Monthly Makers 2017

 
För ett kreativt 2017 – tillsammans! Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2017 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. Därför att det kan underlätta med ett inspirationsord att utgå ifrån, det är roligare att skapa i grupp och det är utvecklande att visa upp och ta del av andras alster och tankar. Du är med på de teman, förutsättningar och i den utsträckning du vill.
 
I år välkomnar vi Emilia, Fredrika, Johanna och Julia till värdgruppen och tackar Anna María, Annica, Beata och Sandra för de två åren som gått. Nytt för 2017 är även tidigarelagt temasläpp med ännu mer tid för skapande – redan idag hittar du januaris tema hos Jessica
 
 
Så här går det till: 12 bloggar, 12 månader, 12 teman. Vi är värdar för ett var. Den 5:e släpper månadens värd vårt gemensamma tema. Du skapar något inspirerat av det och postar det i sociala medier (blogg, Instagram eller liknande). Du är fri att tolka temat hur du vill. Våra enda regler är att ditt bidrag ska vara gjort av dig själv, skapat samma månad som temat är aktuellt och att du skriver att du deltar i Monthly Makers utmaning. Länka till värden (@MonthlyMakers på Instagram) och tagga gärna #monthlymakers. Den 20:e presenterar månadsvärden sitt eget bidrag och börjar samla in era i kommentarsfältet. Du kommenterar värdbidraget med en länk till ditt eget senast den 28:e. Den sista dagen i månaden sammanställer värden allt vi skapat tillsammans.
 
Följ oss på Facebook för att enkelt hänga med i tema- och värdskiften, få information om nyheter och event, samt ta del av ännu mer kreativ inspiration! Vi finns också på Instagram, Pinterest, webben och i inspirationsgruppen We Are Monthly Makers.
 
Vi som driver Monthly Makers 2017 är Alicia, Beatrice, Elsa, Emilia, Fredrika, Jessica, Johanna, Julia, Mikaela, Ruth, Stina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
 
 
För extra pepp och inspiration inför det kommande året, här är allt jag skapade 2016!
 
 
I januari var temat Avtryck och jag strök på en ett foto jag tagit på en fältkurs på ett linne. Sammanställningen för januari hittar du här.
 
 
I februari var temat Trä och jag dammade av gamla träslöjdskunskaper och byggde en piedestal. Sammanställningen för februari hittar du här.
 
 
I mars var temat Miniatyr och jag hade precis börjat med keramik och gjorde en liten kaskelottkruka. Sammanställningen för mars hittar du här.
 
 
I april var temat Våren och jag fäste blommor från ljusmanschetter runt en ljusslinga. Sammanställningen för april hittar du här.
 
 
I maj var temat Färg och jag målade en kungsfiskare som jag sett samma månad. Sammanställningen för maj hittar du här.
 
 
I juni var temat Växter och jag gjöt ner provrör i betong och gjorde de här vaserna. Sammanställningen för juni hittar du här.
 
 
I juli var temat Saga och jag testade på fotomanipulation och gjorde en serie bilder från Salabrännan kombinerat med andra bilder jag tagit. Sammanställningen för juli hittar du här.
 
 
I augusti var temat Pärlor och jag skulpterade en räv i super sculpey lera och använde pärlor till ögonen. Sammanställningen för augusti hittar du här.
 
 
I september var temat Bokstäver & Ord och jag broderade "Allergic to bullshit" på en t-shirt. Sammanställningen för september hittar du här.
 
 
I oktober var temat Leksaker och jag målade en dinosaurie i guld och gjöt ner den i betong tillsammans med en ljuskopp. Sammanställningen för oktober hittar du här.
 
 
I november var temat Metall och jag målade guldiga fåglar på en kruka. Sammanställningen för november hittar du här.
 
 
I december var temat Jul och jag återbrukade julkulor och målade om dem samt gjorde en isbjörn i lera att hänga i granen. Sammanställningen för december hittar du här.
 
Jessica

Så mycket fina grejer?!?!?!?+!1?++!?!

Jess

Woop, så pepp på ännu ett år med Monthly Makers :D Omöjligt att välja favoriter bland det du gjort, men är ju som bekant väldigt svag för räven <3

Julia

Hur söt är inte valkrukan med den lilla kaktusen i!!

Svar: Tack <3
Mikaela Puranen

Sandra Jönsson

Så roligt :D

Alicia

Alltså vilket grymt skaparår du haft! Det känns som att du utvecklats otroligt mycket och hållit en så himla hög nivå på dina Monthly Makers-alster, både vad gäller genomförande och idé! Älskar allt du gjort, men favvos är fågelkrukan, räven och kaskelottkrukan <3

Svar: Tack snälla <3 Det känns inte alltid som idéerna är så värst bra, eller liksom inte unika nog, men utförandet gillar jag nog ändå på typ alla bidragen :) Eller det känns så när jag är mitt i processen, men såhär i efterhand så är nog inte idéerna så dumma heller!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?