Fiby urskog

 
Innan jag for iväg på fältkurs var jag med mamma på en liten utflykt till Fiby urskog utanför Uppsala. Det är en urskog för att den stått i orörd i åtminstone 200 år, skogen har fått utvecklats fritt. De enda åtgärder man gör är typ att flytta på fallna träd om de ligger på en av stigarna och hindrar framkomligheten. Det är ett naturreservat och om ni vill göra ett besök så kolla igenom reservatsföreskrifterna, här får man t.ex. varken plocka svamp, bär eller något annat, och endast gå på de anvisade stigarna. Skogen ska lämnas ifred helt enkelt.
 
 
Det var inte en helt vanlig utflykt vi gjorde den här gången, utan vi gick på en guidad tur i reservatet. Det var en gammal botanikprofessor från SLU och en från Länsstyrelsen som jobbar med skötseln av reservaten (som var en av mina handledare när jag praktiskerade där i vintras!). Så de berättade lite om skogens historia och om hur en sådan här skog utvecklas naturligt. En intressant som sker i sådana här skogar är att man ibland ser träd (oftast gran) som växer på en så rak rad så det ser ut som om de vore planterade. Det beror på att de har börjat gro i ett gammalt träd som har fallit, för då har det dels funnits en lucka i skogen så att det når ner tillräckligt mycket ljus hela vägen och dels så finns det mycket näring i det döda trädet som bryts ner av svampar och mikroorganismer. Dessutom så är mossan den största konkurrenten till granen, det är svårt för att granskott att komma upp när marken är helt mossbeklädd, men genom att växa i det döda trädet undgår de den problematiken.
 
 
Vi såg bland annat en liten groda! Och en ekorre som inte fastnade på bild...
 
 
Och ett ansikte på en tall!
 
 
Det som växer på trädet här är lunglav, en numera ganska sällsynt lav som växer på äldre lövträd. Det är också en indikatorart, dvs en art som säger något om hur miljön ser ut i området. Just lunglaven är väldigt känslig för luftföroreningar, så om man hittar lunglav så indikerar det att det är en väldigt bra luftkvalitet i området. Eftersom den endast växer på äldre lövträd så kan man också anta att det är ett område med många gamla träd. Gamla skogar har oftast väldigt hög biologisk mångfald och är särskilt rik på arter som är beroende av gamla och döda träd, exempelvis många insekter och svampar. 
 
 
Lingonen lockade men det var bara se men inte röra som gällde...
 
 
Skogen ser verkligen ut att vara tagen ur en John Bauer-bok med mossa precis överallt, stora mossbeklädda klippblock och rotvältor som vid första anblick skulle kunna vara ett troll. Det är ett populärt utflyktsmål och det är inte svårt att se varför. Det ska finnas ugglor i området och dessutom den tretåiga hackspetten som är ovanlig.
 
 
Lika glad som det här äppelträdet var jag efter att ha gått i skogen i några timmar!
 
Den här ordnade utflykten är en del i något som heter Utflyktsprogrammet som tagits fram av Länsstyrelsen i Uppsala, Biotopia, Upplandsstiftelsen, kommuner i Uppsala län och flera andra organisationer. Det är verkligen en jättejättejättebra grej tycker jag, de ordnar exempelvis fågelskådningar, fladdermusskådning, guidade turer i naturreservat, guidningar längs Linnéstigen och Fjärilsstigen och massa annat! Det är verkligen ett jättetrevligt sätt att komma ut i naturen och att få höra lite från experter inom ett område. Jag vet inte om det finns något liknande i andra län och kommuner, men tycker absolut att det är värt att kolla upp om det finns i närheten där ni bor! Eller föreslå till exempelvis länsstyrelsen där ni bor att det startas något sådant! Man kan såklart besöka Fiby urskog själv utan att gå en guidad tur också, men om ni får möjlighet att gå på något liknande så kan jag verkligen rekommedera det!
Stina - Tillvaron.se

Men vad spännande och verkligen ett värdefullt initiativ! Det borde sprida sig till andra ställen i landet, tror det skulle vara väldigt uppskattat och nyttigt :)

Svar: Jag tycker också det! Det finns ju naturintresserade över hela landet liksom, så tror inte att det skulle råda brist på efterfrågan direkt! Och i de större länen finns garanterat olika föreningar, ex ornitologföreningar som skulle kunna hålla guidade fågelskådningar.
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Åh, nu blev jag verkligen sugen på att ta mig ut till skogen. Får hoppas att vädret håller i sig till nästa helg så att vi kan komma ut då :)
Jättefina bilder, det är ett lugn och en ro i dem som verkligen tilltalar mig.
Och jag håller med Stina, verkligen ett bra initiativ av länsstyrelsen i ert län!

Svar: Hoppas ni kommer iväg i helgen :) Det är verkligen ett lugn som ligger över just det här reservatet, kanske för att det stått orört så himla länge. Det är en av de finaste skogarna jag vet!
Mikaela Puranen

Jessica

Gud vad spännande!! Och så fina bilder!

Svar: Det var det! Även om jag hört det mesta förut på en föreläsning vi hade i skogen med skolan, men ändå! Och tack!
Mikaela Puranen

Moa

WII Va söt liten groda! :)

Skogsraah ☾

Så fina bilder!

Tuuli

så fina bilder! - vill förresten passa på att tipsa om att jag har en månadensblogg tävling på min blogg, länk till tävlingen finns under min header!

Alicia

Jag ÄLSKAR detta inlägg! Så himla magiskt och fantastiskt och jag blir ju tårögd av naturen, kära värld alltså. Vill så himla gärna gå på alla såna turer som finns, så jag tackar oändligt mycket för tipset men insåg också att jag och Andreas måste få hänga med dig ut någon gång! Så kan vi skåda fågel och ha det gott och vi bjuder på matsäck mot en liten del av dina oändliga naturkunskaper! Låter det okej? ;)

Svar: Jaaa men shit vad kul! Så många saker vi måste göra nu, Täby galopp-loppis, tovning och betong och fågelskådning och naturhäng!
Mikaela Puranen

Anna María

Men vilken grej! Hade ingen aning om att det fanns sånna skogar. Dit måste jag ju åka när jag är i Uppsala.

Svar: Det tycker jag definitivt du ska göra! Det ligger kanske en 20-30 minuter utanför stan :)
Mikaela Puranen

Fridas Skönhetsblogg

Vilka härliga bilder!

Jess

Men aahhhhh, fick en smärre hjärtattack när det helt plötsligt dök upp en groda i bild! Inte okej utan varning ;) I övrigt är det helt fantastiska bilder du tagit, längtar verkligen ut till skogen när jag ser dem.

Svar: Haha sorry ;) Det är verkligen en jättefin skog! Nu har jag varit där på hösten och sensommaren men jag tror att det kan vara som finast på våren, tänk om det finns något parti som är fullt med vitsippor? Det vore fantastiskt vackert!
Mikaela Puranen

Linnea

Åhhh så fint!

Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf

Men åh så stämningsfulla bilder! Vilken plats!

Svar: Finaste skogen jag vet! :)
Mikaela Puranen

Louie

Underbart!


Kom ihåg mig?