Serietips: Homeland

 
Nu när jag var sjuk i influensa förra veckan så orkade jag verkligen inte göra någonting utom att ligga på soffan och kolla på serier (Jag är äntligen frisk! Men har svinmycket att göra i skolan för att jag halkat efter). Efter att ha sett klart alla vi tittade på för tillfället så började vi kolla på Homeland, och nu går det verkligen inte att sluta för det är så sjukt spännande. Vi har redan hunnit se fram till halva säsong 4 nu, så det är ganska många timmars tittande på kort tid. De flesta har säkert redan hunnit se den här serien eftersom det gått fem säsonger och den har blivit ganska hyllad. Barack Obama är t.ex. seriens mest kända fan...
 
 
Serien handlar om CIA-agenten Carrie Mathison som jobbar med terrorismfrågor. Hon får veta av en källa i Irak att en amerikansk soldat som tillfångatagits har blivit omvänd till Al-Qaida. När marinsoldaten Nicholas Brody därefter fritas efter att ha varit en fånge i Irak i 8 år så misstänker hon att han är den omvända soldaten. Brody tas emot som en hjälte när han återvänder till USA och alla andra tycker att Carries misstankar är galna. Är Brody en terrorist eller inte? 
 
 
Mer än så vill jag inte riktigt säga om handlingen, men särskilt de två första säsongerna är bland de mest spännande jag sett (vilket förklarar varför jag inte gjort så mycket annat än att sträckkolla på serien på sistone). Serien har kritiserats för att befästa islamofobi och legitimera hur kriget mot terrorism förs, men jag tycker den är betydligt bättre än många andra på att visa komplexiteten i de här frågorna, och att inte vara svartvit. Ibland tycker jag att det görs lite för mycket likamedtecken mellan islam och våld, men det känns som de i alla fall försöker nyansera det hela. Drönarattacker kritiseras, kriget mot terror kritiseras, terroristerna är inte endimensionellt onda utan får visa en mänsklig sida också, bland annat. Men serien är helt klart USA-vänlig och på deras sida, så jag förstår absolut kritiken den fått, men tycker ändå de gör ett helt okej jobb med att visa att det inte är så svartvitt. Islamofobin tycker jag är tydligare än att serien skulle legitimera kriget mot terrorn, då jag tycker att den snarare ganska ofta kritiserar kriget. Men med det sagt kan jag också tänka mig flera sätt de skulle kunna jobba ytterligare med det, särskilt med hur muslimer framställs. Vad tycker ni som har sett serien?
 
Ruth | HungryHeart.se

Åh, Homeland är så himla bra även om de två första säsongerna var klart bäst. Jag kan instämma i kritiken mot serien och är trött på att "fienden" alltid är muslim, men för att vara en amerikansk produktion är det i alla fall hyfsat. Jag minns när jag sträckkollade på 24 och de porträtterade Amnesty som skurkar som hindrade hjälten från sitt viktiga jobb att rädda landet... Kanske inte riktigt rätt att jämföra med, men ändå... Homeland är i alla fall en väldigt välgjord och spännande serie och det skall den ha all kredd för!

Svar: Har inte sett 24, men har fått samma uppfattning om att den i betydligt större utsträckning hyllar USA och deras metoder och är betydligt mer svartvit i det avseendet. Det här tyckte jag var bra sagt, från SVT opinion: "Islam och våld är återigen huvudmarkörer för fienden i ett storslaget amerikanskt drama där Brodys vithet snarare stärker föreställningen av islam som en särdeles våldsbejakande religion än bryter den." Han hade väl kunnat bli omvänd terrorist utan att också konvertera? Eller att man hade gjort en skillnad mellan hans konvertering till islam och hans konvertering till terrorism. Eller någonting, för det förstärker bilden av islam=terrorism som de gjorde det nu. Men ja, den är riktigt spännande, har kommit till säsong 5 nu så snart är det slut :(
Mikaela Puranen

Jess

Försökte se Homeland för något år sedan men nej, jag fastnade inte. Kom väl halvvägs genom säsong ett, eller kanske inte ens det när jag tänkte efter... Kanske borde ge den en chans till, måste bara hitta en lucka bland alla andra serier vi kollar på här hemma :P

Svar: Jag var helt fast efter tre avsnitt kanske, men jag hade å ena sidan inte så mycket annat att se på eller att göra när jag hade influensan :)
Mikaela Puranen

Wilda

åh, jag är helt frälst i Homeland. men handlar nog mest om Claire Danes rollprestation. och spänningen. jag tycker däremot att den ganska ofta visar att det alltid finns en annan sida av berättelsen och att den berättas ur ett amerikanskt perspektiv gör ju att det blir mer fokus så, men jag tycker verkligen att de visar många perspektiv.

Svar: Claire Danes är grym! Ja, men precis jag tycker också den gör det rätt bra. Visserligen kan det väl alltid bli bättre, men jag tycker särskilt de senare säsongerna är mer mångfacetterade. Kritiken jag tänkte på var främst från den här artikeln: http://www.newyorker.com/culture/culture-desk/how-homeland-helps-justify-the-war-on-terror och en liknande från SVT opinion.
Mikaela Puranen

anneli

Jag har hört massor bra om den här serien, den är kanske trots allt värd att se!

Svar: Det tycker jag definitivt den är! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?