Akvarell + maskeringsvätska

 
Maskeringsvätska är något himla praktiskt ibland när man målar med akvarell. Det är en vätska som man lägger på med pensel där man vill att det inte ska hamna någon färg. I de här två bilderna har jag använt det på texten (ursäkta min fula handstil, är dålig på att texta på fri hand). Vätskan torkar och lägger sig som en gummihinna där man applicerat den. Nu är det bara fritt fram att kasta på färg, även på områdena man vill ha vita! När färgen sedan torkat så kan man dra bort maskeringsvätskan väldigt enkelt. 
Ett viktigt tips är dock att inte använda sina bästa penslar till maskeringsvätskan. Det lägger sig som gummi på penseln också och är väldigt svårt att få bort, jag har inte lyckats i alla fall. Så nu har jag en "förstörd" pensel som jag bara använder till det här ändamålet! 

Kom ihåg mig?