Året som gått och året som komma skall

 
Jag har funderat rätt mycket på nästa år och vad jag vill göra på sistone, och vad det här året har gett mig. Jag hittade den här listan som är lite av en guide för att reflektera lite över det gångna året och framtiden. Jag gör så att jag översätter några av frågorna och besvarar de här!
 
Vad har jag lärt mig i år?
Det här är den svåraste frågan tycker jag. Men hmm, att jag klarar av mer än jag tror? Jag trodde till exempel aldrig i mitt liv att jag skulle klara matte och statistik-kursen, jag var så nära på att hoppa av den och lägga in något annat i min examen istället. Men jag klarade den och fick till och med en fyra i betyg. Så note to self, sluta tro att du är sämst och korkad, det är inte sant! Jag har också lärt mig precis var gränsen för stresstolerans går för mig, jag har balanserat på den hela hösten. 

Vad är jag rädd för?
Det här är nog samma svar varje år, att misslyckas. Den rädslan som ofta hindrar mig från att ens försöka mig på saker, som får mig att tänka att det inte är någon idé för det kommer ändå inte att gå. Vare sig det gäller en tenta, ringa ett viktigt telefonsamtal (har lite lätt telefonfobi), söka ett jobb eller att ta steget och starta ett företag, så ska jag försöka våga misslyckas mer i år. 
 
Vad var årets största bedrift?
Att ha pluggat mer än 100 % hela året med en kvällskurs i faunistik i våras och distanskurs på 50 % i GIS (ett datorprogram, geografiska informationssystem) nu i höst och fortfarande vara vid liv. Det har varit betydligt jobbigare än jag trodde. Än är det inte över heller, men snart så! 
 
Och vad misslyckades jag med?
Ett par tentor och att ha en vettig balans i livet mellan saker. 
 
Vad vill jag ha mer av nästa år??
Tid. Tid att få skapa saker, tid att få laga god mat. Den här hösten har min sambo fått ta nästan allt ansvar för matlagning och vårt hem. Jag vill ha mera tid åt att bara vara, utan massa krav hängandes över mig konstant. Eller såhär, en liten del mera tid åt att bara slappa och så en bättre fördelning av tiden vad gäller skola och jobb jämtemot kreativa ting. I höst har den fördelningen varit kanske 5 % ledig tid, 85 % plugg och 5 % skapande. Jag skulle hellre se 50-60 % plugg, 30 % skapande och 10-20 % ledigt att bara sitta i soffan eller umgås med folk. En bättre balans helt enkelt. Och så vill jag ha lite mera mod att våga göra saker som jag vill även om det kanske går åt pipan. Och att våga säga vad jag tycker och tänker. Våga skriva texter till kategorin här som heter "Feminism, miljö och annat viktigt" utan att hindras av rädslan att bli tokkritiserad. 
 
Vad vill jag ha mindre av nästa år?
Trötthet. Stress. Krav och press på att prestera. 
 
Vad har jag för mål och drömmar för 2015?
  • Utveckla mitt målande och helst gå någon kurs
  • Få fler illustrationsuppdrag och tjäna mer pengar på min konst
  • Ev. starta ett företag för det ändamålet (eller köra som hobbyverksamhet)
  • Ha ett biologirelaterat sommarjobb
  • Ta körkort 
  • Gå en keramikkurs (fick det i födesledagspresent i år men det har inte blivit av ännu. Vi har ju en keramikugn som bara behöver lagas lite grann, sen är det bara att köra!)
  • Lära mig att fotografera ordentligt och inte på auto
  • Spara pengar för att kunna resa någonstans i sommar, helst öluffa i Grekland
  • Äta mer vegetariskt
  • Odla mer egen mat
  • Vara ute i naturen mer
  • Inte vara rädd för att misslyckas, då har man ju i alla fall vågat testa
  • Ta examen
 
Nästa år innebär ett jättestort beslut i och med att jag tar min kandidatexamen, nämligen vad jag ska göra efter det. Ska jag läsa en master direkt, och i såfall var? Här i Uppsala? Stockholm? Göteborg? Med fokus på marinbiologi eller är jag numera mer intresserad av ekologi och naturvård? Plocka ihop ett eget masterprogram som kombinerar de båda? Eller ska jag försöka hitta ett jobb, vilket känns typ omöjligt med enbart en kandidatexamen? Om ungefär 3 månader ska ansökningarna in och jag har ingen aning än om vad jag vill göra.
 
Sammanfattningsvis är jag glad att 2014 snart är över, det har varit ett ganska jobbigt år. Hur var erat 2014? Vad drömmer ni om till nästa år? Kopiera gärna listan om ni har lust, jag tycker den var rätt bra då man fick tänka och känna efter rätt ordentligt!
Biggeros

Ett bra inlägg!! Gott Nytt 2015

Svar: Detsamma :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?