Hajfenssoppa

 
Den här illustrationen gjorde jag för ganska länge sedan nu, men igår så tog jag tag i att färglägga den i  Photoshop! Jag tror jag börjar få i alla fall lite kläm på det här med att teckna digitalt. Jag ville verkligen göra en bild med något politiskt budskap som hade med djur att göra sedan jag hittade den här sidan med så många starka bilder om utrotningshotade arter, hur vi använder djur för kosmetiska djurförsök, djurmisshandel, stora djur i små inhängnader på små zoo etc. Riktigt starka bilder. Min är väl inte i närheten av att väcka samma känslor, men jag ville liksom att det vid första anblick skulle se ut som en vanlig soppa. Men vid en närmare titt så ser man hajen och inser att det inte är tomat som färgar soppan röd utan blod. 
 
I alla fall, hajfenssoppa. Om ni inte känner till problemet så föreslår jag att man går in här och läser om shark finning. Det handlar i alla fall om att hajfenssoppa är en delikatess i Asien, det anses vara "högstatus-mat" och efterfrågan på det ökar. Så då har hajfensfiske blivit en stor industri. De åker ut och fiskar haj (i ofantliga mängder) och när de får upp en haj så skär de av fenorna och slänger tillbaka hajen ner i havet, levande. Hajen kan inte längre simma, den sjunker sakta ner mot botten mot en långsam och plågsam död. De flesta kvävs långsamt till döds eftersom de hela tiden måste röra på sig för att få syresatt vatten över gälarna.
 
Om inte den här vidriga hanteringen av hajarna är nog för att man skulle vilja stoppa det så kan man kolla på det här klippet nedan som beskriver lite hur viktiga hajarna är för ekosystemen (eftersom de är toppredatorer) och hur gigantiska antal hajar det handlar om. 90 % av de stora rovfiskarna är redan borta. Idag. Försök att ta in den siffran, 73 miljoner hajar dödas varje år. 73 miljoner. En del arter har sedan 1970 minskat med 99%. Det är helt sjuka siffror. Fortsätter det såhär så kommer vi att utrota hajarna som har funnits här i 400 miljoner år (jämför med dinosaurierna som dog ut för 65 miljoner år sedan). Det kommer leda till en "trophic cascade" effekt, där de organismer som är under hajen i näringskedjan kommer att öka explosionsartat eftersom de nu är den nya toppredatorn, deras population regleras inte längre av hajen. De organismer som äts av den nya toppredatorn kommer då att drastiskt minska i antal, eftersom det nu är en mycket större mängd djur som äter upp dem. Så då riskerar man att de arterna dör ut, då har den nya toppredatorn inte något att äta längre och dess population kommer att krascha. Så om vi fortsätter döda hajar i den här utsträckning så leder det inte bara till att de försvinner, biodiversiteten i havet kommer också att påverkas negativt. 
 
Det här är inte bara något som sker i Asien är viktigt att poängtera. Hajfenssoppa säljs över hela världen. Det finns en restaurang här i Uppsala som har det på sin meny. Jag vet inte om det faktiskt är hajfenor i den eller inte, men jag har i alla fall uppmärksammat WWF och Naturskyddsföreningen på detta. Vet att det inte är enda restaurangen i Sverige som har det på menyn heller. Så det är i alla fall tanken bakom min illustration, att väcka uppmärksamhet till det här problemet som riskerar att påverka biodiversiteten i hela havet.
 
Sanna Preifelt

Det där är helt jäkla sjukt.. Jag vill inte ens kika på filmen, det gör ont i hela kroppen :( Stackarna. Jag blir helt vansinnig!

Svar: Jag började gråta första gången jag såg det på film, så himla vidrigt. Särskilt när de liksom filmade hur hajen sakta sjönk ner mot botten, oförmögen att göra någonting för att sedan kvävas till döds :( :( :( En av de grejer som är mitt drömjobb är att som marinbiolog jobba för att bevara hajar och stoppa sån här skit.
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?