En skärbräda och ett UFO

 
Om mindre än två veckor får jag äntligen hålla på med keramik igen! Men jag har fortfarande saker kvar att visa från min förra kurs! Som den här skärbrädan till exempel! Jag försökte göra en på min första kurs, men den sprack dessvärre i ugnen. Så jag gav det ett nytt försök och gjorde den lite tjockare den här gånger. Det jag har gjort är att kavla ut lera och så skära ut formen på brädan jag vill ha. Stämpeln är en som finns i kurslokalen och inte en av mina egna, men jag är lite sugen på att göra flera brädor med mina egna stämplar på.
 
Det enda lite negativa är att baksidan är oglaserad då den sidan som ens grej ligger på i ugnen inte kan vara glaserad, då fastnar den i ugnen när glasyren smälter. Det är i alla fall fallet när man använder den lera, ugn och glasyr som man gör här på kursen, men det måste ju finnas sätt att komma omkring det? Hur görs annars keramiksaker man köper som är glaserade hela vägen? Upplys mig gärna om ni vet! Det negativa är att jag tycker det är lite fult bara så det är ju ingen större grej så länge man inte vänder på brädan! Men den är hur fin som helst att servera till exempel ostar på! 
 
 
Den här andra grejen är ett oavsiktligt UFO (Unfinished object). Jag hade lite kavlad restlera så jag började forma det till en kruka eller något, som jag stämplade med en stämpel jag gjort. Men så blev en drejskiva ledig och jag packade in den här i plast för att fortsätta med en botten nästa gång. När nästa gång kom så hade jag totalt glömt den och den stod i hyllan tills den torkade helt och det var för sent att sätta någon botten på den. Så nu har jag en bottenlös kruka eller vad det nu kan tänkas vara. Den tanke jag haft är att sätta den mitt i en större kruka och plantera något liksom i flera lager, om ni förstår hur jag menar. Att man har en växt i den här i mitten av en större kruka, och så växter runt om den här som växer i den stora krukan. Eller har ni några bättre idéer på hur jag ska använda den här märkliga saken?
 
 
Alicia

Vilka fiina!! Jag tror det är svårt att komma undan glasyrproblemet - kanske kan man sätta grejen på små fötter? På gamla tallrikar vet jag i alla fall att det ibland syns 3-4 små markeringar på baksidan där tallriken stått på en ställning i ugnen liksom. Svårt att greja med sånt på icke-industriell nivå :/ Men jag tycker den är fin som den är! Man visar ju inte baksidan vid servering heller :)

Den ofärdiga krukan är också så fin! Jag tänkte på servettring men det är den nog för stor till? Fin tanke att sätta den i en annan kruka tycker jag! :)

Svar: Tack! Tror inte det finns någon bra ställning på kursen, men man får väl gör fyra små fötter eller något tänker jag! Haha jaa, den är alldeles för stor för en servett dessvärre, men jag tänkte faktiskt göra stämplade servettringar nu nästa vecka!
Mikaela Puranen

Grete

Du kan måske bruge den som "fod" under en tallerken/et fad = kageopsats/hævet fad (når du har gæster og meget spiseligt på bordet)? - I øvrigt: ak for din inspirerende blog. Bedste sensommerhilsener fra Grete (uden blog)

Svar: Tack snälla! Det var ingen dum idé! Ska testa om det går att balansera ett fat på, är rädd att kanten kanske inte är så rak, men kanske! :) Tack för att du läser <3
Mikaela Puranen

Grete

ak--> der skulle have stået "tak" :-)

Anna María

Vad kul att du ska få hålla på mer med keramik igen! Jag tänkte också på en stor servettring, precis som Alicia :P Men är absolut en fin kruka också!

Svar: JAAA så pepp! Den är alldeles för stor för en servettring tyvärr, den är typ i storleken som en toarulle, när den är ny med papper på alltså haha.
Mikaela Puranen

Helga

Asså du gör så fina saker!!

Svar: Tack <33
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Superfin skärbräda! Tror aldrig att jag sett en i keramik förut. Snacka om att du kommer att ha snyggaste ostbrickan! =)
Jag funderar på om du kan använda ditt UFO till förvaring av t ex stående pennor, köksredskap eller sminkborstar. Det behövs ju egentligen inte någon botten för det och den lär stå stadigt.

Svar: Det var ju en alldeles utmärkt idé! Den är lite låg för köksredskap, men för pennor och sånt absolut!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?