Enhörningsskålen

 
På min första keramikkurs gjorde jag en valkruka, på den andra ville jag göra något mer med djur som har ett användningsområde snarare än att det bara är en skulptur. Det blev en skål som jag skulpturerade en enhörning på = enhörningsskål! 
 
 
Såhär såg det ut under arbetets gång. Gipsskålen som den lutar huvudet mot är den formen jag använt för att göra själv skåldelen. Det man gör då är att kavla ut lera i den tjocklek man önskar och lägga den över gipsformen (på bilden ligger den dock upp och ner!) och försiktigt forma leran ner mot gipset. Det behöver en stund på sig att torka lite för att behålla formen innan kan man försiktigt lossa den. Medan skålen torkade formade jag till ett hästhuvud och fäste på skålen. Efter att jag lossat den fäste jag också manen, svansen och hornet.
 
Jag valde att glasera skålen i vitt först och lägga på andra färger på man, svans och horn med pensel. Lite trixigt, men det gick! Den vita blev dock inte så täckande som jag hade hoppats, valen tyckte jag blev mycket bättre i den vita glasyren. Men jag gillar den ändå!
 
 
Tycker svansen blev särskilt söt, även om den rosa glasyren inte heller var 100 % täckande. Så nu är frågan bara hur jag ska använda den? Min första tanke var en frukostskål, för det går ju bara inte att ha dåligt morgonhumör om man får starta dagen med att äta müsli ur en enhörningsskål?! Men den kanske inte är den mest praktiska skålen att äta ur tänkter jag... Jag får testa och återkomma helt enkelt!
 

så fin

Svar: Tack :)
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Den är fullkomligt magiskt fin, Mikaela! Älskar hur du kombinerar skapande med djur/natur (tja, enhörningen är väl ett djur? Det fick jag lära mig i biologin i alla fall) =D
Jag får en bild framför mig av lyxfrukost med enhörningsskål och regnbågsfärgade cheerios. Eller kanske som godisskål med regnbågsfärgade godisremmar i. Hur som helst, du kan hälla havregrynsgröt i skålen och det kommer ändå se helt drömskt fint ut! =)

Svar: Tack Ruth! JA klart enhörningar är djur! :D Åhh regnbågsremmar vore ju PERFEKT!
Mikaela Puranen

Jessica

Alltså WHAT vilken underbar <3333333 Godisskål vore ju perfekt som Ruth säger!!

Svar: TACK <333
Mikaela Puranen

Grahnslöjd

Oj, vad fin!! Tycker inte att det gör något att inte glasyren täcker helt! Den här skålen passar nog till det mesta, som knapp- eller sytrådsförvaring kanske...

Svar: Tack!
Mikaela Puranen

Alicia

Gudarsss Mikaela, jag dör och förgås för den är så fin!!

Svar: Taackkkk <3
Mikaela Puranen

Jess

Självklar som sockersöt godisskål! Eller bara prydnad, för herrejisses och hjälp så fin den är!

Svar: Tack Jess! Jag tror godis får bli det första som får fylla den! Eller första ätbara, just nu har jag samlat mina keramikstämplar i den :P
Mikaela Puranen

Stina | Stinas tillvaro

Glass och tutti frutti strössel är ju givet innehåll! Så fint Mikaela :D

Svar: Åh vad många fina idéer jag fick! Glass och tutti frutti är ju perfekt, likaså godis och regnbågsformade godisremmar! Ska definitivt börja använda den mer nu :D
Mikaela Puranen

Lund Johanna

Haha, men söt! Jag tror på frukostskål, helt klart. När det är mörkt ute och man duschat i trekvart för att ens få upp ögonen och det är för tidigt och man ska till jobbet. Då tror jag den där är en riktig vinnare!

Svar: Eller hur, det var lite så jag tänkte! Men godisskål tror jag också passar fint!
Mikaela Puranen

Jessica

Vilken fin skål! Enhörningsmotivet är ju perfekt. Ska bli spännande att se vilket användningsområde skålen kommer få!

Svar: Tack! Jag tror en godisskål vore perfekt som en del har föreslagit här :D
Mikaela Puranen

mammatillmirakel.blogg.se

Åhh wow! Den är så himla söt. Man blir ju verkligen glad av den. Kram

Svar: Tack snälla!
Mikaela Puranen

Linnéa Elisabeth

Wow! Så himla, himla fin!! Sagolikt vacker :) godisskål röstar jag på! Ritade faktiskt en enhörningspegasus häromdagen i exakt samma färgskala.

Linnéa Elisabeth

Wow! Så himla, himla fin!! Sagolikt vacker :) godisskål röstar jag på! Ritade faktiskt en enhörningspegasus häromdagen i exakt samma färgskala.

Linnéa Johansson

Wow vad himla, himla fin! En sagolik godisskål röstar jag på :) ritade precis en enhörningspegasus häromdagen, i exakt samma färgskala. Kombon magiskt djur och pastell kan ju inte gå fel!

Svar: Tack! Godisskål var ju perfekt förslag, det får det nog bli!
Mikaela Puranen

Helga

Finner knappt ord asså. (på ett bra sätt!)

Svar: Tack snälla!
Mikaela Puranen

Fanny

Åh vilken gullig och fantastisk skål! :D

Svar: Tack!
Mikaela Puranen

Wilda

Åh en enhörningsskål! Wow så fint och fantasifullt! Skulle jag ha en sån skulle jag lägga små lappar med visdomsord eller DIY-idéer i den som jag kunde dra när jag behövde inspiration. :D

Svar: Tack! Det var inte en dålig idé heller alltså! Innehållet får kanske alternera!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?