DIY: Rabarberblad av betong

 
Mitt första projekt någonsin i betong var ett rabarberblad och nu i juni gjorde jag och mamma två nya. Jag har nämligen helt gigantiska rabarber som växer nedanför balkongen och eftersom ingen skördar dem så tog jag två megablad att gjuta. Och eftersom jag inte har gjort någon utförlig tutorial på hur man gjuter de här tidigare så kommer det en nu!
 
Om du aldrig tidigare gjutit i betong så rekommenderar jag att först läsa Nybörjarens stora guide till betonggjutning!
 
 
Du behöver:
→ Betong
→ Vatten
→ Hink att blanda betongen i
→ Trädgårdsspade eller liknande att blanda med
→ Sand (om du vill göra bladet skålformat)
 
  • Börja med att förbereda för gjutningen innan du sätter igång och blandar betongen. Om du vill ha rabarberbladet skålformat för att använda som fågelbad eller dylikt så behöver man något att forma under bladet. En liten sand- eller jordhög funkar perfekt!
  • Placera bladet upp och ner på sandhögen så att venerna på bladet ligger uppåt. Det är de som gör bladmönstret i betongen! Skär av stjälken precis där bladet börjar. Detta förhindrar att det blir en ränna som vatten kan rinna ut igenom ifall man vill fylla betongbladet med vatten. Om man vill kan man olja in baksidan av bladet (som ligger uppåt) för att det lättare ska lossna efteråt, det är inget vi själva testat men har hört att det fungerar bra!
  • Om man istället vill ha ett platt blad kan man bara lägga ut det platt på ett underlag. Vi la det i förrådet ovanpå en plastpåse för att inte få betong på golvet.
  • Nu är det dags att blanda betongen! Till det här projektet vill man inte ha för lös betong så att den flyter iväg när man lägger den på bladet, hellre lite lite torrare. Såhär såg konsistensen ut när vi gjöt nu!
  • Bred ut betongen på bladet. Kanterna blir snyggast om man inte låter betongen gå hela vägen ut på bladet, så det bästa är att lämna lite utrymme till kanten. Till det skålformade bladet plattade vi till ovansidan och försökte få den så jämn som möjligt för att bladet ska kunna stå stabilt när det är färdigt.
  • Låt betongen härda ett par dagar. Det här hade legat i mer än en vecka innan jag hade tid att åka till Väsby igen (min betong"studio" är hemma hos mina föräldrar pga mycket bekvämare att vara utomhus i en trädgård och gjuta) och då såg det ut såhär. Bladet går till stora delar att dra bort enkelt. Eftersom det här hade torkat lite länge och kanske mest för att venerna på bladet var så stora så var det lite extra svårt att få bort. Om man har ett bångstyrigt blad att ta bort är mina bästa tips att spola med vattenslangen (gärna med så hård stråle som möjligt) och om det behövs skrubba med en diskborste samtidigt.
 
Det färdiga resultatet ser sedan ut såhär! De är fortfarande lite fläckiga för att jag preciiiis fick bort sista bladresterna innan jag fotograferade, men det försvinner. Det är svårt att se hur stora de är på bild, men det är alltså nästan 1 meter från topp till botten på bladen! 
 
 
Användningsområden för bladen kan vara fågelbad, skål, plantering för de djupa och ett fat eller en bordsskiva av det platta. Eller vad man än kan komma på, de är fina bara som dekoration också. Man kan antingen låta de se ut såhär eller dekorera vidare. Man kan t.ex. vitfoga ådrorna vilket jag tycker blir riktigt snyggt! Beskrivningen till hur man gör det hittar ni här. Det är bland de enklare betongprojekten och ett bra nybörjarprojekt!
 
FLER BETONGINLÄGG:
 
 
 
sandra

Tycker verkligen om det här projektet och är lite sugen på att göra det som fågelbad nästa år. Har nämligen lite nya tankar kring min trädgård (snacka om jobbigt att behöva vänta i nästan ett år för att förverkliga dem :P) och då vore ett fågelbad helt perfekt!

Svar: Åh vad spännande med nya trädgårdstankar, vill gärna läsa ett inlägg om det!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Vilken grym beskrivning! Min svärmor har önskat sig ett betongbladsfågelbad, så nästa år tar jag och följer dina råd!

Svar: Tack! Vad kul, det är verkligen ett bra betongprojekt :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?