DIY: Uggla i Sculpeylera med pärlögon

 
Efter att jag gjorde räven till månadens Monthly Makers så ville jag skapa flera djur! Valet av djur blev enkelt, jag behövde en födelsedagspresent till en fest jag skulle gå på och ugglor är värdinnans absoluta favoritdjur. Så det blev en sorts berguv, tillverkad i Sculpeylera och med pärlor från ett loppishalsband till ögon.
 
 
Såhär såg den ut innan jag stoppade ugglan i gunen. Jag försökte göra lite strukturer i leran den här gången för att få fram fjädrar och sånt, men jag kunde nog tagit i lite mera. Fårorna på bröstet försvann nästan när jag målade den, men stjärtfjädrarna och vingarna syntes helt okej. Nästa djur jag gör kommer jag nog göra strukturer över hela kroppen för att få fram päls eller vad det nu blir för något.
 
Jag är fortfarande lika förälskad i den här leran alltså. Det är så SKÖNT att kunna sitta och pilla hur länge man vill utan att den torkar! Och den blir så mjuk när man arbetat igenom leran, det har jag aldrig ens upplevt med lufttorkande lera. Jag tycker lufttorkande nästan alltid är lite halvtorr och trög redan från start, men inte Sculpey! OBS ej sponsrad, men I wish!
 
 
 
Den blev lite gullig tycker jag och hon som fick den blev glad! Den var dock rätt knepig att måla. Jag tror min referensbild var en extra rödbrun berguv, för den här känns lite fel i färgen och jag hade så svårt att få till rätt nyanser. Så det blev lager på lager på lager för att få till det någorlunda, men jag är ganska nöjd hur som helst! 
 
Nu har jag en sista bit kvar av leran som räcker till ett djur i samma storlek som räven och ugglan! Förslag på vad jag ska göra för något av den?
sandra

MIKAELA JAG DÖÖÖÖR!!!!!!!!!!!!!!

Svar: <33
Mikaela Puranen

Alicia

Alltså såååå fiiiin!!! Du är så grym! Den har så uggligt uttryck, klok och lite butter. Älskar de där pärlögonen också, de gör verkligen djuren levande, och Sculpeyleran har jag blivit rekommenderad så många gånger - nu måste jag verkligen prova!

Härnäst tycker jag du ska göra en grävling eller en utter!

Svar: JA du måste prova sculpey! Tycker den har revolutinerat mitt "hemma-lerande" för de lufttorkande jag prövat har varit så oföljsamma och dumma och torkat och spruckit. Blä bara. UTTER <3 En som ligger ner på rygg i vattnet ser jag framför mig!
Mikaela Puranen

Jess

Dina lerdjur allltså, så himla fina! <3 Har ingen finmotorik alls i händerna men är så sugen på att prova den här leran ändå, tänker att det säkert är avslappnande och kreativt utlösande även om det inte blir så bra slutresultat. Röstar på Alicias förslag om en grävling för nästa djur!

Svar: Taaack <333 Ja men tycker absolut du ska prova, det bästa med den här är att om man inte är nöjd så kan du efter timmar bara skrota den och göra om, leran är fortfarande lika mjuk och beskedlig! BÄST! Haha jag har ingen riktig relation till grävlingar förutom att det är Hufflepuff då ;) Men kanske!
Mikaela Puranen

louice

Så himla fin!
Det första jag kom på som förslag var varg, men det blir ganska likt räven. Tycker grävling som kommentarerna ovanför skrivit är ett bra förslag:)

Svar: Tack :D Varg är ett fint förslag, gillar verkligen vargar!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Shiiiit så fin! Du är så himla duktig på att skulptera i lera och få djuren att se levande ut. Jag röstar för att du gör en isbjörn nästa gång, he he. ;-)

Svar: Haha åååh Isbjörnen! Längesen man såg henne i bloggen, vill se hur hon har det <3 Men blev lite sugen på en "vanlig" isbjörn, de är ju så fina! Fast din vovve är finast!
Mikaela Puranen

Wilda

Åh blir så inspirerad av detta! Var köper du denna lera? Så himla fin. Du är riktigt duktig på att skulptera och skapa de där förstärkande detaljerna som gör hela konstverket! Underbart!

Svar: TACK! Minns inte om det till slut blev Slöjddetaljer eller Creative company, den fanns på båda för ungefär samma pris! Lite dyr dock :( Räcker till ca 3 15 cm figurer skulle jag säga!
Mikaela Puranen

Jessica

GUUUUUUUUUD vad fint den är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Jessica

fin hahaha jag kan inte stava för att jag är så exalterad!!!!!!!!!

Svar: hahaha <3
Mikaela Puranen

Stina | Stinas tillvaro

Alltså du är så himla grym, jag smäller av! Vill gå på workshop hos dig :D

Svar: Men tack! Haha det kanske vi kan ordna! Funderade på att filma nästa gång jag skulpterar något, det kanske kan vara kul och lärorikt att se på? :)
Mikaela Puranen

Sanna

Jättefin!


Kom ihåg mig?