MONTHLY MAKERS VÅREN

 
Den här gången var alltså temat för Monthly Makers VÅREN. Jag var sååå pepp på temat och var så inspirerad med typ en miljard idéer. Men jag tror det slog lite slint, mina alldeles för många idéer gjorde mig istället handlingsförlamad. Jag visste inte vad jag skulle välja av allt fint jag ville göra. Slutligen bestämde jag mig för att måla en akvarell, men jag drog mig för att börja och det slutade med att dagarna gick och gick utan att någonting blev gjort. Så jag insåg att jag nog inte var så pepp på min akvarellidé ändå och beslöt mig för att lägga den på is så länge. Bästa beslutet jag kunde ha gjort, för plötsligt kom lusten tillbaka igen! 
 
Jag bestämde mig för att göra en idé jag haft liggandes i säkert tre-fyra år, nämligen en blommig ljusslinga! Jag har samlat på mig ljusmanschetter med blommor på loppis och haft i min pysselkista hur länge som helst utan att göra något av dem. Ljusslingan hade jag också redan hemma för att jag köpt den någon gång och tänkt att det kan man skapa något fint av. Älskar när man kan använda det man redan har hemma och skapa något! Jag klippte upp manschetterna i två delar, om de inte var väldigt små då lät jag de vara hela och knöt fast på ljusslingan med ett snöre. Superenkelt men effektfullt!
 
 
Just nu hänger den här i köket där vi inte har fått upp några gardiner än, men jag vet inte riktigt vad som ska vara dess slutdestination. Hur hade ni hängt den? Längs med väggen? Vira runt gardinstången? I ett hörn? På en byrå eller hylla? Balkongen? Ge mig era bästa idéer!
 
Jag gillar att den ger lite tropisk känsla, och tänker att den kanske ändå passar bäst på balkongen, men problemet då är att sladden inte räcker dit ut. Jag kanske ska byta ut den mot en ljusslinga som är solljusdriven? Jag har en med vita bollar som är solljusdriven på balkongen just nu, jag kanske ska flytta över blommorna dit? Om ni inte har en fantastisk idé på vart det vore fint att ha den inomhus :)
 
 
OBS om du vill göra en egen, tänk på att välja LED-lampor som inte blir varma för att minska brandrisken! Jag använde nästan alla mina blommor jag hade på lager, så nu är det bara att börja samla igen för andra projekt!
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I april är temat vår och Ruth är värd. Kommentera detta inlägg hos Ruth med en länk till ditt bidrag för att vara med. Deadline är den 28 april!
 
Vi som driver Monthly Makers är Alicia, Anna María, Annica, Beata, Beatrice, Elsa, Jessica, jag, Ruth, Sandra, Stina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
Louie

Åh jättefin! Så många fina färger :)
Jag hade samma problem, för många idéer att jag fastnade liksom.

Elin

Så fint det blev!
Och håller med dig, den hade nog blivit finfin på balkongen! För känns ju passande :)

Silje

Fargerikt og herlig vårlig! Kjempefint bidrag til månedens tema! :D

Alicia

Så jääädra fin!!! Jag håller med om att den vore fantastisk på balkongen men jag hade nog behållit den inne. En bild jag såg på Lili/Zilverkas blogg inspirerade mig till att försöka göra nån slags blomsterljusslinga till badrummet så där hade jag hängt din! Det är ett så tråkigt och bortglömt rum som skulle få VÄRSTA PIFFEN av lite blommor (men det är för mörkt och för få hyllor för att ha riktiga sådana). Fast jag skulle vilja ha en i varje rum för den är sååååå fin!

Svar: Åh, jag hade inte ens en tanke på badrummet! Men där vore den ju faktiskt fin! Bra idé! Där eller balkongen blir nog bäst!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Alltså så himla fin!! Det blir liksom blomstrande Hawaiikänsla mitt bland tomatplantor och svensk vår! Det jag direkt tänkte som möjligt användningsområde var på gårdsfest/utomhusmiddag. Den hade ju bidragit till en riktigt festlig och mysig stämning i sommarnatten...

Svar: Åh ja, vi brukar ha en årlig sommarfest i augusti då kommer den definitivt att vara framme! Men om vi ska ha den utomhus så borde jag nog byta ljusslingan mot en batteri eller solljusdriven för vem orkar ha en lång förlängningssladd med ut? :P
Mikaela Puranen

Jessica

ÅÅH men jag ÄLSKAR den!!! Kanske ska göra det med någon av mina egna ljusslingor!!! Så himla vårigt och peppigt ju!! Men alltså har du en solljusdriven ljusslinga som funkar alltså? Vi köpte som inte funkade alls, de kom aldrig igång så vi tänkte att det kanske var för mörkt under vintern här :S

Och angående användnigsområde tänker jag att den skulle kunna vara fin lite var som helst, men kanske som en del av ett arrangemang på en byrå? Eller över ett skrivbord? :D

Svar: Tack!! Alltså ja, har en bollig ljusslinga från Ikea som är solljusdriven, se här: http://bympv.blogg.se/2015/february/throwbacksaturday-balkongmakeover.htmlOch den funkar! På vintern är det dock för lite ljus, men jag tror att redan i februari/mars så började den att lysa lite grann, men inte så länge som den gör på sommaren. Jag har för mig att den behöver 8 eller 12 timmars ljus för att lysa fullt ut! Sen har jag sensorn som tar emot solljuset på det allra soligaste stället på balkongen för att maxa!
Mikaela Puranen

Pernilla

Åååh underbart fin!! Jag blir så glad av att se den :D

Stina - Stinas tillvaro

Men wow vad jag gillar denna, toppenfint verkligen!

Sandra

Haha så roligt att ordet "fräsig" dök upp i mitt huvud när jag såg din ljusslinga. Men den är vekrligen härlig på alla sätt och vis! Är lite sugen på att göra något liknande till vår altan faktiskt. Hm, får klura på om jag kan göra det till verklighet :)

Beata

så mkt wow! så impad!

Wilda

Åh vilken underbar skapelse! Så fint också att återbruka manschetter. Jag tänkte spontant att den skulle kunna hänga i hörnet istället. Kanske värt att testa ;) Jag hade samma grej den här månaden, började för sent för att jag hade alldeles för mycket inspiration och idéer snurrandes och surrandes.

Svar: Tack! Jag tänkte ha den i hörnet först, men ville inte borra några hål eller något innan jag var säker på var jag ville ha den, och tror inte det hade hållt att tejpa upp den så det här får vara en temporär lösning :)
Mikaela Puranen

Veronica Möller

Så fint! :) Kraam

Jess

Blir många kommentarer på en gång nu, haha ;) Hur som helst, så himla härligt och vårigt bidrag! Jag har ett gäng blommiga ljusmanschetter liggandes i en låda som jag inte vet vad jag ska göra med, kanske ska ta efter din idé :) Har en slinga till balkongen med klara glödlampor i plast, skulle helt klart piffa upp den lite med färgglada blommor :)

Lili

Vad fint! Jag har också velat göra något liknande, kul att se att det är så enkelt att göra. Jag skulle hängt den här ljusslingan på en byrå eller omkring en spegel. :)

Hanna

Vad fint. Mitt förslag är runt en spegel.

Katarina

Enkelt kanske i själva görandet men att komma på det! Jag tycker den är otroligt fin där den hänger men även att den skulle göra sig överallt. Var njuter du mest av den? Det tycker jag du ska ha som utgångspunkt. Och om du vill ha den här inne så tycker jag helt klart du ska börja samla på dig så att du även kan göra en utomhusvariant.

Svar: Bra utgångspunkt! Ska fundera ett snäpp till :)
Mikaela Puranen

Mary Sane

Jätteläckert! Har inte orkat läsa de andras kommentarer, så jag upprepar säkert nån nu:
Tycker att du ska hänga den över köksbordet! Du vet längs med bordsskivan fast hängandes från taket. Passar så himla bra inomhus öht, bara för att det känns så oväntat. Är ju rätt logiskt att ha såna blommor ute, så jag gillar kontrasten mot för inomhus. Tycker att du ska göra tvärtom med den potentiella utomhusslingan; dekorera den med något "inomhusigt". Gillar när man tänjer på gränserna mellan ute och inne, och gör "ute" en förlängning av "inne" och vice versa. :)

Svar: Du upprepade ingen alls faktiskt! :) Det vore kanske ingen dum idé, kontrasten mellan inne och ute är ju faktiskt lite mer intressant. Ska fundera vidare :)
Mikaela Puranen

Anni

Här var ju ditt vår-inlägg. Jag fastnade för keramiken!
Vilken livsbejakande ljusslinga! Måste du bestämma var den ska vara, kan du inte vara flexibel och välja om den hänger vid fönstret, runt en spegel eller ligger på bordet när du dukar till finmiddag (kanske ovanpå en spegel)?
Hög mys- och glädjefaktor!

Svar: Det har du ju helt rätt i, den kan ju faktiskt få flytta runt efter humör och tillfälle! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?