Smyckesförvaring

 
Jag var trött på att ha alla mina smycken huller om buller och letade efter någon fin prisvärd box att förvara dem i. Alla alternativ jag hittade var antingen för dyra för min studentekonomi eller för fula för min smak. Men så hittade jag den stora lådan nedanför på loppis. Problemet var bara att den var illröd. Men det var inget inte lite hobbyfärg kunde täcka! Den lilla lådan som tidigare var träfärgad hade mamma köpt för längesen men inte gjort något med. Så då hade vi en pysselkväll när jag var och hälsade på och fixade till lådorna.
 
Material:
  • Vit och röd hobbyfärg
  • Decoupagelim
  • Penslar
  • Blommiga servetter
Vi började med att måla lådorna vita. Det krävdes flera lager för att få färgen jämn och täckande. På den lilla målades även botten i lådan, men inte på den större. Därefter blandade vi lite röd och vit hobbyfärg för att få till den rosa nyansen som är på den utdragbara lådan på den lilla boxen. Blommorna i botten på lådorna gjorde vi med decoupage.
Det gör man på följande vis: Ta bort alla lager på servetten utom det översta med mönstret, det är den man använder. Klipp ut antingen bara motivet eller en så stor servettbit som behövs för hela ytan. Ta ett tunt lager decoupagelim över ytan du ska limma. Sätt fast servetten som du vill ha den. Ta ett tunt lager decoupagelim över servetten. Börja i mitten och arbeta dig utåt. Ha en mjuk hand för att inte riva sönder servetten. Försök att släta ut alla skrynklor, men det är inte hela världen om det inte blir slät, det ser bara charmigt ut! Man kan också strunta i det under lagret lim och bara ta ovanpå servetten, det är en smaksak hur man vill göra.
Jag tycker att det är bäst att använda en ganska hård flat pensel. Det här lacket använder jag.
Vill man ha en glansigare yta kan man säkert hitta något lack att ha på hela lådan, men jag gillar det lite mattare resultatet.
 
 
Här ser man rätt tydligt hur det blev utan vit färg i botten. Lite mer "shabby chick", om man gillar sånt.

Kom ihåg mig?