DIY armstickad filt

 
 
I helgen har jag testat någonting helt nytt för mig - nämligen armstickning! Egentligen är all stickning nytt för mig, har gjort det en gång tidigare, på syslöjden i åttan då jag stickade ett par lovika-vantar som blev totalt olika stora. Men nu har jag försökt göra en filt efter den här tutorialen hos Simply Maggie. Jag kunde inte hitta något liknande garn som hon använt, det tjockaste jag kunde hitta (på kort varsel) var Zpagetti T-shirt yarn som säljs på bland annat Panduro. Det stod att det skulle vara för virknål 10-12 så jag tänkte att ähhh det måste ju vara tjockt nog!
 
 
Det ser helt okej ut om man som på första bilden viker det dubbelt, annars är det lite för glest alltså. Det krävs nog att man har så supersupertjockt garn som Maggie hade för att det ska bli riktigt bra. Det är såhär glest trots att jag gjorde så tajta maskor att jag knappt fick något blodflöde till händerna... 
 
 
Eftersom mitt garn var så mycket tunnare så tog det inte heller några 45 minuter för mig att sticka som det står i tutorialen. Men det är klart att det går mycket snabbare med ett så tjockt garn. För mig tog det kanske 4 timmar istället, kanske hade kunnat komma ner till 3 om det inte var så att det var första gången jag testade något sånt här. För att vara första gången är jag ändå ganska nöjd, även om det är lite ojämnheter och så. Hade jag haft rätt garn hade det antagligen knappt synts, men när det är såhär glest känns det som man ser varje misstag. Jag hade egentligen tänkt ge bort den här filten i present, men jag vet inte om jag tycker den blev tillräckligt bra för att kunna ge bort?
 
 
Så, garnet var ingen hit till det här projektet. Dels för att det var för glest för mitt ändamål men främst för att mina handleder svullnade upp och såg ut såhär någon timme efter att jag stickat färdigt, helt bubbliga med utslag. Så jag antar att det är något ämne i garnet som jag är överkänslig mot, kanske har det blekts med starka medel? Jag vet inte, men rekommenderar det inte till att använda för armstickning där man har det hårt lindat direkt mot huden i flera timmar. Det kanske passar bättre till att virka en matta eller något annat! 
Sandra

Men åh, så mysig! Jättefin ju :D Vill också testa detta någon gång!

Svar: Tack :) Gör det! Det var lätt när man väl kommit in i det! Men jag tror som sagt det blir bättre med ett ännu tjockare garn, var man nu kan hitta det är frågan :P
Mikaela Puranen

hanna, förbanna

sv: tack! Den var nog värd sina 45 minuter av planlöst springande runt i skogen med en dålig ficklampa och mobil som ljuskälla ;)
De här är från Clas Ohlson och passade mycket bra till ändamålet! Du får köpa tills nästa år! :)

Alicia

Men fy så obehagligt med utslagen, brrr! Man använder väldigt starka kemikalier i textilframställning så alla tyger bör tvättas innan de används. Men jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara detsamma med garn... Det är ju supersvårt att tvätta! Usch. Jag tycker du ska höra av dig till Panduro och visa bilden på utslaget - det där garnet känns inte som en så värst hållbar produkt att sälja!

Svar: Ja alltså jag antar att det beror på garnet, det skulle kanske också kunna vara att det var så hårt lindat runt min arm så länge, men osäker på om det blir sådana där utslag då? Att jag var lite öm runt handlederna kan förklaras med att de satt tajt, men utslagen känns som det är en reaktion på någon kemikalie eller dylikt... Att jag inte tänkte på att kontakta Panduro, klart jag ska göra det!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?