Betong, snäckor och värmeljus

 
När jag var liten åkte vi till Grekland några veckor varje sommar. Under några år plockade vi snäckor på stranden som vi tog med hem. De stod i stora glasburkar i fönstret i vårt hus och påminde om sommaren. Men numera ligger de i en påse i garaget. Så i somras när jag och mamma höll på att gjuta betong som mest så kom vi på den briljanta idéen att dekorera våra alster med de glömda snäckorna. Sagt och gjort. Vi har bland annat gjort fågelbad och som på bilden här, ljusstakar. Just den här ljusstaken är gjuten i en vanlig Sia-glassburk. När betongen är i så tryckte vi försiktigt ner snäckorna i den våta betongen. De ska inte tryckas ner så mycket så att de täcks för mycket av betongen och inte syns, men inte heller tryckas ner för löst för då kan de flyta upp och lossna. Ca en halv centimeter till en centimeter skulle jag rekommendera. Nu står den här ljusstaken hemma hos mig och påminner om sandiga stränder och somrarna i Grekland. 
 

Kom ihåg mig?