Lära-känna-listan

 
Listan hittade jag hos Sandra.
 

1. HUR GAMMAL ÄR DU?
26 år.

 

2. HUR GAMMAL KÄNNER DU DIG?
Jag känner mig nog oftast som 26 år också, fast häromdagen var jag tvungen att tänka efter hur gammal jag egentligen var för första gången på länge. 

 

3. VAR BOR DU?
I Uppsala i en hyresrätt på 56,5 kvm med min sambo. En hyresrätt som numera inte har en endaste gul vägg :) :) :) Men jag är uppvuxen i Upplands Väsby utanför Stockholm egentligen, flyttade till Uppsala 2009 när jag började plugga på universitetet här!

 

4. VAD HAR DU GJORT IDAG?
Idag stannade jag hemma från skolan för att jag känner mig sjuk. Högra sidan av min hals (hur konstigt att det bara är ena sidan?) gör ont och jag är allmänt snuvig och seg i huvudet. Trots det har jag försökt bråka med statistikprogrammet R studio och göra olika grafer över hur många grodor som blivit påkörda med olika premisser. Det går sådär ärligt talat, men jag måste verkligen lära mig behärska programmet så det är bara att bråka på. Nu strax ska vi laga en middag från Linas matkasse som vi testar just nu bestående av timjankryddad kalkontagliatelle med paprikakräm, och efter det blir det nog inte så mycket mer gjort den här dagen.

 

Inte en favorit.
 

5. SOMMAR, HÖST, VINTER ELLER VÅR, VILKEN FÖREDRAR DU? VARFÖR?
Jag tror alla som läst mina inlägg de senste veckorna har fått klart för sig att hösten, men särskilt vintern, inte är några favoriter hos mig. Jag har så himla svårt för mörkret och blir lätt ganska deppig varje år vid den här tidpunkten. Men hittills i år så känns det ändå helt okej, tror det fina vädret har gjort väldigt mycket för mitt humör! Men nu svarar jag ju inte på frågan, jag föredrar sommaren alla gånger! För att det är varmt (nåja, varmare än resten av året i alla fall), det är full säsong för att odling och det är för mig en så avslappnad period då det känns lättare att hitta på spontana roliga saker eller bara ligga hemma på balkongen och läsa.

 

6. ÄR DU BEROENDE AV NÅGONTING?
Jag har nog blivit ganska beroende av min mobil på sistone, vilket jag märkt eftersom jag de senaste dagarna haft lite ont i tumme av allt scrollande... Jag skyller på långa tågresor då jag inte haft så mycket annat att göra än att pilla på mobilen. Men från och med nu tänker jag se till att alltid ha med mig en bok eller ett broderi eller annat handarbete att hålla på med istället...

 

#frisörskräck
 

7. NÄMN TRE SAKER MAN KANSKE INTE VET OM DIG?
1. Jag har inte klippt mig på två-tre år kanske. Litar verkligen inte på frisörer, jag kommer aldrig därifrån nöjd. Det är fåtal som ens verkar ha sett något annat än "typiskt" rakt, ganska platt och följsamt skandinaviskt hår, i alla fall av att döma på hur de hanterar mitt väldigt tjocka, lockiga (om jag inte plattar det), väldigt icke-följsamma, naturligt ganska torra och frissiga medelhavshår. Men nu börjar mitt hår bli lite väl långt eftersom jag sätter mig på det nästan och fastnar med det överallt, så snart är det nog dags. Bävar inför detta.

2. Jag har jobbat på Gröna Lund två somrar och bland annat kört bergochdalbanan Jetline. Grönan har för övrigt de fetaste personalfesterna. De två åren jag jobbade spelade Hoffmaestro och Veronica Maggio på avslutningsfesterna. Jag hade gått och lyssnat på Veronicas Satan i gatan verkligen hela sommaren 2011 så när hon klev upp på scen som överraskningsartisten det året var jag så lycklig.

3. Jag börjar fundera på om jag inte ska ta och bli forskare ändå. Största nackdelen är att ingen som är doktorand eller uppåt verkar ha ett liv utanför jobbet, och det är ju minst sagt lite tråkigt.

 

8. VAR I VÄRLDEN SKULLE DU VILJA BEFINNA DIG JUT NU?
Under ytan vid ett fint korallrev.

 

9. VAD ÄR DU PÅ FÖR HUMÖR JUST NU?
Lite irriterad på R Studio som vägrar ge mig mina grafer, men i övrigt på ganska bra humör för att vara sjuk och eländig.

 

Min favoritplats.
 

10. VILKET ÄR DITT FAVORITGODIS?
Romerska bågar!

 

11. VILKEN ÄR DIN FAVORITAFFÄR?
Kan man svara loppis? Isåfall gör jag det. Mina favoriter i Uppsala är Röda korset kupan och Erikshjälpen i Boländerna.

 

12. ÄR DU MORGON ELLER KVÄLLSMÄNNISKA?
Jag har alltid tidigare varit en kvällsmänniska mer, men just nu har jag faktiskt ingen aning längre? Jag känner mig mest trött hela tiden ärligt talat. Fast jag är numera mest effektiv på förmiddagen så jag kanske håller på att transformeras till en morgonmänniska? Fast jag har å ena sidan aldrig någonsin lätt för att kliva upp på morgonen... 

 

13. HAR DU BLIVIT SYDD NÅGON GÅNG?
Ja, jag har åtminstone för mig det. Jag hade tandställning i tonåren och för att kunna flytta om mina tänder rätt så var de tvungna att operera ut en tand som satt i mitt tandkött ovanför framtänderna, den hade alltså ej tittat fram men var där inne någonstans och låg i vägen för förflyttningen. Det var en vaken operation med lokalbedövning men jag tror jag tuppade av eller somande eller något, för jag minns inget mer några minuter efter bedövningen. Då sydde de några stygn i mitt tandkött i alla fall!

 

14. VEM GJORDE SENAST NÅGOT EXTRA SPECIELLT FÖR DIG? 
Alltså nä, vad sorgligt. Jag kommer inte på någonting? 

 

Mikaela 16 år och inte längre så blyg.
 

 15. ÄR DU BLYG?

Jo, men lite. Jag var sjukt blyg när jag var liten och vågade knappt prata med någon. Istället satt jag med en bok framför näsan på rasterna i början när jag började en ny klass i högstadiet. Nu är det en betydligt mildare form av blyghet, jag är till och med osäker på om folk som träffar mig första gången tycker jag verkar blyg. Jag tror inte det? Men jag är lite blyg inombords i alla fall. Det försvann i alla fall på utsidan i allt högre takt när jag blev 14-15 år ungefär.

 

16. VAD HETER DU I ANDRA NAMN?
Katerina, tror det är ett släktnamn på min pappas sida.

 

17. VILL DU GIFTA DIG?
Ja! Jag har gått på 4 bröllop i år och det har inte gjort mig mindre sugen direkt. Men det får nog vänta tills jag har pluggat klart ändå, för det kostar ju en hel del och att leva på CSN lämnar inte sådär jättestora marginaler till att spara pengar.

 

18. HAR DU NÅGOT SMEKNAMN?
Jag har nästan hela mitt liv kallats för Mikis (OBS på att jag envisas med att det stavas med enkel K och inte CK, precis som Mikaela stavas med enkel K), men när jag flyttade hit började jag kallas Mickan av mina nya klasskompisar, så jag lyssnar numera till det med. Annars har det väl varit en rad varianter på mina efternamn som jag tycker mindre om som t.ex. Purre, Purris, Vaskilaski eller Vasilakrits. 

 

Anna María

Kul att läsa och romerska bågar, det var lite otippat. Eller kanske mest längesedan jag hörde talas om dem. Minns när jag var liten och vann en hel ask i ett lotteri. LYCKAN alltså!

Svar: Bästa chokladen! De få tillfällen då jag köper lösgodis plockar jag nästan enbart romerska bågar, och ibland köper jag en hel ask bara för att :) Nu blev jag jättesugen, haha, kanske måste köpa en ask till helgen!
Mikaela Puranen

ISA

gillar denna lista SÅ mycket! fint att lära känna dig mer. Vad cool du lyckades se ut på skolkortet förresten, det var ju typ största målet under högstadiet ;)

Svar: Haha, det är mitt coolaste skolfoto faktiskt ;)
Mikaela Puranen

Sara - Entreprenista

Det är såå roligt med sånna listor! :)

Ruth | HungryHeart.se

Vad roligt att få lära känna dig lite mer!

Hoppas du kryat på dig nu. (Åh, gud autocorrecten ville att jag skulle skriva "hoppas du KRYSTAT på dig" HAHAHA!!!) =D

Svar: Hahaha tack, har inte krystat något men blivit lite friskare i alla fall ;)
Mikaela Puranen

scottishmoments

vilken bra lista! älskar listor, både att skriva och läsa!

Svar: Åh jag med :) :)
Mikaela Puranen

Maja H

Kul o läsa!
Oj, vet jätte många Mikaela som med kallas mikis haha, kul!

Svar: Vaa som stavar med bara K också? Vad roligt, aldrig träffat någon som stavar så :P
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

jag älskar sådana här listor, för en får alltid en bild utav en bloggare som allt men oftast inte stämmer. Då är sådana här listor ypperliga för att lära känna bättre tkr jag :)

Svar: Jag tycker också de är kul! Både att läsa och fylla i ;)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?