Kalendergris i marsipan

 
Det är kanske lite sent att visa den här nu när det är julafton imorgon, men det kanske kan vara inspiration till nästa år istället? Min sambo äääälskar marsipan och särskilt marsipangrisar, så jag gjorde en marsipankalender till honom i form av en oerhört lång gris. En grisorm. Verkligen inte det vackraste mina händer skapat men den har sin charm!
 
 
Jag köpte en tub marsipan och rullade ut den till en lång korv. Därefter formade jag till huvudet till en gris. Det svåraste är att skriva med chokladen. Jag äger ingen sån där fin kristyrgrej så jag körde en budgetvariant och smälte ner blockchoklad som jag hällde i en fryspåse. Så klippte jag av en liten liten liten bit på hörnet och tryckte ut chokladsmeten genom där. 
 
 
Det blev ögonbryn och mustasch på grisen för att jag helt enkelt slant med chokladen när jag skulle sätta dit ögonen. Så då fick jag försöka rädda situationen och ge grisen ett mer personligt uttryck.
 
 
Jag gjorde en liten skåra i marsipanen för varje bit och skrev siffror med chokladen. Med något varierarande resultat... Så får den lyckliga grisägaren ta en bit marsipangris om dagen fram till julafton! Vill man vara mer ambitiös kan man såklart färga in en liten bit marsipan med röd karamellfärg och knåda till ett litet äpple för grisen att ha i munnen. Ögonen brukar väl vara av sånt där silverkuleströssel med. Men så här blev min variant på godiskalender i år!
Louise

Men åh vilken fantastisk idé! Tänk om man ändå hade sån kreativitet!

milina.blogg.se

Gud vilken häftig idé :D

Sandra Lundin

Haha alltså sötaste idén jag sett någonsin :D

Hoppas ni får en riktigt härlig jul Mikaela!

Svar: Detsamma Sandra, det lilla jag sett såg det ut som ni har haft det jättebra :)
Mikaela Puranen

Annica

Så fin! Det här måste jag komma ihåg till nästa år och göra till min pappa som älskar marsipan :)

Svar: Ja vad kul :) Jag kommer nog att publicera ett inför julen-inlägg med föregående års julpyssel nästa år, så då kommer en påminnelse :)
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt

Åh men vilken rolig idé, hihi :D

Hoppas att din jul har varit bra, att du fick umgås med dina nära och kära! ♥

Svar: Tack, den var jättemysig! Men det är skönt att vara hemma nu också :)
Mikaela Puranen

Alicia

Hahaha men gud viken fantastisk! Förstår verkligen jobbet bakom och jag tycker den är underbar just för att den är så finful. Även ypperlig idé med marsipankalender pga ÄLSKA marsipan!

Svar: Haha tack! Jag är inte jätteförtjust i marsipan, det är gott i små mängder! Men mina kära pojkvän är tokig i det!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?