Paris dag 1 - Utsikter, arkitektur och att råka promenera till Notre Dam

 
Nu har jag äntligen börjat orka gå igenom mina Parisbilder! Jag har aldrig varit i Paris tidigare, E hade varit det en gång när han var runt 11-13 år med sin familj. Vi flög runt 12 på dagen så vi var framme på hotellet vid kanske fem-tiden. Det här är utsikten från vårt hotellrum! Vi bodde på Marys Hotel precis vid tunnelbanestationen Oberkampf, högst upp i huset. Det var helt okej, våra prioriteringar låg på ett billigt och hyfsat centralt boende och det var det! Tror jag betalade ca 1700 för tre nätter, vilket var rätt överkomligt för en av Europas dyraste städer. 
 
 
När vi kommit fram och pustat ut en liten stund på hotellet så var vi vrålhungriga efter att bara ha ätit frukost innan vi åkte, så vi gick direkt till första bästa matställe 10 meter från hotellet och kastade i oss lite mat. Sedan tog vi en promenad och utforskade området, så sjukt fina hus i princip överallt! Dock var det mycket som var stängt eftersom det var söndagkväll, förutom alla miljarders café/bar/bistro som fanns prick överallt. Fattar inte hur typ alla kunde vara fullsatta när det var ett sådant överflöd av dem? 
 
 
Plötsligt hörde vi klockor ringa i närheten, mäktigaste klockringningen jag hört, och insåg att vi hade promenerat till Notre Dam. Alltså vi insåg det innan vi faktiskt såg byggnaden, för ser man den är det ju ganska uppenbart vart man är, haha. Så konstig känsla att se platser man sett massor av gånger men aldrig besökt, det var samma känsla med Eiffeltornet dagen efter. Det är nästan så att man tror att de inte finns på riktigt utan i en fiktionell värld, och så plötsligt står de där framför en, högst verkliga. Är det bara jag som får en surrealistisk känsla då? 
 
 
Jag brukade tycka att kolla på kyrkor var bland det tråkigaste man kunde göra när jag var liten och mina föräldrar släpade runt mig till kyrkor och historiska byggnader, men det ÄR ju faktiskt fascinerande. Särskilt när det är så speciell arkitektur som Notre Dam, älskar alla gargoyls (har de ett svenskt namn?), och hade aldrig trott att det var såå många. Hela byggnaden var ju full med dem. Häftigt hur som helst. Det var en helt enorm kö för att det var någon gregoriansk kör som uppträdde så vi pallade inte gå in, men det var fint bara att ha sett utifrån också. 
 
 
Vi gick runt hörnet på kyrkan och in i en park där vi hittade vad jag tror är ett magnoliaträd som hade börjat blomma. Så fint! Dock var klockan ganska mycket och det kom en vakt och körde ut alla ur parken precis innan det blev mörkt, så vi hann inte utforska parken ytterligare. Resten av kvällen fastnade inte på bild, men vi gick tillbaka mot Marais, satte på uteserveringen på en sådan där typisk fransk bar som det fanns miljarder av och drack rödvin. Så knäppt att sitta ute en kväll i mars när det inte var mer än 10 grader på dagen och kanske inte mer än 5 på kvällen, men i princip varenda bar hade infravärme så man frös inte ett dugg! Nästa dag var "den stora turistdagen" då vi gick 23 000 steg, men det får ni se snart!
Lili

Vilka underbara byggnader och så fina bilder!

Annie - lättlagat vegokäk

Magnolior och storslagna kyrkor, det ser ut som en riktig toppendag! Visst att man kanske inte vill hänga runt en kyrka allt för länge, men ändå fint att besöka lite snabbt. Arkitekturen är ofta fantastisk!

Svar: Verkligen! Och det bästa jag vet är att promenera runt på måfå och råka hitta coola grejer, som Notre Dame ;)
Mikaela Puranen

Josefin

Vilken fantastisk första dag i Paris! Min första dag i paris när jag var 19år spenderades på en gräsplätt framför Eiffeltornet där vi åt macarons och tyckte vi var fabulösa!

Svar: Åååh vad fint det låter! Det var lite kallt nu för en utomhuspicknick, men vi tog i alla fall en kaffe och en macaron uppe i Eiffeltornet dag 2 :D
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Alltså så himla mysigt att strosa runt på Paris gator, sitta på fulla uteserveringar och se magnolian blomma... <3 Och du är inte ensam om att tycka att det känns lite märkligt att besöka en plats som man sett på bild många gånger förut. Dessutom tycker jag att man alltid blir förvånad över att känslan som infinner sig när man en plats på riktigt kan vara så mäktig trots att man vet sedan tidigare hur den ser ut.

Svar: Eller hur!! Och så känns det lite overkligt att man FAKTISKT är där på riktigt ;)
Mikaela Puranen

Alicia

Ååh vad underbart! Och Notre Dame är sååå mäktigt. Besökte ni Père Lachaise? Där kan man snacka andnöd! ;)

Svar: Åh, det får bli nästa gång! För det hann vi inte med den här gången. Vi gick faktiskt knappt åt det hållet ens en gång, trots att vi inte bodde så himla långt ifrån ju! Nästan samma avstånd från vårt hotell till Notre Dame som till Père Lachaise. Nåja, jag tänker definitivt åka tillbaka :)
Mikaela Puranen

Linnea Aurora

Åh, så fint! Vill verkligen också besöka någon gång snart!

Jess

Åh, Notre Dame må vara en turistgrej men jag ÄLSKAR verkligen den katedralen. Så mäktig, blir alltid rörd när jag sitter där inne på någon bänkrad och bara är. Åker ni tillbaka måste ni gå in, helt fantastiskt!

Svar: Åh vad fint det låter när du beskriver det så! Ska definitivt gå in nästa gång, men det var så himla mycket folk nu så det kändes bara jobbigt :P Men så glad att vi fick höra klockringen, det var så himla mäktig!!!
Mikaela Puranen

Wilda

Fantastiska bilder! Kan tänka mig att det var helt overkligt att vara vid Notre Dame. Fantastiskt att ni fick se magnolia där. Våren i Paris låter inte helt fel <3

Svar: Såg att allting stod i blom två veckor senare, det hade nog varit ännu vackrare! Men jag är glad som fan att jag ens hade möjlighet att åka, för jag har inte haft ett riktigt påsklov på flera år :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?