Trebent kruka i keramik

 
Det känns lite som att jag inte tänker på annat än keramik just nu, men jag tycker verkligen att det är så sjukt roligt! Så jag tänkte visa en till grej jag gjorde på min första keramikkurs, nämligen en trebent kruka! Jag har velat ha en liknande i flera år sedan jag såg den här bilden på pinterest. Och nu har jag en egen! Det enda negativa med keramik är att det är väldigt svårt att hålla på och fota medan man håller på för att händerna blir ganska kladdiga och/eller dammiga så jag vill ogärna ha kameran eller mobilen uppe samtidigt, plus att kurstillfället bara är drygt 2 timmar så jag vill inte "slösa" en minut på annat än att skapa. Så de här inläggen får helt enkelt vara utan en utförlig bildbeskrivning på hur man gör, åtminstone tills jag någon gång i en drömframtid har en egen keramikstudio och kan ta hur lång tid som helst på mig!
 
 
Men jag kan dra det lite kort i textform! För att skapa en bra form för krukan (eller samma om man vill göra en skål) så kan man ha en gipsgjutning med den formen man vill ha. Tänk er en fylld skål med gips, och så vänder man den upp och ner. Man skulle kunna tänka sig att det går bra att bara använda en skål man har hemma som form, men det behöver vara något i ett material som gips som suger åt sig fukten av leran. Jag testade med en helt vanlig skål hemma men leran fastnade och gick inte att få loss utan att förstöra formen ändå, så gips eller liknande material är det som gäller!
 
Så det man gör är helt enkelt att kavla ut lera, lägga den utanpå gipsformen och försiktigt jobba ner den så att den ligger platt mot formen utan några veck. Därefter gjorde jag benen, jag rullade en lång korv i lera och delade upp den i tre lika långa delar. De fäste jag med slicker (typ som ett lerklister av lera och vatten), det var lite knepigt att få den att stå rakt så jag kan rekommendera att man har ett vattenpass till hands om man vill vara noga. Prickarna längs med kanten tryckte jag dit med änden på en stiftpenna. När leran har hunnit torka lite så att den bibehåller formen, men inte så mycket att den sitter fast, så tar man bort den från gipsformen. 
 
Min novemberkaktus fick flytta in i krukan och jag är nöjd trots lite skeva kanter upptill. Tålamod att få saker "perfekta" har aldrig varit min starka sida, men jag gillar å ena sidan att det ser handgjort ut!
 
Sandra

Sååå fin! Och älskar färgen. Alltså du har verkligen hittat ditt rätta element <3

Svar: Tack <3 Det är verkligen bland det roligaste jag gjort!
Mikaela Puranen

Pernilla

Såå himla fin! Gillar också att den ser handgjord ut, det ger den en charm som inte går att köpa :)

Svar: Tack vad glad jag blir :)
Mikaela Puranen

Alicia

Så fin! Gillar hur den är 50% häxkittel och 50% supermodern - den bästa av kombinationer :) Och guuuu vad jag längtar efter att knåda när jag läser dina inlägg och ser dina alster!!!

Svar: Alltså bästa beskrivningen!? Såg det inte innan, men det är klart den har en del häxkittel i sig! Och jaaa tycker vi ska skaffa den där keramik/måleri/broderi-ateljén, vore så fantastiskt!
Mikaela Puranen

Jenny

Men vad fin! Så himla charmig, och färgen är ju helt underbar. Skulle du någon gång tröttna får den mer än gärna flytta hem till mig, just saying ;)

Svar: Tack!! Haha, jag säger till i så fall, men kan inte tänka mig att det sker på ett bra tag ;)
Mikaela Puranen

Aramia

Charmig kruka :-)

Ruth | HungryHeart.se

SÅ himla fin!! Och screw perfect säger jag bara. Din kruka känns levande och äkta!

Svar: TACK Ruth!
Mikaela Puranen

Jess

Så fin! Tycker de sneda kanterna gör den så himla charmig och söt :)

Svar: Tack, det tycker jag nog med! Det är bra att vara lite lat och inte så tålmodig ibland, haha.
Mikaela Puranen

Sabina Karlsson

Vad mysig den blev :)

Jessica

FYYYYYYYYY VAD FIIIN <333333333333333 ÄLskar färgen också!!!!

Svar: TACK <3
Mikaela Puranen

Wilda

Du är ju helt fenomenal på detta! Vackert och kraftfullt på samma gång. Supermysig färg också!

Svar: Tack fina du!
Mikaela Puranen

Anni

Underbar! Du tänker precis som jag - det ska inte vara perfekt och se maskingjort ut! Snacka om charm, det kan man inte få fram med maskiner! Och så glaserade du den blå ... så fint!

Svar: Charmen försvinner lite när det ser maskingjort ut, även om det i sig kanske är en konst att kunna få till så föredrar jag den mer handgjorda looken :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?