MONTHLY MAKERS TRÄ

 
Månadens tema är alltså trä och som vanligt så går det att tolka på miljarder olika vis! Värd för februari är Sandra, och jag kan inte vänta tills att läsa sammanställningen av alla bidrag den 29:e! Jag hade från början en annan idé på vad jag skulle göra, eller idén har jag fortfarande, men den visade sig inte vara genomförbar i nuläget då jag behöver en skiva kork på kanske 60x60 cm. Alltså den typen av kork som anslagstavlor är gjorda av, så om någon har tips på var man kan få tag på det så är jag idel öra! 
 
Men eftersom jag inte kunde göra min originalidé så blev det något annat, och jag är så glad över det för jag är helt kär i vad det blev! Ja, ni har ju redan sett bilden, jag har byggt en växtpiedestal! Idén kommer ursprungligen från Vintage Revivals men jag har använt lite andra mått och gjort en mer rektangulär form istället för kvadratisk. Här kommer beskrivningen på hur du kan göra en egen!
 
 
Du behöver:
✔ Fyrkantiga brädor i valfri tjocklek. Jag sågade till dem så att jag hade 4 st som var 40 cm långa och 8 st som var 25 cm långa.
✔ Trälim
✔ Hammare och 16 spikar
✔ Kruka med ytterdiameter 24 cm (innerdiameter ca 22 cm).
 
Gör såhär:
Såga brädorna till rätt längd. Det går såklart att variera beroende på hur stor man vill ha piedestalen men jag tycker att ca 40 cm i höjd och 25 cm i bredd var ganska lagom, och dessutom passar en 24 cm kruka perfekt till dessa mått. Om man har en annan storlek på kruka man vill använda så får man givetvis anpassa måtten efter den. 
 
 
Limma därefter ihop 4 st 25 centimeters bitar till en fyrkant. Tips från egen erfarenhet: det är betydligt enklare om du är bra på att såga rakt, då sitter bitarna ihop så mycket bättre. Slå en spik i varje hörn för att fästa bitarna ytterligare. Upprepa för den andra fyrkanten. 
 
 
Limma bitarna på 40 cm emellan de två fyrkanterna så att de blir ben till piedestalen. Spika ihop bitarna även här. Och så enkelt var det! 
 
Det som tog tid var att såga alla bitarna, jag frågade om de kunde göra det på byggvaruhuset men tydligen får man göra det själv när det handlar om så små bitar... Och det blev lite snett och skevt för att jag är en så ovan sågare som inte heller har några bra verktyg, men det gick att få ihop ändå. Piedestalen står stadigt trots att den är lite, lite skev och det är det näst viktigaste. Det viktigaste är att jag är så himla nöjd med den! Inte illa för att vara det första jag bygger sedan träslöjden i mellanstadiet! 
 
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I februari är temat trä och Sandra är värd. Kommentera detta inlägg med en länk till ditt bidrag för att vara med. Deadline är den 28 februari!
 
Vi som driver Monthly Makers är Alicia, Anna María, Annica, Beata, Beatrice, Elsa, Jessica, Mikaela, Ruth, Sandra, Stina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
 
Alicia

Tänk att ett bidrag kan vara så DU! Jättefint att du fick utlopp för din andra passion förutom skapandet + kunde bygga något användbart till hemmet :) Är den tänkt att stå ute på balkongen eller hur funkar det med avrinningen?

Svar: Jag tänkte ha den inomhus, och lösa avrinningen med att ha en innerkruka i terrakottakrukan och så ett fat i botten att samla upp vattnet i! Eller en liten plastburk eller vad som, det kommer ju ändå inte att synas :)
Mikaela Puranen

Pernilla

Snyggt! Gillar den stilrena designen, verkligen fint!

Ruth | HungryHeart.se

Supertjusigt! Det blir så himal fint när växter får komma upp en bit och hamna lite mer i fokus. Förstår att du är nöjd och det tycker jag definitivt att du skall vara. Och inte sjutton märker man att den skulle vara sned!

Svar: Tack! Funderar på om det skulle vara finare med en annan typ av växt men jag vill nog ha något STORT och spretigt, men min monstera är för spretig och så har jag bara en till stor växt men det är en väldigt ospretig kaktus :P Det skulle i så fall vara en fiolfikus kanske som jag drömmer om!
Mikaela Puranen

Louie

Så snyggt!

Anna María

FIN! Förstår att du är nöjd :) Blev pepp på att bygga en liknanade jag med.

Skogsraah

Jättefint!

Stina - Stinas tillvaro

Förstår verkligen nöjdheten, superfin kombo med lerkruka och trä ju :D

Wilda

Du ska vara så nöjd med den här! VÄLDIGT snygg! Stilrent enkelt och just därför så vackert! Dina skaparfingrar alltså!

Svar: Tack fina du!
Mikaela Puranen

Lund Johanna

Superfin! Gillar verkligen det ljusa obehandlade träet. Blir så rent och fint!

Lund Johanna

Superfin! Gillar verkligen det ljusa obehandlade träet. Blir så rent och fint!

Amanda Jona [SPONTAN]

Så snyggt! :)

Sandra

Grymt snyggt i all sin enkelhet! Tycker verkligen inte att det behöver vara krångligare än så här (varken i utförande eller utseende) för att ge ett riktigt proffsigt intryck och ett snyggt hem för krukväxterna. Älskar den!

Borgmästaren

Så fin den blev och visst är det skönt när man gjort något själv som man blir så himla nöjd med. Så kul att du vågade kasta dig in i detta projekt trots att trä-erfarenheten legat i träda (unintentional pun) så länge. Nu finns det massor med fler trä-projekt som du vågar ta dig an. Men jag förstår att skolan tar sin tid så stressa inte.

Svar: Haha, den har sannerligen legat i träda ;) Men ja, måste ta tag i att bygga mitt bord jag drömmer om :)
Mikaela Puranen

Silje

Så tøft at noe så enkelt kan bli så utrolig fint! :) Digger tolkningen din, Mikaela! :D

lekfulltmedkatarina.blogspot.se

Förstår verkligen att du är stolt, supersnyggt ju! Jag gillar verkligen hur formerna bryter av mot varandra.

Jess

Så fin! Älskar att det är en så enkel konstruktion men blir så snyggt resultat. Kanske skulle bygga mig en växtpiedestal jag med, fick helt klart mersmak efter mitt bord!

Svar: Det tycker jag! Det här lär ju vara en barnlek för dig efter att ha byggt det där proffsiga bordet ;)
Mikaela Puranen

Maja

Åh, har länge funderat på att skaffa något liknande. Kanske ska ta och göra mig en helt enkelt. :-)

Annica

Så himla fin! älskar enkelheten i det hela och tycker att du ska vara supernöjd!

Sofia/Trådtanten

Så snyggt! Gillar enkelheten som går växten att komma i centrum!

Svar: Tack! Jag vill ha växter i centrum i varje vrå av mitt hem haha :)
Mikaela Puranen

Mary Sane

Jätteläckert!

lopplisa

Så enkel design och snyggt!! Skulle också kunna vara fint att ha flera i olika höjder!

Svar: Tack! Ja, verkligen! Jag har sett några minivarianter av den här idén på pinterest den här veckan, var också sjukt fint!
Mikaela Puranen

Anni

Så stilrent, snyggt och enkelt - ett superbt exempel på att Less is More (något som jag själv är usel på). Håller med föregående kommentar om att den skulle vara snygg i flock!

Svar: Tack! Får se om det blir en eller flera kompisar till den i framtiden :)
Mikaela Puranen

Josefin

Så jäkla snyggt!


Kom ihåg mig?