Virkad kruka/skål i betong

 
De här virkade krukorna (eller skålar om man så vill) gjorde jag och min kära moder för ett tag sedan när jag var och hälsade på. Det vi har använt är: en virkad duk köpt på loppis, finbetong från Byggmax, en hink och vatten. 
 
 
1. Börja med att blöta den virkade duken i vatten. Under tiden blanda till betongen (instruktioner på hur finns här)
 
 
2. Dränk duken i betongen.
 
 
3. Betongen ska täcka helt, man får arbeta in den en stund innan hela duken är täckt. 
 
 
4. Placera duken över någonting för att forma den. Här har vi använt en hink.
 
 
5. För en lite stabilare botten kan man lägga ett lager betong högst upp, som vi gjort på den till vänster här på bilden.
 
 
6. Vänta ett par dagar och lyft sedan av krukan från hinken. Klart!
 
 
Färdiga att användas! Stoppa i en innerkruka med någon fin blomma eller ta in och används som förvaringsskål!
Hej!

Vad fint allt ni gjort är!
Jag undrar hur man vet om man ska vattna lite/ mycket eller inte alls???

Svar: Hej! Jag vet inte riktigt om du menar växter eller betongen? Jag har faktiskt aldrig själv vattnat betong, det har gått bra ändå. Men om man har den ute när den härdar, i väldigt varmt och soligt väder så rekommenderas det att man vattnar. Då kan man spraya vatten över den så ytan blir fuktig. Vad gäller växter så är det enklast att googla och läsa på om den typ av växt man har. Men generellt så kan man ofta se när plantan verkligen behöver vattnas för då slokar bladen. Kaktusar och suckulenter behöver sällan vatten. Om växten har feta, tjocka blad som många suckulenter har, då lagrar de vatten där i och då vet man att de inte behöver vatten så ofta.
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?