Bollvas

 
Ni kanske också har sett de här runda Cooee vaserna som cirkulerar i inredningsbloggar och på instagram? Fina tyckte jag, men det är ju roligare att göra själv! Så det är precis vad jag gjorde sist jag höll på med keramik. Det kan tyckas vara en ganska knepig form att få till, en sfär liksom, men det finns ett smart knep man kan använda sig av om man inte känner att man (läs: jag) riktigt behärskar det här med att dreja. Jag ville dessutom ha den ganska stor och att dreja stora föremål är knepigare än små. 
 
Men då kan man istället göra vasen i två delar och sedan sätta ihop. Det finns en stor gipsform att göra kavlade skålar i där jag går kurs (det är på det viset jag gjorde dessa skålar), så jag kavlade ut lera och gjorde två likadana skålar i den gipsformen. När de blivit något stabila, men inte har torkat för mycket, så satte jag ihop de två med slicker och försökte jämna till skarven bäst jag kunde. Det syns om man kollar noggrannt att det är en lite buckligare mittlinje som går runt vasen, men det är inget som stör tycker jag. När de två delarna sitter ihop kan man dessutom slå lite lätt på vasen med ett platt träredskap för att justera formen och få den riktigt rund. 
 
 
När den torkat ytterligare lite mer så skär man ut hålet i toppen för att ha något att ställa blommorna i. Jag har använt en av mina favoritglasyrer igen (samma som bl.a. här och här) och det syns att vasen var för stor för att doppa i glasyrhinken. Jag fick ta en kanna och hälla glasyr över den, därav de rinnlinjerna som nästan ger vasen lite av ett tigerutseende på ena sidan. Lite kul ändå när de får så eget utseende beroende på hur man häller glasyren.
 
 
På den här bilden ser man mittskarven lite tydligare. Men vad gör det, jag gillar vasen ändå! Och så tycker jag det är lite extra kul när man får tänka lite mer på hur man ska konstruera någonting. I nästa keramikinlägg är det också en lite speciell form som jag var tvungen att tänka till lite extra på hur jag skulle få till. Men det tar vi efter nyår! *teaser* ;)
 
 
Anna María

Vilken himla fin vas! Så snygg!

Svar: Tack <3
Mikaela Puranen

Linnéa Elisabeth

Dim version var hundra gånger snyggare än den där från cooee!! Tycker att glasyrens rinnighet bara her den litw extra färg ;) och återigen: den där färgen är amazing!

Svar: Tack så jättemycket <3
Mikaela Puranen

Jessica

FYYYYYYYYYYY VAD FINT!!!

Svar: TACK <3
Mikaela Puranen

Christin - Midis

Älskar att du refererar till alla mina favvisar. men håller med att det definitivt blir finare och roligare med egna!! och som alltid, så så fin!!!

Svar: Haha ja men de är ju sååå snygga, det kanske inte framgick bra nog i texten att jag tycker det! Men tyckte de var liiite dyra för min studentbudget, så bra då att man kan göra själv :D
Mikaela Puranen

Alicia

MEEEEN frikkin skojar du? Detta är det vackraste jag sett!!!!!!!!!!

Svar: Tack <3 <3 <3
Mikaela Puranen

Ruth

Shit vad fin!!! Men alltså, var inte du nybörjare på lera alldeles nyss? Det här känns såååå himla proffsigt. Sjukt snyggt!

Svar: Tack <3 Haha alltså jag känner mig fortfarande som nybörjare, för det finns sååå mycket att lära sig! Men visst kan jag se att jag har blivit bättre sedan min första kurs ;)
Mikaela Puranen

Grahnslöjd

Woooow!! Älskar både form och färg, det rinniga i glasyren blev en häftig detalj tycker jag!:)

Svar: Tack vad glad jag blir :D
Mikaela Puranen

Jess

Meeeen hur snygg är inte den här då?! Så imponerad av dina keramikskills :)

Svar: Tack snälla <3
Mikaela Puranen

Katarina

Wow!!!!! Formen! Och mönstret! Jag funderade på hur du hade fått till ränderna men det är alltså bara att du hällde glasyren? Sådana ränder har jag aldrig fått när jag hällt glasyr. Såååå coolt.

Svar: Tack snälla! Ja, precis! Vet inte varför då jag fortfarande är rätt grön på det här med keramik men. Det kan vara så att jag hällde en gång, missade en fläck och så hällde på igen just där och då bildades ränderna? Men det är alltså bara inom ett par minuter så jag vet inte om det gör någon skillnad att det blir två lager liksom? Eller om det är ingredienserna i den här specifika glasyren? Det kan du nog bättre än jag :)
Mikaela Puranen

Jenny

Helt sjukt vacker! Glasyren är ju bara magisk, älskar verkligen ränderna!

Svar: Tack snälla du!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?