar fungerar inte riktigt, plus att det är både trevligare och billigare. 
 
Även om det har varit tre väldigt trevliga veckor (trots att jag mått väldigt dåligt och varit ledsen) så är det otroligt skönt att vara hemma nu. Hur trevliga alla kursare än är så är det väldigt utmattande att umgås med så många personer man inte känner så väl 24/7 i tre veckor. Vi har bott tillsammans alla i ett hus och delat rum 2-4 personer. Så det har varit svårt att få en stund för sig själv vilket nog alla behöver ibland. Men jag saknar redan de fina omgivningarna och Gullmaren...
 
 
Beatrice

Alltså wow vilken plats! Har ett svargt hum om att jag varit där någon gång, bara någon timme kanske. För visst ligger det i närheten av Lysekil? Var där på marinmuséet för några år sen, och har ett hum om att vi var i någon mer liten stad/samhälle på vägen dit eller tillbaka. Oavsett är där så otroligt, otroligt vackert! Tror vi åkte på sälsafari faktiskt också, nästan ensamma på en liten båt, haha.

Svar: Ja det stämmer! Eller det ligger liksom precis mittemot Lysekil! Tar tio-femton minuter över med färjan! Vi var också på Havets hus där men jäklar vad svårt det var att fota i det mörkret inne på akvariet! Coolt med sälsafari!!!
(haha jag måste sluta överanvända utropstecken...)
Mikaela Puranen

Johanna

Usch för badande mobil, men så himla fint sen! Jättehärliga bilder!

Svar: Ja, den biten var verkligen sämst! Tack :)
Mikaela Puranen

ISA

det ser faktiskt jättefint ut, även om jag INTE är någon naturmänniska haha. var nog väldigt bra för dig ändå att komma bort och tvingas tänka på annat, tror du inte? kram!

Svar: Haha jag var veeeerkligen inte heller det för typ fem år sedan, vilket är lite kul för nu tycker jag det liksom på riktigt är roligt med fågelskådning. Mitt 17-åriga modebloggande jag hade aldrig kunnat ana det! Och jo, det var nog väldigt bra faktiskt. Det gick ju liksom inte att gå runt och gråta hela tiden bland 15 andra personer så var tvungen att tänka på annat. Jag skrattade till och med helt genuint och blev så förvånad och glad över det. Gud så sorgligt det låter men ja... :P Kram!
Mikaela Puranen

Jess

Havet <3 Jättehärliga och fina bilder :) Kan förstå att det är skönt att vara hemma, jag blir nästan lite svettig bara av tanken på att tillbringa tre veckor så tätt inpå människor man inte känner så väl. Och du, jag har gått och tänkt på dig och känt mig ledsen för att du har det jobbigt just nu, vad det nu än är hoppas jag du får må bättre snart. Kram på dig!

Svar: Alla andra kurser har jag ändå känt folk mer eller mindre eftersom vi går samma klass, men det var bara en person ur min klass som också hade valt den här kursen och vi hade nästan aldrig pratat innan. Så jag var lite nervös inför det! Men det gick bra även om man irriterade sig lite på alla de sista dagarna :P Åh, tack vad fin du är <3 Jag hoppas det också, känns som att det bara kan bli bättre nu i alla fall så det är åtminstone skönt! Kram!
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Alltså! Har inte ens ord för hur fint det ser ut. Underbart.

Svar: Det är verkligen en fantastisk plats! Det är så tråkigt att jag förmodligen aldrig kommer åka dit på kurs igen :(
Mikaela Puranen

Vendela

Vilka fina bilder! :)

Svar: Tack!
Mikaela Puranen

sofiamilk

Åh, bästa, bästa västkusten <3 Du ser ut att ha haft det riktigt fint, synd med mobilen bara! Längtar så himla mycket till sommar och sjösättning nu.

Svar: Det var väldigt fint! Måste nog slänga upp lite fler bilder därifrån snart... Förutom att det blev dyrt så är jag ändå lite glad över att slippa min gamla mobil, den bara buggade och bråkade med mig ändå :)
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Gudarnes, så fint! Förstår att det kan vara tämligen ansträngande att leva så tätt inpå andra (och mobiltappet - stöööörigt!), men bilderna är i alla fall magiska. Du visar en bra mycket vackrare bild av fältkurser än vad jag brukar associera det till. Tror min biologilärare på högstadiet förstörde det genom att släpa ut klassen till skogen när ett bibliskt ösregn sköljde ned och vi skulle gräva en djup grop för att titta på jordlagren... =)

Svar: Haha, jag har varit på sådan fältkurser jag med ;) Typ nu senast när vi var i Strömstad och det ÖSTE ner och vi skulle göra några prover som man var tvungen att vara jättejättenogrann på och hålla mätapparaten helt stilla. Några var tvungna att snorkla för att se till att provet togs på exakt rätt plats. Det gick inte att anteckna några resultat för papprena regnade sönder och det gick inte att göra något på mobilen heller för den kände inte av fingrarna mot skärmen pga regnet. Alla var på vääääldigt bra humör efter den pärsen, hahaha.
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Hahaha, åh Gud vilken mardröm! I sådana stunder måste det verka sjukt glamoröst att vara kontorsråtta. =) Hoppas det fanns bastu och te efteråt (och att inte hälften av deltagarna hoppade av kursen).

Svar: En hoppade faktiskt av efter den fältresan!!! Haha, Det fanns bastu och sånt tack och lov ;) Men det tog ändå en stund innan man kände sig helt torr igen!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?