Praktik i naturvård

 
Det här är lite vad jag får ägna dagarna åt på min praktik på naturmiljöenheten på Länsstyrelsen, hänga ute i naturreservat! Vi (jag och en till från min kurs) har mest jobbat med gruppen som har hand om förvaltning av naturreservat. Bland annat har vi fått i uppgift att ta fram tillgänglihetstexter till reservaten som ska finnas på hemsidan. Alltså hur tillgänliga är reservaten för alla, går det att åka hit om man t.ex. är rullstolsburen? Så då har vi åkt ut till olika reservat och försökt kolla på dem ur ett tillgänlighetsperspektiv, hur ser stigarna ut, finns det lättlästa informationsskyltar, finns det toaletter, sittplatser etc. Igår var vi i Skattmansöådalen och såg den här räven i backen. Den hoppade runt i det höga gräset och jagade någonting och traskade sen vidare över fältet. Jag tycker rävar är så himla himla fina!
 
Ett domherrepar.
 
Det har verkligen varit jättekul att få komma ut lite och inte bara sitta på kontoret. Jag hoppas jag kan få en lika varierad arbetstillvaro i framtiden! Det var också jättekul att komma ut och se lite av naturområdena kring Uppsala län, hade inte besökt ett enda av reservaten vi har åkt till. Kan tipsa särskilt om Hårsbäcksdalen och Andersby som jag tror är helt fantastiska på våren/sommaren! 
 
Sveriges minsta fågel, kungsfågeln.
 
Vi har fortfarande en vecka kvar efter jul på praktiken som tur är! Förutom att hänga ute i reservat så har vi också fått skriva olika beskrivande texter om några reservat som saknades på hemsidan idag. I ett reservat vi besökte fick vi fundera över hur man skulle kunna göra det mer besökarvänligt och vilka naturvårdsinsatser man borde göra för att bevara de höga naturvärden som finns. Vi har också jobbat lite med åtgärdsprogram för hotade arter och sammanställt massa data i Excel. Mycket olika saker alltså. Jag är jättenöjd och skulle nog kunna tänka mig att jobba dels på Länsstyrelsen och dels med förvaltning av naturreservat, om det inte blir något mer åt marinbiologihållet som varit planen. Men just nu har jag i alla fall lite jullov (förutom min extrakurs i GIS...) så jag äntligen få vara lite ledig! 
 

Kom ihåg mig?