Utvärdering av odlingssäsongen 2016

 
Nu i helgen har jag stängt ner balkongen för den här säsongen och skördat alla sista tomater, gröna som röda, och tagit in några chiliplantor för att fundera över om jag ska försöka övervintra någon. Så det är dags att utvärdera den här odlingssäsongen!
 
Vi börjar med tomaterna, för de är mina favoriter! Som ni ser på bilderna ovan så har jag kunnat skörda en hel del tomater! Och de här är bara det jag tog in nu i helgen, innan dess har jag skördat två lika stora skålar till, plus plockat lite då och då till maten. Riktigt mycket skörd alltså! Totalt har jag haft 9 plantor och 6 olika tomatsorter. 
 
 
Här är de 6 tomatsorterna jag odlat i år! Från vänster: en icke-namgiven gul körsbärstomat, Sungold, Minibell, Tiny Tim, Tigerella och Chocolate cherry. De som mognade först var Minibell, sedan var de mogna andra ungefär samtidigt förutom Tiny Tim som var långsammast. 
 
Gul körsbärstomat - Högväxt sort som ska tjuvas. Bildar stora klasar med hur många frukter som helst på varje klase. Jag gillar mest färgen, ärligt talat smakar den inte jättemycket. Men den smak man känner är lite sötare än "vanliga" tomater.
 
Sungold - Min favorit vad det gäller smak! Riktigt söt och god! Frukterna är mer orange i färgen än röda Det här är också en högväxt sort som ska tjuvas.
 
Minibell - Lågväxt körsbärstomat som inte tjuvas. Det är andra året jag odlar den här sorten och jag gillar den för att den är liten och inte tar mycket plats, och för att man inte behöver jaga tjuvar. Den mognar fort, får en ordentlig stabbig stam så den orkar hålla alla frukter uppe och smakar gott! Smaken är ganska typisk så som man tänker sig tomat, eventuellt något sötare. Den här tillsammans med den gula tomaten producerade flest frukter! 
 
Tiny Tim - Också en lågväxt körsbärstomat som inte tjuvas. Väldigt lik Minibell i utseende och växtsätt, men dess frukter mognade mycket senare. De första Minibellsen kunde jag skörda i mitten av juli, Tiny Tim hade sina första röda frukter nu i september. De är lite hårdare i skalet än Minibell men smakar också väldigt typiskt tomatigt tycker jag. 
 
Tigerella - Egentligen hade jag bestämt mig för att inte ha några stora tomater utan bara körsbärssorter, men att den här hette Tigerella och var randig fick mig att vilja testa ändå. Nu syns inte ränderna jättebra på just den tomaten, men de jag skördat tidigare har haft tydliga gula ränder på frukter. Väldigt snygg tomat. Det här är en högväxt sort som ska tjuvas. Den smakar också ganska typiskt, kanske lite mer syrligt än Minibell och Tiny Tim. 
 
Chocolate cherry - En brun tomat! Jag tycker den är riktigt, riktigt fin! Det här är min systers favorit, och hon är en finsmakare av tomat! På riktigt så har hon ätit tomater som äpplen så länge jag kan minnas, mina föräldrar var tvungna att gömma tomaterna så att det skulle finnas kvar till maten och de inte blev uppätna... Hur som helst, smaken är söt och enligt fröpåsen "med strimmor av mörk choklad", och ja... kanske lite? De har helt klart mastigare, mer fyllig smak än de andra sorterna. Smakmässigt är den i topp tillsammans med Sungold tycker jag! Det är en högväxt sort som ska tjuvas. Den producerade nog minst frukt av alla, men de frukter som kom var riktigt bra. 
 
 
Till nästa år kommer jag nog fortsätta med Minibell och Sungold, eventuellt också Chocolate cherry, och så prova någon ny sort. Men jag måste verkligen ha lite mindre plantor än vad jag haft i år, för även om jag älskar att min balkong är som en djungel så har det varit lite väl mycket när stolarna och bordet också är täckta av växter. Det går bra så länge plantorna är små och så tänker jag att det inte är något problem att få plats, men jag glömmer jämt hur stora de faktiskt blir sedan. Hoppas jag går tillbaka och läser det här innan nästa säsong! Det är trevligt att kunna sitta på balkongen med!!!
 
 
Det råkade bli tre chilisorter i år. Egentligen skulle jag bara odla Anaheim som är en röd chili och en gul sort, men så visade sig minipaprikan mamma gett mig vara en annan sorts röd chili. Jag har ingen aning om vad det är, men det är ganska lagom stark för min smak! Det är först i september som alla chilis har börjat skifta färg! Det är fortfarande några som är gröna, men de får mogna inomhus nu istället! 
 
 
Men jag hade ändå paprika också på balkongen! Jag fick två små plantor av Alicia, och hade några minipaprika frön också. Men de har varit väldigt olycksdrabbade. De har blåst ner från hyllor, knäckts, tappats och övervattnats. Men en av Alicias plantor har lyckats göra paprikor och såhär ser den största ut! Ingen färgskiftning i sikte än så länge, men förhoppningsvis blir den röd snart! 
 
 
Gurkorna (hade två) som jag inte ägnade så mycket uppmärksamhet åt producerade två stora fina gurkor och två små halvfärdiga. Gurkan är den planta som vissnar fortast här, för den är känsligast mot kallare temperatur. Helst vill den inte ha under 10 grader och det har det ju definitivt varit på nätterna nu på sistone. Men två små till blev det innan plantorna gav upp. Och de är så goda! Egenodlad gurka smakar så himla mycket mer och är lite mindre vattnig än köpegurka. Visst, egenodlade tomater är också godare än de man köper, men det är SÅ stor skillnad på gurka! Jag försökte ju också med zucchini i år, men det gick helt åt pipan. En råkade jag knäcka när jag planterade om, en övervattnade jag och den tredje gick det bara inte heller bra för. Men det konstiga var att NU i september så började den blomma för första gången. Kul! Det hinner det ju inte bli något av såklart. Oklart om jag försöker mig på det igen nästa sommar, känns som jag skulle vilja ha en pallkrage att odla i då istället för kruka. 
 
Det är så den här säsongen har sett ut! Plus kryddor, sallad och jordgubbar, men det tycker jag inte är lika spännande som grönsaker riktigt. Jag är nöjd, det enda är att inte ha fullt så många plantor nästa år. Chili+paprika är över 10 plantor bara det, och så 9 tomater, 2 gurkor, 3 zucchinis och allt annat är för mycket. Men det är ju kul också såklart. Nu har jag t.ex. en enorm tomatskörd jag inte riktigt vet vad jag ska göra av, så jag vill ha alla era bästa tomatrecept! Jag har redan gjort en stor sats "soltorkade" tomater, och så brukar vi ha det i olika typer av pastarätter, men vad kan man göra mer? Chilirecept går bra för den delen med! 
 
 
LÄS MER:
Sanna | Beauty & Bride

Alltså gud vad underbart inlägg, Mikaela. Jag blir så himla himla taggad på att börja odla jag också :) Ska verkligen finkamma din blogg här tänkte jag :D

Svar: Jag kommer definitivt att skriva om det igen när det är dags att så nästa års frön så då kommer en påminnelse :D
Mikaela Puranen

sandra

Älskarälskarälskar det här inlägget!

Svar: KUL!!!
Mikaela Puranen

Wilda

Vilket fantastiskt inlägg och så himla pedagogiskt! Nu vet jag vad som kan hjälpa mig när jag ska bestämma tomatsorter nästa år! Tack!

Svar: Jaa vad kul! Alltså såhär efter att ha ätit ännu fler Chocolate cherrys så måste jag säga att den är i särklass godast och jag måste ha den igen nästa år! Det blir nog den enda höga sorten då och så håller jag mig till små sen tror jag!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?