Stämplade krukor i fjordblått

 
En av mina bästa keramikgrejer, och faktiskt också mest använda hittills, är alla skålar jag gjort. Jag har gjort tre mindre skålar tidigare, de här två är lite större! De är gjorda på exakt samma sätt som de tre tidigare, med hjälp av en gipsform. Liksom en av de skålarna har de här stämplade kanter med två av alla stämplar jag gjort i lera. Förutom den gröna nyansen jag bland annat gjorde mitt Monsterafat i så är den här glasyren i färgen fjordblå min favorit! 
 
 
Den här stora har jag stämplat med lövstämpeln. Jag höll nästan på att inte hinna med att stämpla den här för att jag hade lämnat den att torka medan jag drejade, och så fastnade jag i drejandet lite för länge... Därför är stämpeltrycken inte så djupa och tydliga, men jag gillar det. Utsidan av skålen har fina skiftningar i det blåa medan insidan har en superjämn lite ljusare blå nyans. Det är verkligen magiskt och lite lotto hur glasyren blir när man tar ut den ur ugnen. Här blev det perfekt tycker jag, medan en av mina första drejade vaser blev brun istället för grön som det var tänkt.
 
 
Den lite mindre skålen var med om en olycka, men det blev ganska bra ändå. När jag skulle lyfta upp skålen så fastnade botten av skålen mot bordet och det blev ett stort hål i botten. Min första tanke var att jaha, den är förstörd. Men så fick jag ett förslag av en kursare att göra en fot till skålen och täppa till hålet. Och det blev SÅ bra? Nu ångrar jag lite att jag inte har satt fot på alla mina skålar för jag tyckte att det blev så fint! I och med olyckan så är den här inte helt rund i formen, men det gör inte så mycket tycker jag. Kanterna är dessutom lite skeva på båda skålarna, men ÄH det är handgjort och jag är verkligen ingen perfektionist. 
 
 
Och vet ni vad det bästa är? Jag anmälde mig till en kurs i höst med igår! Jag har verkligen saknat keramiken på tisdagskvällar under sommaren!
 
Louie

Vad fina! Väldigt härlig färg :)

Svar: Tack!
Mikaela Puranen

så fina

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Linnéa

Gud vad vackra!! Gillar verkligen färgen :D

Svar: Tack!!
Mikaela Puranen

Jenny

Vilken härlig färg! Blir så nostalgisk av dina keramik-inlägg, minns när jag var runt 7 och gick en keramikkurs tillsammans med min mamma. Så himla kul! Är riktigt sugen på att testa igen men finns tyvärr ingenting som går på både bra dagar/tider och avstånd :/

Svar: Tack! Åh vad mysigt, det gjorde jag med med min mamma fast jag var kanske 12 :) Vad tråkigt, hoppas det dyker upp en passande kurs! :)
Mikaela Puranen

N

Fina!!

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Wilda

Fantastisk färg och så den där stämpeln också! Så otroligt vackert! Och nu blev jag så glad av att höra att du ska fortsätta. Du har sån talang!

Svar: Tack <333 Ja, är så jäkla peppad! :D :D :D
Mikaela Puranen

Jess

De här är ju helt fantastiska! Keramik verkar verkligen vara din grej, allt du visar är ju hur fint som helst :D

Svar: Tack! Det är verkligen det roligaste jag gjort på år och dar, älskar det!!!
Mikaela Puranen

Jessica

FYYYYYYYY vad fina de är <3

Svar: <33
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

SÅ himla fina, Mikaela! Jag är glad att du kommer fortsätta på keramikkurs nu i höst.

Ruth | HungryHeart.se

SÅ himla fina, Mikaela! Jag är glad att du kommer att fortsätta med keramiken nu i höst.

Svar: Tack <3 Jag är också så himla glad för det!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?