Sorteringshatten i Harry Potter...

 
Det här var nog den sämsta dekorationen jag gjorde... Med lite god vilja så ser det ut som sorteringshatten i Harry Potter, men inte är den vacker. Dessutom tog det otroligt lång tid och var verkligen inte värt ansträngningen att göra den. Det är alltså en gammal häxhatt som jag gjort om med papier maché. Men okej, om någon vill göra ett försök att göra en bättre hatt än mig, så här gick jag tillväga!
 
Du behöver:
  • En hatt, förslagsvis en häxhatt
  • Säkerhetsnålar
  • Tidningspapper
  • Tapetklister
  • Elvisp
  • Färg (jag använde akryl men hobbyfärg eller annat borde gå lika bra)
Jag följde ungefär detta recept för papier maché, det var första gången jag jobbade med det så jag hade noll koll. Jag hade inte i krita eller linolja, bara tapetklister, varmt vatten och tidningspapper! 
 
1. Riv tidningspapper i små bitar. Det här var ett så tråkigt och tidskrävande steg. Jag hade inte behövt alls så mycket tidningspapper som jag rev, tror jag tog kanske 5 hela DN uppslag. 
 
2. Lägg pappersbitarna i en bunke varmt vatten och låt stå över natten. Under tiden kan man försöka fundera på hur man ska forma hatten för att se ut som ett ansikte. Jag använde säkerhetsnålar för att få till rynkningar på rätt ställen.
 
3. Nu när pappersbitarna legat i vatten över natten ser det ut som en mysig grå sörja. Den ska nu elvispas för att bli till mindre bitar och till en ännu mer grå sörja. 
 
4. Sila den grå sörjan och försök krama ur så mycket vatten som möjligt. Det kommer att se ut såhär ungefär. 
 
5. Blanda tapetklister enligt instruktion på förpackningen. Det behövs inte särskilt mycket. 
 
6. Smula ner de grå pappersbitarna i tapetklistret och knåda sedan ihop dem. Är massan för blöt, ha i mer tapetklisterpulver, är den för torr - mer vatten! Enligt instruktionerna i receptet jag följde ska massan kännas "aningen klibbig, men vara smidig och behålla formen när du kramar den." 
 
7. Börja skulpturera ansiktet på hatten! Jag märkte direkt att det blev för tungt för hatten och den bara sjönk ihop, så jag trädde den över en hushållspapperhållare för att få den att stå upp. Det här steget var inte det lättaste, tyckte att det såg förjävligt ut hur jag än gjorde. Men till sist gav jag upp och lät det vara som det var. Då hade jag i princip bara haft papier maché på ögonbrynen, näsan och munnen. Jag hade nog inte ens använt en tiondel av all papier maché jag spenderat över ett dygn på att tillverka...
 
8. Låt hatten torka. Det tog också väldigt lång tid, mer än ett dygn. 
 
9. Måla! Det är nog väldigt smidigt om man har en sprayfärg. Det hade inte jag, men det gick bra ändå. 
 
Som sagt, det tog oerhört lång tid att göra, bara att riva pappersbitarna tog lång tid. Och så är det långa väntetider mellan stegen. Och tyvärr blev inte ens resultatet särskilt bra. Så, nej det här var inte mitt bästa festpyssel! Men gästerna sa i alla fall att de såg vad det skulle föreställa...

Kom ihåg mig?