November

 
Det blir ingen månadsfilm i november heller! Men jag har efter 7 veckor nu fått en ny telefon, Tele2 hade tydligt skickat min till reklamation och ingen har sagt någonting till mig. Så jag kunde ha fått en ny för typ en månad sedan eftersom den redan var reklamerad. Minst sagt irriterad och rekommenderar verkligen inte Tele2s service trots att jag varit kund sedan jag fick min första mobil. De ville knappt kompensera mig heller trots att det enligt praxis från ARN inte ska ta mer än 3 veckor för en sådan reparation. Ironiskt att det just nu ligger en tele2-reklam på min blogg. NÅVÄL. Jag tänkte istället lista november i 10 punkter och nästa månad blir det film som vanligt!
 
1. Jag har som sagt gått utan en vettig mobil. Jag har lånat en som bara går att ringa och smsa på, och det basala fungerade knappt ens. Jag har varit SÅ frustrerad. Det har dessutom resulterat i en sådan stress varje gång jag kommer hem och slår upp datorn och har typ 20 notifications att gå igenom.
 
2. Mina ekollon har äntligen börjat slå rötter och nu börjar det komma upp små, små ekblad!
 
3. Jag känner att jag verkligen jinxade november med att vara så harmonisk i oktober.
 
4. För den här månaden har jag varit sjuk i två och en halv omgång. Jag måste ha haft influensan eller liknande för jag hade feber i 3-4 dagar när det var som värst. En halv omgång var att jag fick ont i halsen och kände mig seg igen, men insjuknade aldrig så pass mycket igen att jag var tvungen att vara hemma i alla fall. Men nu är jag äntligen frisk, peppar peppar. 
 
 
5. Jag har börjat med Bullet journal! Efter inspiration från flertalet Monthly Makers-kollegor har jag nu skaffat en egen och kört hela månaden! Jag har inte riktigt utvärderat än, jag gillar det men jag tror också att det stressar mig ytterligare? Det är skönt att ha allt på pränt än att försöka hålla det i huvudet, men när jag ser min långa to do-list blir jag förlamad och vet inte var jag ska börja. Den här veckan har jag skrivit ner typ 7 saker som måste göras och idag är det fredag och jag har inte gjort en endaste av dem. Men jag använder den också som skissbok vilket är kul! 
 
6. Jag och E firade 5 år ihop och var och såg på Fantastiska vidunder och var man hittar dem. Jag äääälskade den, gillar man HP och djur tror jag det är svårt att ogilla den! En del har kritiserat den för att vara för mycket specialeffekter och action typ, men jag minns bara alla gulliga djur :)
 
7. Jag har jobbat ganska mycket på Biotopia, mitt nya extrajobb! De har just nu rovdjurstema och man får trycka rovdjursspår i lera och ta med sig hem. Superkul att få kombinera två saker jag gillar, lera och djur! Jag trivs superbra! 
 
8. Men jag har också insett att jag behöver tid för återhämtning, jag kan inte jobba både lördag och söndag och förvänta mig vara fit for fight för en ny vecka i skolan. Jag behöver i alla fall en dag till att bara vara hemma och vila. 
 
 
9. Jag har ändå hunnit hänga lagom mycket med vänner, jag har spelat sällskapsspel, ätit våfflor, varit på workshop i screentryck (jag skar stencil i en timme för det var så pilligt tryck jag ville göra och tryckte en växttygkasse, se ovan!), på konstfacks julmarknad med Jessica och på advents/födelsedagsmys hos Alicia och Andreas! 
 
10. Men det bästa men kanske stressigaste av allt är att jag nog kirrat ett masterarbete som ska sysselsätta mig hela nästa termin! Jag ska hålla på med mikroplaster (surprise!) och testa ifall de nya växtbaserade materialen de tar fram (av bl.a. majs) för att byta ut i kosmetika och hygienprodukter har negativa effekter på djurplankton eller ifall de är bra! Ska bli superspännande!
Jessica

Bra grejer ändå! Bortsett från förkylning och telefon och sådär. Framförallt bra verkar den där som du gick på konstfacks julmarknad med??? Det måste varit underbart!!

Svar: Hahahahahahahaha <3
Mikaela Puranen

Jenny

Vilken fantastiskt fin kasse! Är ju perfekt när man ska försöka minska på plastpåsar med ;)
Och det låter sjukt intressant med masterarbetet!

Svar: Tack!! Ja men verkligen, försöker att alltid ha en med mig ifall jag spontanhandlar mat på vägen hem eller så! JA är så pepp men också nervös, ska lilla jag göra ett forskningsprojekt liksom!? Hjälp! Men det löser sig nog!
Mikaela Puranen

Wilda

Så intressant med masterarbetet och åh förstår den där sjuk-frustrationen! Och alltså usch för tele2, hur står de ens ut med sig själva? Skönt att du har ny mobil nu i alla fall <3

Svar: Jaa yey och blä! Nu är jag lite snuvig IGEN dessutom. Skyller på Emanuel som börjat jobba på skola :)
Mikaela Puranen

Ruth

Växttygkassen!! <3<3<3 Älskar den!
Men blä för influensa och sju veckors lagningstid på en telefon. (Vad har de gjort egentligen?)
Ser fram emot att få se dina månadsfilmer längre fram och förhoppningsvis höra mer om mikroplaster också.

Svar: Tack <3 <3 Jag blev lite missnöjd för trycket blev lite suddigt, färgen flöt lite liksom. Men men, jag gillar den ändå! Fråga inte vad de gjort, är fortfarande så himla sur haha. Men mina nya fungerar i alla fall felfritt än så länge! Trist bara att inte kunna göra en sammanfattad årsfilm som jag hade tänkt sen när jag gjort dem i ett år! Eller det gååår ju, men det blir lite skevt när inte alla månader är med :)
Mikaela Puranen

sandra

Kul att du också börjat med Bullet Journal :) Fattar den där grejen med att känna sig stressad över listan men det gör jag bara när jag skriver ner ALLT jag kan tänka mig. Alltså, att få ut saker ur hjärnan och ner på papper är sjukt bra men det känns som att det kräver lite övning att faktiskt bara få med det som är relevant just nu. Hoppas att det bara kräver lite övning pga så bra system ändå :)

Svar: Bra tips! Funderar på att ha en sida som bara får vara "brain dump" och så strukturerar jag faktiska listor utöver den liksom! Men det positiva överväger det negativa än så länge i alla fall så jag kör på :D
Mikaela Puranen

Alicia

Det här låter verkligen som november i ett nötskal! Men vad fint och spännande med masterprojektet, jag blir så nyfiken!! Screentrycket är också ljuvligt, och hurra för extrajobbet (fast jag vet hur det tär att jobba helg när en pluggar, omöjlig balans det där). Vi får snacka Bullet Journal-taktiker nästa gång vi ses för jag känner igen mig stressen men tror du kommer hitta ett sätt att arbeta runt den. Du kan tex dela upp listan i hur viktigt/bråttom det är att du genomför punkterna, eller i kategorier på olika sidor så du inte ser allt som en enda enorm lista av måsten utan mer kan sätta dig med avsikt att jobba med, säg Monthly Makers, bläddra fram den sidan och sen fokusera på den listan utan att störas av alla andra kategorier. Så har jag gjort och jag tycker det funkar! Plus såhär inför jul har jag övat på att skjuta upp saker till nästa år, vilket är jätteskönt. Det är helt enkelt för mycket i nov-dec och en KAN INTE göra allt. Heja på och lycka till!! <3

Svar: JA! Det verkar som det går i lås nu också, så jag är pepp men nervös haha! Har mycket jag måste få färdigt innan dess bara! Det låter som superbra tips, snackar gärna strategier och taktiker nästa gång!
Mikaela Puranen

Borgm%2525E4sstaren

Låter verkligen som spännande arbete du har framför dig! Roligt. Gillar dina ekollon som ser ut som en adventsljusstake, så roligt det blev med den bilden!

Svar: Jag tror det! Tack! Haha, det tänkte jag inte på men det har du ju rätt i!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?