Monsteraservisen: tallrikar och ett litet uppläggningsfat

 
Ingen servis utan mattallrikar! Det här kändes som den viktigaste delen att göra till min monsteraservis. Jag hann med att göra fyra stycken på min förra keramikkurs, men det är inte omöligt att det blir några fler vid nästa tillfälle. Tallrikarna är kavlade och formade utefter en gipsform, och så såklart stämplade min monsterastämpel
 
 
Trots att det är samma glasyr så blev det en helt annan färg på de här än på mitt stora monsterafat som är mer grönt i tonen. Jag tror nästan att jag gillar den här nyansen bättre!
 
 
Tallrikarna är för stora för att doppa i glasyren så jag har hällt på den ur en kanna vilket syns på varje enskild tallrik som får ett alldeles eget unikt mönster. 
 
 
Jag har insett att jag inte har någon aning om hur man dukar med servetter i servettringar, haha. Jag gjorde ett halvdåligt försök med den enda sortens servett vi har hemma bara för att illustrera hur det skulle kunna se ut. Men helst ska man ju ha sådana fina tygservetter i linne! (Och kanske ha koll på hur man egentligen ska stoppa i servetten för att det ska bli snyggt...)
 
 
Och så en närbild! Stämpeln var på gränsen till att vara för stor för den här tallriksformen, jag fick verkligen klämma in den på den sluttande kanten, men det gick! 
 
 
Det blev särskilt tydligt på det här lilla uppläggningsfatet som jag gjorde lite i sista stund. Den här blev dessutom mera grynig i färgen av någon anledning. Spännande det här med glasyrer och dess nycker! 
 
 
Om du vill se mer bilder på resten av min monsterservis så hittar du mitt stora monsterafat här och servettringarna här! Jag har tänkt att jag ska göra ett par skålar vid nästa tillfälle, vad mer bör man ha med i en servis tycker ni? 
Linnéa Elisabeth

Älskar det! Det är ju drömmen att ha ett servis man gjort själv!! Färgen är dessutom superb. Är sugen på att själv anmäla mig till en keramikkurs i vår tack vare dig ;) Men vi får väl se om tiden finns först..

Svar: Tack vad snällt! Åh gör det, lovar att du inte kommer ångra dig! De brukar bli fullbokade snabbt, i alla fall här i Uppsala så vänta inte för länge om du är sugen :D
Mikaela Puranen

Ruth

Du inspirerar verkligen med din keramik, Mikaela! Jag fick förresten en bild framför mig hur du ristar in ett monsterablad på insidan av din vigselring. Vem behöver hjärtan liksom när man är växtlover deluxe. =D

Svar: Tack fina du <3 <3 Haha åh det vore något!
Mikaela Puranen

Johanna

alltså, drömmen att ha gjort en servis helt själv!! så himla fint!

Svar: Tack, tycker så mycket om den <3
Mikaela Puranen

Wilda

Så ljuvligt vackert och ja vilken känsla att ha sin egen servis!!

Svar: Tack <3 Jag blir typ mer och mer förälskad i den varje gång jag ser den alltså!
Mikaela Puranen

Alicia

Grinar typ, det här är så fabulöst. Det kommer bli så helt obeskrivligt magiskt när du är klar med det här projektet, så himmmla spännande att få se det ta form! Älskar också den här blåtonade glasyren och effekterna du fick till genom att hälla färgen. Helt underbart!

Svar: Tack <3 <3 Jag är sååå pepp på att få fortsätta, om mindre än 3 veckor är jag tillbaka i keramikstudion! :D
Mikaela Puranen

Jessica

ÄLSKAR DEN HÄR FÄRGEN!!!!!!!!! Och mönstret stämpeln formen ALLT.

Svar: Taaack <3 <3
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?