Monthly makers julkalender: djur av lera att hänga i granen

 
Idag är det min tur att öppna en lucka i Monthly Makers julkalender och i den hittar vi julgranspynt i form av djur att göra själv i lera! Man kan såklart göra vilka djur eller former man vill, jag valde att göra en liten isbjörn!
 
 
Du behöver: 
✂ Super sculpey lera eller annan valfri lera. Jag gillar sculpey för den torkar inte alls utan går att forma om hur mycket man vill tills man bränner den i 130 grader i vanlig ugn!
✂ Akrylfärg
✂ En sorts krok att sätta i ryggen på djuret för upphängning
✂ Snöre
✂ Ev. något sorts lerverktyg men det går bra att bara använda händerna 
 
 
Börja med att måtta ut en bit lera för kropp, en för huvud och fyra för benen!
 
 
Sätt fast huvudet och foga samman leran.
 
 
Forma till huvudet, öron och kroppen till en form du är nöjd med. 
 
 
Platta till den halvan av benet som ska fästas mot kroppen och sammanfoga leran. Glöm ej att göra det på insidan av benet också! 
 
 
Forma till detaljer så som ögon om du vill ha det redan nu, annars kan du måla på dem i efterhand. När du känner dig klar med formen så stick ner kroken för upphängning i ryggen! Om du vill att den ska hänga rakt så bör den inte sitta mitt i ryggen, huvudet tynger ju ner framdelen av björnen så sätt den typ närmare manken för att få en bättre viktfördelning vid upphängingen! 
 
Beroende på vilken lera du använder så är härdningen olika, men för super sculpey så stoppar du in ditt verk i ugnen på 130 grader. Tiden beror på hur tjock skapelse du gjort, på paketet står det att den ska vara inne i en kvart för var 6:e mm. Jag råkade dock glömma min i ugnen så den var inne i 1.5 h, hehehe, men det gick hur bra som helst ändå! 

 
När björnen kallnat så är det dags att måla den! Jag använde vanlig akrylfärg och tog två vita lager för att det skulle täcka ordentligt. Man ser penseldragen lite, men det tycker jag bara var fint och gav den lite mer pälsig struktur! Vill man inte ha det kan man ju spraymåla och sen bara måla dit detaljerna med pensel. 
 
Det absolut sista steget är att hitta ett fint snöre och trä igenom kroken på ryggen och knyta ihop! Jag hade lite guldig broderitråd som jag använde, men det gör man som man vill! 
 
Jag spelade också in några små klipp från när jag formade till björnen och klippte ihop en film! För det kan vara lättare att se hur jag gör när jag sammanfogar leran än vad det är att förklara det på ett bra sätt. Såhär ungefär gör jag alltså när jag formar djur, jag använder samma princip oavsett om jag gör en isbjörn, räv eller uggla!
 
 
 
 
 
Får du inte nog av kreativitet och skapande? Som slutspurt på ett inspirerande år presenterar vi Monthly Makers julkalender 2016, med ett unikt DIY-projekt varje dag fram till julafton! Läs mer om hur du själv bidrar hos månadens värd Anna María, följ lucköppningen på Facebook och skapa med oss under hela december! Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier.
 
Tidigare luckor
Lucka 1 | Anna María
Lucka 2 | Elsa
Lucka 3 | Ruth
Lucka 4 | Alicia
Lucka 5 | Wilda
Lucka 6 | Stina
Lucka 7 | Sandra
Lucka 8 | Anna María
 
Morgondagens lucka hittar du hos Beatrice!
Stina | Stinas tillvaro

Så sjukt duktig du är Mikaela, älskar den lilla björnen! Så välgjord. Plus för tassarna <3

Svar: Taaaack <3
Mikaela Puranen

sandra

Den är så himlhahimlahimla fin, Mikaela. Vill ha den i en mobil snurrandes ovanför sängen året om!

Svar: Tack <3 <3
Mikaela Puranen

Jessica

Guuuuud vad fin den är!!! Så himla gulliiiiiiig

Svar: TACK!! Tassarna är förresten inspo från din tovade björnis!
Mikaela Puranen

Ruth | Hungry Heart

Alltså jag blir på riktigt tårögd för att din isbjörn är så sabla fin och gullig! Nu är jag ju i och för sig en sjukt blödig person, men alltså herrrrrrregud vad den är underbar! ÄLSKAR!!!!!! <3<3<3

Svar: <3 <3 <3 <3 Tack snälla fina du!!
Mikaela Puranen

Christin

Amen, ÄLSKAR DENNA!! Hade velat köpa en!!!!

Svar: Men TACK vad fin du är!
Mikaela Puranen

Sandra

Men åh den blev ju megasöt! Älskar detaljen med att du målade dit tassar under!

Svar: Taaack! Jag tycker också tassarna är lite pricken över i:t, inspirerades av en björn som Jessica har tovat :D
Mikaela Puranen

Alicia

Så himmmmmmmmla fantastisk, Mikaela! Älskar den så mycket, och inte minst de små tassarna. Vilken himla perfekt gran med såna små djur i! Extra fint att du spelade in videon tycker jag, inte för att den behövs rent pedagogiskt för du har redan beskrivit och visat bra i bilder och text, men den gav sån himla FEELING liksom!

Svar: Taaack <3 Vad kul att du gillade videon med, ska försöka göra fler sådana :D
Mikaela Puranen

Wilda

Vilket konstverk! Den känns verkligen som en riktig isbjörn med en personlighet och allt <3

Svar: Tack fina du! <3
Mikaela Puranen

sandra

Haha det är så sjukt men det är ofta som jag behöver gå in och kommentera två gånger på dina inlägg pga: mind blown. Älskar den här lilla isbjörnen så mycket <3

Svar: Men gullig du är <3
Mikaela Puranen

lopplisa

Åh!! Så fin! Och trampdynorna :) Hahaha underbara!!

Svar: Tack vad glad jag blir :D
Mikaela Puranen

Jess

Alltså den här är så söt! Perfekt tillskott till julgransdekorationerna ju! :D

Svar: Tack! :D Har lust att göra en hel djurarmé som kan få hänga ihop!
Mikaela Puranen

Anni

Just tassarna är verkligen pricken över i! Oj, så bra du är på att skulptera!

Svar: Tack snälla! :D
Mikaela Puranen

Denise

den här är så fin att jag får ont i magen!!

Svar: Tack vad glad jag blir!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?