Lövskålen

 
Trodde ni det var slut på keramikinlägg? Jag har massa kvar att visa! Det här är en av mina favoriter tillsammans med Monsterafatet (som jag förresten vill gör en hel servis av!). En lövskål! Tycker verkligen, verkligen om den här glasyren som skiftar i grönt och brunt i en så fin nyans.
 
Den här är ganska enkel att göra, om än lite tidskrävande. I vanliga fall hinner jag skapa ca 2 grejer på ett kurstillfälle (ca 2 timmar) men den här skålen tog hela den tiden. Först kavlade jag ut en bottenplatta. Den lade jag på en upp och nedvänd gipsform (i form av en skål). Därefter kavlade jag ut en till bit och skar ut alla löven. För att få dem lika stora skar jag först ut ett på frihand och använde sedan den som mall till de övriga. Sedan fäste jag helt enkelt löven på botten, för att det ska bli en skålform ligger de alltså då utanpå gipsformen. Där får de sedan sitta tills leran börjar torka lite grann och är så pass stabil att formen håller sig även om man tar loss den från gipsformen, vilket tar kanske ungefär 30-45 min. Medan den satt där karvade jag lövmönstrena på alla bladen.
 
 
När formen lossats fäste jag bladen även på insidan av skålen. Här var jag dock lite slarvig för jag tänkte att det syns ändå inte så mycket, så man ser tydliga spår efter verktygen jag använt för att trycka ned leran från bladen till mitten. Om jag skulle göra om den skulle jag vara mycket nogrannare även på insidan, och göra lövmönster även där. Så insidan kunde ha varit bättre, men å ena sidan så kommer det ju faktiskt inte synas så länge skålen är fylld med någonting. Utsidan däremot kunde jag inte vara mer nöjd med! Och igen, glasyren är så himla fin! Vill använda den på typ allt nästa kurs! Jag ska försöka bli bättre på att fota processen också när jag gör keramik, men det är svårt när det så korta kurstillfällen, man har kladdiga händer och jag vill utnyttja tillfället till max. Men lite bättre ska jag bli!
Christin Clausen-Bruun

Amen lägg av så fin! Jag har bara testat på keramik en ynka gång (hos min franska vän vars mamma har en egen liten butik med hennes grejer på en fransk turistort - drömmen!?) och tyckte det var...skitsvårt. Men jag antar man får in knycket till sist? hur som- FIN!

Svar: Taaaack! Ja, man får in knycken! Drejning tycker jag är skitsvårt fortfarande så det tar lite längre tid att lära sig, men kavling och sånt tycker jag är rätt enkelt så det tar nog inte alls lika lång tid att lära sig :)
Mikaela Puranen

Anki

Den här var jättefin! Skulle lätt vilja ha en själv :) bra jobbat! Älskar färgen också :)

Svar: Tack! :D
Mikaela Puranen

Grahnslöjd

Oj, vilken fin skål!! Älskar formen på den och jag håller med - jättefin glasyr, passade perfekt till löven! Ser fram emot fler keramikinlägg:)

Svar: Tack, det kommer minst fem till under sommaren :D
Mikaela Puranen

Louie

Så underbart fin!

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Lovisa (wildisland)

Den här var skitsnygg! Grymt jobbat!

Svar: Tack tack tack!
Mikaela Puranen

mammatillmirakel.blogg.se

Wow, den är magisk!! :)

Svar: Tack, vad glad jag blir :)
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Suuuuuuperfin!!! <3<3<3 Älskar hur crazy plant ladyn i dig får ta plats även i keramiken! =D

Svar: Taaack <3 Haha, ja hon kommer fram överallt :D
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Suuuuuuperfin!!! <3<3<3 Älskar hur crazy plant ladyn i dig får ta plats även i keramiken! =D

Linnéa

Vilken läcker skål! Jag gillar verkligen skiftningarna i glasyren, den passar verkligen ihop med lövmönstret :)

Svar: Tack vad glad jag blir!
Mikaela Puranen

Jessica

Den här är SÅ JÄKLA FIN

Svar: TACK!
Mikaela Puranen

Sandra

Blir så jäkla impad och fullständigt kär varje gång du visar dina keramikalster!!!

Svar: Tack fina du!
Mikaela Puranen

Linnea Aurora

Men ÅH så så fint! Blir så imponerad!!

Svar: Tack :*
Mikaela Puranen

Linnea Aurora

Förresten! Random fråga, men får jag nämna i ett blogginlägg att du var där när Carola kastade blomkrukan???? Jag menar med namn och bloggadress och så, eller vill du att jag ska hålla dig anonym?? :))

Svar: hahahha det är helt ok gör det :D
Mikaela Puranen

Wilda

Hjälp så vackert. Vet inte vad jag ska säga. Som en dröm! Vilken talang du har alltså. Och öga för det vackra. Kan helt klart se dig ha en egen keramikverkstad och sälja såna här konstverk i framtiden. <3

Svar: <333 Skulle hemskt gärna ha en keramikverkstad alltså, det värker nästan av längtan! En vacker dag!
Mikaela Puranen

Alicia

Alltså jag tycker det är en jättefin detalj med skrapmönstren på insidan där du satt fast bladen! Känns bara levande och riktigt och jag trodde de var medvetet gjorda liksom. Detta fat är även helt magiskt, helt helt magiskt.

Svar: Fint att du tycker det, det var verkligen inte medvetet, jag tänker bara så lite på hur mycket såna små detaljer syns när allt är glaserat och klart haha. Men det är åtminstone konsekvent runt hela så då stör det mig mindre. TACK <33
Mikaela Puranen

johanna

alltså, sluta aldrig visa dina kreationer, blir så inspirerad varje gång!

Svar: Åh, tack!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?